5 måter du kan bruke AI på i din markedsføring akkurat nå

5 måter du kan bruke AI i din markedsføring akkurat nå-2

Da jeg begynte på markedsføringsstudiet ved Handelshøyskolen BI for 7 år siden, tilbød de ikke faget «Digital markedsføring». I dag tilbyr samme skole en full bachelor med navnet «Digital kommunikasjon og markedsføring». Markedsføringslandskapet beveger seg i rekordfart, og i spissen for dette finner vi det vi kaller artifical intelligence (AI).

Så hva har endret seg? Hvorfor bør markedsførere kjenne til mulighetene med AI? Det er naturligvis flere svar på det, men i hovedsak dreier det seg om at forbrukernes forventninger øker, og at «kravet» til 1-1-personaliserte opplevelser blir høyere. Denne endringen i kundeatferd stiller nye krav til oss som markedsførere. Krav som AI vil kunne hjelpe oss med å imøtekomme.

Les også: AI, bots, maskinlæring – hva er forskjellen?

Hva er AI-markedsføring?

For de fleste markedsførere er ikke mangelen på kunnskap eller ferdigheter til å lage personaliserte kampanjer et problem. Det er manglende tid det står på. Det finnes hundrevis av forskjellige typer data vi kan samle inn om forbrukere, men vi blir sjanseløse når det kommer til å operasjonalisere og anvende denne dataen ned til individnivå. Menneskedrevet personalisering skalerer rett og slett ikke. Det er her AI kommer inn.

AI-markedsføring er en metode hvor vi anvender data om forbrukere og AI-konsepter i markedsstrategiene våre for å predikere kundeatferd og forbedre kjøpsprosessen. Dette gjør vi med hjelp av relevant innhold og tilpasset automasjon.

Last ned gratis e-bok: Skap resultater med inbound marketing

Hvorfor er AI-markedsføring viktig?

Selv om begrepet AI oppleves som relativt nytt, har det i lang tid infiltrert markedsføring som fagdisiplin. Google og Amazon har i flere år utnyttet kraften i AI til å lage personaliserte opplevelser for sine forbrukere.

Selskaper som tar i bruk AI endrer sin markedsføring fra promotering til personalisering, som igjen betyr at forbrukerne får søkeresultater, annonser, innhold og kundeservice skreddersydd til sine behov. Som en konsekvens av dette tenker ikke lenger forbrukerne over personaliserte opplevelser som en ekstra bonus, men heller som et krav. Selskaper som omfavner denne endringen vil stå igjen som vinnerne.

Her er noen av fordelene ved å utnytte AI i din digitale markedsstrategi:

Transparente kundeprofiler

AI kan bygge transparente kundeprofiler. Informasjon som kontakter og kunder legger fra seg gjennom eksempelvis chat, sosiale medier og hjemmesiden din samles og lagres på kontaktnivå. Med hjelp av AI kan kundedataplattformen din (eksempelvis HubSpot) strømlinjeforme dataene slik at du får et komplett bilde av hver eneste kontakt, på tvers av organisasjonen.

En-til-en personalisering

Den kanskje største styrken i AI-markedsføring er muligheten til å personalisere i stor skala. AI gir deg muligheten til å kommunisere innhold og kjøpsutløsende insentiver basert på kontaktens individuelle atferd.

Smart segmentering

AI hjelper deg lage mer granulære segmenter enn «de vanlige» demografiske vi kjenner til. De fleste kundedataplattformer vil kunne lage segmenter helt ned til enkeltperson-nivå. For eksempel vil du kunne bygge et segment med «lojale kunder i ferd med å bytte leverandør», som igjen blir utgangspunkt for en-til-en personaliserte e-postutsendelser, gjerne i kombinasjon med oppfølging fra salg.

Les også: Hvordan kunstig intelligens kan skape gevinster i marketing og salg

5 eksempler på AI-markedsføring

1. Personaliserte produktanbefalinger

AI kan personalisere produktanbefalinger basert på nettleserhistorikk og tidligere kjøp. Har du kjøpt ny mobiltelefon, men ikke deksel, vil leverandøren vise deg annonse for «du vil kanskje også trenge deksel?». Espen har derimot kjøpt deksel, så han får en annen annonse tilpasset sin kundeatferd.

 Personaliserte produktanbefalinger

2. Annonseoptimalisering

AI lærer av kundedataene du har registrert fra tidligere annonser. På bakgrunn av dette kan du sette opp personaliserte annonser som snakker til kundene dine der de befinner seg i kjøpsprosessen.

Instaad

3. Optimalisering av tidspunkt for utsendelse av e-postmarkedsføring

Markedsførere er vant til å A/B-teste e-postutsendelser. Med AI er ikke behovet for å A/B-teste lenger like stort. Stadig flere kundedataplattformer gir deg mulighet til å huke av for «Send time optimization». Dette er rett og slett en funksjon som bruker AI til å bestemme hvilket tidspunkt det er mest sannsynlig at den enkelte engasjerer seg i e-posten du sender.

Optimalisering av tidspunkt for utsendelse

4. Individuelle incentiver

Når selskaper sender ut rabattkoder eller gir bort gavekort risikerer de å tape penger på forbrukere som i utgangspunktet ville betalt full pris. AI kan analysere kjøpsatferden til CRM-basen din og deretter identifisere hvilke kontakter som trenger et incentiv for å gjøre et kjøp. På den måten unngår du å tape penger på kontakter som ikke er prissensitive, og kontakter med behov for et kjøpsinsentiv vil oppleve markedsføringen din som relevant.

PSNincentive

5. Stemmestyrte assistenter

Dette eksempelet er fjernt fra hva «vanlige» bedrifter i Norge vil kunne implementere i dag, men det er ikke usannsynlig at terskelen for å markedsføre gjennom stemmestyrte assistenter vil bli betraktelig lavere i løpet av de neste par årene. Se for eksempel for deg at din Google Home eller Amazon Echo varsler deg om at lyspærene dine snart bør skiftes, og følgelig hører du annonser fra tre elektroleverandører over høyttalerne. Kjøpet gjør du umiddelbart.

Googlehome

Sørg for at du har en kundedataplattform

De fleste eksemplene jeg nevner i avsnittet ovenfor krever at du har en kundedataplattform. Jeg vil med andre ord sterkt anbefale deg og ditt selskap å gå til innkjøp av en slik plattform. Vær nøye i vurderingsfasen slik at du får med deg de nødvendige funksjonene du trenger – deretter er det bare fantasien som setter grenser!Last ned gratis e-bok:  Skap resultater med inbound marketing

Anders Sollie Hoff's photo

Av: Anders Sollie Hoff

Anders er leder for digitalrådgivere og digitalkonsulenter i Markedspartner. Han har sin bakgrunn fra Handelshøyskolen BI og Lancaster University Management School, hvor han har tatt en bachelor i Markedsføringsledelse og en master i Advanced Marketing Management.