Hvilket "buzzword" beskriver din markedsføring best?

 

Det er alt for få buzzord innen markedsføring. Derfor har jeg lagd noen nye og vridd litt på andre. Passer ett eller flere av disse 8 på deg?

1. Brag marketing

Også kalt skrytepave-markedsføring. En svært populær markedsføringsfilosofi for bedrifter som synes at alle burde være like forelsket i produktene deres som de selv er.

Markedskommunikasjon basert på brag marketing inneholder stort sett informasjon om bedriften og dens produkter og tjenester.

Hyppig forekomst av ordene "størst", "først", "best", "vi" og "oss" er også vanlig, samt prangende bilder av grunnlegger, ledergruppe og medarbeidere. 

Fem tips til implementering av brag marketing:

  • Bruk forsiden av hjemmesiden din til nyheter om interne hendelser uten å vurdere om det er interessant eller nyttig for målgruppen din
  • Skryt uhemmet av deg selv, produktene dine og bedriften din, hver gang du har sjansen
  • Avstå fra bruk av ordet "du" og "dere". Disse må erstattes med "vi" og "oss"
  • Hvis du har en blogg, skriv om hvor fortreffelige produktene og tjenestene dine er og hvordan leserne kan få kjøpt dem
  • Unngå å dele verdifull informasjon, hvis du kan skryte i stedet. Hele poenget med brag marketing er å publisere innhold som beskriver hvilken verdi du kan levere. Innholdet må ikke være verdifullt i seg selv!

2. Liar marketing

Ved å praktisere jugemarkedsføring skaper du forventninger som du deretter ikke innfrir. En kollega som skulle bestille pukk til innkjørselen sin røk på en jugemarkedsfører for en stund siden:

Firmaets hjemmeside var veldesignet og ga god informasjon om produkter, priser og åpningstider. Han fant et kontaktskjema, fylte det ut og ventet i spenning. En god stund.

Inntil han ringte virksomheten, som umiddelbart tok telefonen. På spørsmål om hvorfor de ikke hadde svart skjemahenvendelsen, fikk han følgende svar med et indignert tonefall: "Skjemaet på hjemmesiden? Nei, det sjekker vi ikke. Her må du ringe.

Noen tips til implementering av liar marketing:

  • Oppgi feilaktig informasjon om produktene dine - riktig mål og vekt er for eksempel helt uviktig
  • Ikke svar på henvendelser fra webskjemaer (Eller enda bedre: sett opp skjemaet uten å sende svarene videre til firmaets e-postadresse. Da kan ingen ta deg på at du ikke har svart - for du har jo ikke fått e-posten.)
  • Angi feil telefonnummer, feil adresse og ikke oppdater hjemmesiden når kontaktpersoner slutter
  • Sørg for å ha linker og knapper på nettstedet ditt som ikke fungerer
  • Utgåtte og utsolgte produkter må fremstå som om de er på lager
  • Oppgi rabatterte priser og informer de som henvender seg om at prisen har økt
  • Kombinér gjerne med brag marketing for maks effekt

3. Denial marketing

En snedig variant av liar marketing, hvor filosofien er å nekte for at du har det du har. Enten det gjelder produkter, tjenester eller åpningstider. La meg illustrere med en sann historie:

For noen uker siden ringte en annen kollega av meg et byggevarehus over svenskegrensen og spurte om de hadde åpent på Kristi himmelfartsdag. "Nei", sa de på telefon. Men da han kjørte forbi byggevarehuset på nevnte dag, hadde de åpent.

Slik lykkes du med denial marketing:

  • Steng informasjonsflyten fra ledelsen til resten av organisasjonen om nye produkter og tjenester. Det er ikke deres bord! 
  • Gi så lite produktopplæring som mulig til dine medarbeidere. De er der for å levere, ikke for å ta doktorgrad i produktene dine.
  • Misforstå kunder med vilje hvis de ikke vet hva produktet ditt heter. Staver de det feil på Google, ja da fortjener de ikke å finne det heller. Sier de det feil på telefonen, eller bruker de navnet på konkurrentens produkt i stedet, ja, da får du sende dem dit.

4. Bland marketing

Hvis du etter å ha blitt eksponert for markedskommunikasjon ikke har blitt noe klokere, eller tvert imot, du har blitt mer forvirret, da har du antagelig hatt gleden av å stifte bekjentskap med bland marketing - også kalt bablemarkedsføring.

Bland marketing går også under populærbetegnelser som tåkeprat, corporate waffle og vissvass. Kollega Birger Patrick og tidligere kollega Tønnes Sannem Heian definerte for et par år siden bland marketing som «marketing without identity and edge. It doesn't stand out and does nothing to impress. It's not relevant. Yet, it's everywhere

Slik lykkes du med bland marketing:

  • Nedprioriter å jobbe med budskapsutvikling. Du trenger ikke noen USP (unique selling proposition), det er for pyser.
  • Uttrykk deg i generelle vendinger uten differensieringskraft. Gjerne akkurat de samme som konkurrenten.
  • Potensielle kunder som besøker hjemmesiden din bør belage seg på å bruke noen minutter for å finne ut hva dere driver med og hvem dere er

5. Secret marketing

Hemmelig markedsføring er å unnlate å kommunisere hva du selger. Metoden er svært effektiv for virksomheter som ønsker å unngå kryssalg og økte markedsandeler. Med secret marketing er det ikke en kjeft som kommer til å få vite om produktene dine - heller ikke konkurrentene! Driver du cateringfirma, så legg ut en enkel meny med snitter og koldtbord, men unnlat for all del å fortelle at du kan lage hva som helst. Dropp gjerne bilder.

Tips til å lykkes med secret marketing:

  • Ikke legg produktene dine ut på nettet. På den måten unngår du at de blir søkbare, og du slipper all den plagsomme trafikken fra potensielle kjøpere (som kan bli ganske betydelig, siden 9 av 10 kjøpsprosesser starter på Google)
  • Hvis allerede har lagt ut produkter på nettet, sørg for at det ikke er for mye produktinformasjon der. Og ihvertfall ikke priser. Kunder trenger faktaopplysninger for å ta en kjøpsbeslutning, så la dem heller leve i spenning eller kanskje finne informasjonen hos en konkurrent.

6. Interruption marketing

Avbruddsmarkedsføring handler om å avbryte potensielle kunder (som ikke har et erkjent behov for det du tilbyr) med salgsbudskap (gjerne basert på brag marketing) mens de holder på med noe fornøyelig. Du kan f.eks. kjøpe en videoannonse på YouTube, hvor du tvinger brukeren til å se 15 sekunder irrelevant reklame før de får se videoen de egentlig ville se. Da vil de elske merkevaren din. Andre gode alternativer er å praktisere telemarketing, eller enda bedre: dørsalg.

Tips til å lykkes med interruption marketing:

  • Unngå at ny kunnskap om forbrukeratferd setter sine giftige røtter i organisasjonen. Du og dine medarbeidere må stå standhaftige i troen på at selger fremdeles har makten og at kunden ikke vet eller har mulighet til å skaffe seg informasjon på egen hånd (les: på nettet).
  • Kjøp lister med e-postadresser til folk som ikke vet hvem du er eller har noen relasjon til deg og send e-post med salgsbudskap til dem
  • Kjøp bannerannonser uten segmentering. Å segmentere er dyrt!
  • Inviter potensielle kunder du ikke kjenner til å connecte med deg på LinkedIn, for deretter å følge opp med en salgspitch - det er turn off hver eneste gang!

7. Overkill marketing

Hvis du skal gjøre noe, gjør det skikkelig. Overkill marketing handler om å sikre seg om at målgruppen virkelig får med seg budskapet ditt. Eller kanskje bare logoen din.

Slik lykkes du med overkill marketing:

  • Unngå variasjon i budskap og utforming, ellers kan målgruppen misforstå
  • Gjenta, gjenta og gjenta. Merkevarekjennskap - brand awareness - er viktigst.
  • Let etter mediesituasjoner der en veldefinert målgruppen kan treffes mange ganger etter hverandre. Kjør så nøyaktig samme budskap til dem ved enhver anledning.

Drømmescenariet er ishockey-VM på en reklamekanal. Da kan du kjøre det samme «programmet presenteres av»-budskapet til de samme seerne flere titalls ganger i hver kamp i alle kamper i de drøye to ukene mesterskapet varer. Hvis du er et internasjonalt bettingselskap er du nok helt alene der også.

Eller ta for deg iPad-utgaven av Dagens Næringsliv - der det er langt færre annonser enn i papiravisen. Kjør så nøyaktig samme annonse på nøyaktig samme side i avisen i fire uker. Leseren som ikke klikket de tjuetre første gangene hun så annonsen klikker nok den tjuefjerde.

8. Help marketing

Også kalt hjelpsom markedsføring (eller inbound marketing) handler om å hjelpe potensielle kunder gjennom deres kjøpsprosess. Dette gjør du ved å tilby dem verdifullt og relevant kvalitetsinnhold som svarer på deres spørsmål og utfordringer. Denne formen for markedsføring er kjøperinitiert, i motsetning til interruption marketing, som er selgerinitiert. 

Tips til å lykkes med help marketing:

Disclaimer: Denne artikkelen er satirisk, med unntak av punkt 8.

Last ned gratis e-bok:  Skap resultater med inbound marketing

Temaer:

markedsføring
Stig Hammer's photo

Av: Stig Hammer

Stig jobber som faglig leder forretningsrådgivning i Markedspartner og var med på å starte selskapet i 1997. Han har mer enn 20 års erfaring fra strategisk rådgivning til store selskaper i mange ulike bransjer, og i alle ledd av verdikjeden. Stig er utdannet siviløkonom, og er opptatt av strategisk forbedring av kundereiser, digital transformasjon og inbound marketing.