Gikk du glipp av Kundereisedagen? Nå kan du se opptaket! Del 2

Kundereisedagen

Hvis du gikk glipp av Kundereisedagen 24. mars har jeg en god nyhet til deg – nå er opptaket klart! Vil du se alt vi hadde å by på med både startinnslag, programlederne i studio og pauseinnslag kan du se opptaket av hele dagen her. Vi har også delt opp foredragene i én og én video hvis du kun vil se de foredragene som er mest relevante for deg. I dette blogginnlegget kommer jeg med en liten oppsummering av de fire siste foredragene. Vil du lese oppsummering og se de tre første innslagene kan du sjekke ut blogginnlegget jeg skrev forrige uke. Hvis du syns de virker interessante, kan du spille av videoen for det aktuelle foredraget.

Se opptaket: Kundereisedagen 2022 

Datafangst, det viktigste kapitlet i datastrategien din

Etter lunsj, hvor programlederen vår Anne tok en prat med Harald Zwart om både kundereiser og Lange Flate Ballær 3, var det klart for innslaget til Marianne Gjessing fra Digi. Marianne forteller om kunsten å samle riktige data, som du faktisk får bruk for, uten å plage kundene dine. Hun åpner med å si at data er det nye gullet, men hvis det bare ligger der er det ikke mer enn gråstein. Mange tenker kanskje at dette betyr jo mer data, jo bedre, men det er ikke nødvendigvis riktig. Marianne presenterer deretter tre fallgruver mange faller i når det kommer til datastrategi. Hun kaller de også sine tre bud, og de er:

- Du må vite hva du slags data du har 

- Du må bruke dataen på en fornuftig måte (ikke plage kunden)

- Du skal vite hva du skal med dataen før du samler den. 

Hun snakker også om at mye unødvendig data er både dyrt og dårlig for klima. Og du skal i hvert fall ikke samle masse data hvis du ikke klarer å holde den trygg. Etter konflikten i Ukraina eskalerte har vi sett en voldsom oppskalering av hackerangrep, fortsetter Marianne. Hun avslutter med å si at hennes tre bud kan gjøre deg ganske mye smartere, og de må inn i datastrategien din. Så, samler du data uten å helt vite hvorfor? Trenger du en ny datastrategi? Da er det i så fall bare å snurre film! 

Se hele innslaget til Marianne Gjessing her: 

 

Bedre bedriftsdata i ditt CRM  - Hvordan starter du og hva kan du oppnå med bedre data?

I innslaget til Linda Jensen fra Enin.ai får du lære om hvordan du kan få dataen din til å jobbe for deg, hvordan du kan sørge for vekstmuligheter ved bruk av data og hvordan du timer kontakten med kundene dine. Linda er helt sikker på at datakvalitet er veien til suksess! Hvis det er kaos i dataen kjenner du ikke kundene du har, og da vet du heller ikke hva du ikke har, fortsetter Linda. Det holder ikke med en opprydding nå og da, databasen må vedlikeholdes kontinuerlig. Hvis ikke systemet oppdateres og vedlikeholdes vil du ende opp med: 

- Egne sannheter 

- Å gjøre de samme tingene flere ganger

- Ta beslutninger på feil grunnlag

- Å bruke unødvendig mye tid

- Å ta feil beslutninger for fremtiden. 

Linda kommer med 9 av sine aller beste tips til hvordan du kan starte og rydde opp i ditt datasystem. Hun avslutter med å si at nøyaktighet + erfaring + tålmodighet = datakvalitet. Innslaget har mye informasjon så jeg anbefaler absolutt alle som tenker på å forbedre sin datakvalitet på å se hele videoen. 

Se hele innslaget til Linda Jensen her: 

 

Les også: Bedre kundereiser med data i kjernen 

Hva sier forskningen om kundereiser og kundeopplevelse?

I neste innslag tar vår rådgiver for kommunikasjon og innhold, Tove Eggen, en samtale med kundereisepioner og seniorforsker, Ragnhild Halvorsrud, fra SINTEF Digital. Tove starter med å introdusere Ragnhild og sier at hun skal komme med noen lure knep for å forbedre kundereiser. De kommer inn på at flere ser på kundereiser som et bussword, hva betyr det egentlig? Ragnhild forklarer at en kundereise helt enkelt er de stegene du må ta for å oppnå et mål som kunde. I tillegg til disse stegene handler det om opplevelsen kunden har underveis. Hun klargjør at man ikke må være en kunde for å være på en kundereise, du kan for eksempel være en pasient på et sykehus eller en bruker av for eksempel skattemeldingen. Videre i innslaget kommer de inn på forskning og Ragnhild deler sine tips til bedre kundereiser.

- Et felles språk, at alle i bedriften forstår begrepene likt

- Et format til å beskrive kundereiser, slik at du kan visualisere dem i detalj 

- Analyse av kundereisen

Ragnhild sier videre at de som er "best i klassen" på kundereiser er de som er veldig opptatt av detaljer og som ikke overlater noe til tilfeldighetene. Gå gjennom hver minste lille ting og få gjerne noen til å ta kundereisen for deg og få den opp på ypperste nivå før du slipper kunder til, avslutter Ragnhild. Vil du forbedre dine kundereiser og få fornøyde kunder? Da er dette innslaget for deg! 

Se hele innslaget til Ragnhild Halvorsrud her: 

 

Hvordan Porterbuddy tenker kundereiser

Dagens siste innslag var det Kjetil Sundby fra Porterbuddy som stod for. Han fortalte oss hvordan Porterbuddy tenker kundereiser og hvordan de bruker data som et konkurransefortrinn. Kjetil snakker om at Amazon har blitt så store fordi de leverer på kundeløfte – det er bekvemmelig, enkelt og forutsigbart. Så, hvordan møter Porterbuddy denne konkurransen? Mange leverandører er veldig vage på når pakken ankommer, gjerne "2-5 dager". Med så mye innsikt, så mye teknologi og så mye innsikt må det vel gå an å være mer presis? Ved å bruke denne dataen har du ikke bare muligheten til å innfri kundens forventninger, du har muligheten til å overgå dem, sier Kjetil. Denne dataen kan du også bruke til strategisk prising av frakt, fortsetter han. Kjetil kommer med flere eksempler på hvordan Porterbuddy har brukt data for å forbedre og effektivisere kundereisen. 

- Gjør last mile til din USP

- Invester i last mile

- Still krav til rutiner, systemer og leverandører

- Innvolver hele organisasjonen.

Hvis du vil bruke data som et konkurannsefortrinn og trenger noen tips og eksempler er dette innslaget midt i blinken for deg! 

Hvis du vil se hele dagen med programledere i studio, pauseinnslag med Harald Zwart og oppsummering fra studio kan du laste ned opptaket fra hele dagen her. 

Se opptaket av Kundereisedagen 2022

 

Helene Nissen Woie's photo

Av: Helene Nissen Woie

Helene er digital innholdsspesialist i Markedspartner. Hun kommer fra en rolle som innholdsprodusent og tekstforfatter. Hun har en spennende faglig bakgrunn med studier både ved Norges Kreative Høyskole (tekstforfatter) og en bachelor i Interaktivt design fra Høyskolen Kristiania. I bagasjen har hun har også med seg studier i norsk grammatikk.