Fem tips som vil gjøre din bedrift bedre rustet for 2023

Faglig leder forretningsrådgivning i MarkedsPartner, Stig Hammer

De beste blir stadig bedre. Nye utfordrere og ny teknologi kommer. Tidene er tøffe og endres fort. Derfor må du bli bedre i 2023 enn du var i 2022.  

Alt tyder på at vi går inn i et nytt krevende år på mange plan, også for norske virksomheter. En resesjon er trolig på vei, ny teknologi utfordrer måten vi jobber på, og fokuset på bærekraft, verdier og etikk øker.  

Samtidig blir kundene stadig mindre lojale og mindre tolerante for dårlige kundeopplevelser. Veien fra å være en kundefavoritt til å oppfattes som skurk er kortere enn noen gang (bare spør Tibber, som var det mest populære strømselskapet for litt over tre måneder siden).  

Se gratis webinar: Digitalisering av salgsprosessen og vekstkartet for salg

Her er fem tips jeg mener vil gjøre deg bedre rustet for 2023:   

 

1. Test alt du gjør opp mot kundeopplevelsen!

Hver gang en person møter ditt firma, måles ikke brukeropplevelsen bare mot konkurrentene dine, men mot alle firmaer og tjenester denne personen er vant til å bruke. Kundene forventer en «Netflix-opplevelse» i nettbanken, i nettbutikken og når de skal bestille togbillett. Samtidig går folks tålmodig stadig nedover, særlig blant de yngste. En amerikansk studie viste at dagens collegestudenter bare klarte å holde konsentrasjonen på samme tema i 19 sekunder. Hvis du tror kundene dine vil være tålmodige når kundereisene dine lugger i 2023, må du tro en gang til. Ta på deg kundebrillene og undersøk med kritisk blikk hvordan det oppleves for en kunde å komme i kontakt med deg, enten det er for å kjøpe eller få hjelp når de har problemer. Når du finner ut at noe ikke er godt nok, så legg en god plan for å fikse det. Hvis ikke vil kundene før eller siden forsvinne til konkurrentene – eller bruke pengene på noe helt annet.  

Trenger du hjelp? Les hvordan vi i Markedspartner hjelper kunder med å bygge bedre kundereiser 

2. Bruk data smartere!

De som er best på kundereiser har gjerne en ting felles: De bruker data riktig. Det handler først og fremst om å sikre at kundedata er sentralisert og sammenkoblet, at de er bedre strukturert, tilgjengelig og oppdatert i sanntid. Med andre ord: Hvis dere fortsatt styrer etter månedsrapporter basert på tall fra forrige måned hentet fra adskilte systemer for salg, markedsføring og kundeservice – så har dere mye å gå på! Husk at mange av selskapene som kommer inn og gjør ting bedre enn etablerte selskaper ofte skaper seg et fortrinn ved å bruke data til å gi bedre kundeopplevelser. Et godt råd for 2023 er å sikre at alle interaksjoner i kundereisene dine avgir data som blir brukt på bedre kundereiser.  

I denne videoen fra Inbounddagen 2022 kan du se hvordan du kan ta CRM flere skritt fremover gjennom å koble data.   

3. Bli bedre til å treffe kjøpeklare kunder!

Når du begynner å få god kontroll på data og kundereiser, setter du deg selv i en posisjon hvor du kan nå kunder som er i kjøpsmodus for dine produkter og tjenester. Jeg bruker gjerne et bilde av en stokk som flyter nedover en elv. Hvis du har rigget deg slik at du ser stokken i god tid før den passerer deg, og har et redskap for å fange den inn, så er det lett å fange den før den passerer og er borte for alltid. På samme måte vil selskaper som klarer å bruke data til å forutse når en kunde er kjøpeklar, og som har på plass gode prosesser og rutiner for å hente inn disse kundene raskt, vinne kampen hver dag. Bruk 2023 til å forbedre salgs- og markedsprosessene dine, slik at selgerne blir i stand til å handle mer triggerbasert når riktig situasjon oppstår. Da vil du ha et stort fortrinn i tøffere tider hvor kampen om kundene blir hardere! Husk at mange kunder har mulighet til å kjøpe det du selger, det er ofte bare ikke viktig nok for dem. Da er det helt avgjørende å treffe på riktig situasjon.   

Les også: Bedre kundereiser med data i kjernen

4. Styr opp anbefalingsprosessene dine!

Det er kanskje ikke rakettforskning, men likevel er det veldig få som er gode på å lage gode prosesser som lar fornøyde kunder anbefale deg til andre de tror kan være interessert i produktene dine. Ettersom det blir stadig vanskeligere (og dyrere) å nå nye kunder gjennom markedsføring og salg, er det lurt å benytte seg av de kundene som er allerede er fornøyd. Gjør det lett å anbefale produktet ditt – og gi en belønning både til den som anbefaler og den som blir anbefalt produktet ditt. Da er sjansen stor for at du vil oppnå en lavere kundeanskaffelseskostnad (CAC) enn gjennom tradisjonelle salgs- og markedsaktiviteter. To selskaper som gjør dette, er WaterCircles forsikring og det nevnte strømselskapet Tibber. WaterCircles gir rabatt på forsikring, mens Tibber gir gavekort i nettbutikken – som også sikrer at nye kunder kommer i gang med smart strømstyring og dermed får mer ut av kundeforholdet. (Så har Tibber som nevnt fått noen andre problemer med kunderelasjonene sine, men det er en annen historie)  

5. Synliggjør dine verdier (og rydd lik ut av skapene)!

Det er en tydelig trend at forbrukere ikke bare bryr seg om kvaliteten på produktene dine, men også om at selskapet bak opptrer etisk og forsvarlig. ESG, samfunnsansvar og den nye åpenhetsloven (som du bør være godt forberedt på) er eksempler på temaer som sannsynligvis også engasjerer stadig flere av dine kunder. Hvis du ikke allerede har tatt denne dimensjonen inn i dine planer og strategier, så er 2023 året du bør sette i gang.   

Vil du ha varsel når vi legger ut bloggposter som denne? Fyll ut skjemaet nederst på siden! 

 

Gratis_webinar_Digitalisering_av_salgsprosessen_og_vekstkartet_for_salg

Stig Hammer's photo

Av: Stig Hammer

Stig jobber som faglig leder forretningsrådgivning i Markedspartner og var med på å starte selskapet i 1997. Han har mer enn 20 års erfaring fra strategisk rådgivning til store selskaper i mange ulike bransjer, og i alle ledd av verdikjeden. Stig er utdannet siviløkonom, og er opptatt av strategisk forbedring av kundereiser, digital transformasjon og inbound marketing.