Hver dag kommer det nye AI-tjenester. Her er noen av verktøyene og metodene jeg bruker i jobben min som markedssjef.
På Inbound-dagen 2023 holdt jeg et innlegg om praktisk bruk av AI i markedsføringen, hvor jeg delte noen av metodene og AI-verktøyene jeg bruker i jobben min. I dette blogginnlegget skal jeg dele noen av disse, og forklare hvordan de kan hjelpe deg å bli bedre og mer effektiv i jobben din.
Her kan du se foredraget mitt, hvis du skulle ønske det.
I skrivende stund er det en uke siden jeg holdt dette foredraget, og bare på disse dagene har det kommet nye tjenester som kommer til å forandre måten vi jobber på. For eksempel ble Microsoft sin mye omtalte Copilot lansert i går, noe som gir AI-funksjonalitet inn i Office-programmene.
Nettsiden There's an AI for that lister nå opp mer enn 9000 AI-tjenester fordelt på ulike kategorier.
Umulig å henge med
Lærdommen er at det er umulig å holde fullstendig oversikt, kanskje med mindre det er heltidsjobben din. Vi andre bør puste med magen, men samtidig bruke tid på å følge med på arbeidsmetoder som kan effektivisere jobben vår.
Helt siden den første industrielle revolusjonen har det vært et smart prinsipp å ikke bruke menneskelige ressurser til å gjøre arbeid maskiner kan gjøre bedre. Selv om det kan være en brutal overgang i starten når menneskelig arbeid blir erstattet av maskiner, har det aldri vært fornuftig å holde fast på gammel arbeidsmetodikk når det kommer nye og enklere måter å jobbe på. Det vil det neppe være denne gangen heller, selv om det også nå vil føre til at noen må finne seg andre arbeidsoppgaver.
Det som vil skje er at de som lærer seg å ta i bruk AI-verktøy i jobben vil prestere langt bedre og raskere, enn de som ikke gjør det.
ChatGPT med ny funksjonalitet
ChatGPT har spart meg for mye tid, spesielt på måten jeg konsumerer innhold. For noen uker siden kom muligheten til å søke på nett inne i ChatGPT. Det samme tilbyr både Google og Microsoft sine AI-chatter.
Det gir helt nye muligheter til å ha kontroll på kilden for informasjonen du får tilbake, som igjen gjør AI-chat langt nyttigere enn før. I starten kunne man be ChatGPT om å fortelle deg om Inbound marketing, og håpe at svaret du fikk tilbake var hentet fra troverdige kilder. Nå kan du be ChatGPT, Bing eller Bard om å fortelle deg om Inbound marketing basert på informasjon den finner på www.markedspartner.no eller en annen kilde du stoler på. Det gjør AI-chat nyttig på et helt annet nivå enn for bare noen måneder siden.
Les også: Hvordan snakke så datamaskinen din forstår deg
Fra webinar til e-bok
Alternativet til å gi AI-chaten en nettadresse å basere svarene sine på, er å gi bakgrunnsinformasjon direkte.
I foredraget mitt viste jeg frem et eksempel på dette. Jeg skulle lage en e-bok basert på en webinarserie vi nylig holdt om beste praksis ved innføring eller bytte av CRM. Webinarserien besto av tre webinarer på rundt 30 minutter, og det er en ganske stor jobb å strukturere opp dette videoinnholdet til en e-bok manuelt.
Med nye AI-verktøy er denne jobben langt enklere. Først lagret jeg videofilene som lydfiler, og brukte transkripsjonstjenesten Good Tape til å gjøre om lydfilen til tekst på norsk. Deretter sendte jeg et og et webinar inn i ChatGPT og ba om forslag til en struktur til en e-bok. Så finpusset jeg på denne strukturen, og ba ChatGPT om å skrive forslag til et og et kapittel, fortsatt basert på transkripsjonen fra webinarserien. På den måten forsikret jeg meg om at ChatGPT ikke fant opp egne råd, men baserte seg på rådene kollegaen min Hans Sunde ga i webinarserien.
Så må naturligvis all tekst du får ut av ChatGPT sjekkes for floskler og faktafeil, men det er langt raskere å starte med et tekstutkast enn å begynne fra bunnen.
Dermed har vi nå produsert en e-bok om beste praksis ved bytte og innføring av CRM, mye raskere enn det vi tidligere hadde klart.
Plugins i ChatGPT
En annen nyhet i ChatGPT som kommer til å få stor betydning, er muligheten til å installere tillegg (plugins). Det mest nedlastede tillegget akkurat nå, AI PDF, lar deg hente inn en PDF av hvilken som helst størrelse og stille spørsmål eller be om sammendrag fra denne. PDF-en må ligge på nett et sted ChatGPT har tilgang til. Dette gir helt nye muligheter til å gi store mengder data som input til ChatGPT. Jeg forsøkte for eksempel å legge hele foredraget mitt fra Inbound-dagen inn i en PDF, og fikk da mulighet til å bygge struktur og skrive innhold til denne bloggposten basert på all teksten, uten å være nødt til å dele den opp først.
Til nå har det kommet rundt 1000 plugins til ChatGPT – og det er all grunn til å vente at vi får helt ny og spennende tilleggsfunksjonalitet inne i et allerede spektakulært verktøy.
Lydforbedring
Det er nesten bare fantasien som setter grenser for hva du kan få AI-verktøy til å løse for deg.
Selv kom jeg for eksempel tilbake fra Inbound-konferansen i Boston med en del videointervjuer som var gjort i støyende omgivelser i mingleområdene under konferansen. Finnes det AI-verktøy som kan fjerne bakgrunnsstøy fra videofiler? Klart det gjør det.
Jeg endte opp med å sende lyden gjennom gratistjenesten Adobe Podcast AI, og resultatet ble imponerende. I eksempelet nedenfor er de første 7 sekundene med original lyd – så du kan høre forskjellen med og uten bruk av Podcast AI.
Jeg har testet det samme med mobilvideoer hvor telefonens egen mikrofon er brukt. Også her kan du oppnå kraftig forbedret lydkvalitet.
Spør AI om alt
Jeg registrerer at noen allerede avskriver AI og konkluderer med at AI-tjenestene leverer dårligere tekster, bilder og annet innhold enn de selv kan produsere manuelt. Selv om det (fortsatt) er riktig at en tekstforfatter skriver bedre enn ChatGPT og en fotograf tar bedre bilder enn du kan lage i Midjourney, er konklusjonen feil.
Bruker du AI til det AI er god til, vil du ta et langt skritt mot å bli mer effektiv i jobben din. Det betyr ikke at du kan forvente at AI gjør jobben din helt ferdig, like lite som du kan forvente at en gravemaskin vil grave ut tomta di alene. Det betyr heller ikke at det er like greit å bruke spade.