Hva kreves av en god webredaktør?

 

En webredaktør har i dag har en kompleks og sammensatt rolle. En redaktør for et nettsted er innom ulike fagområder og jobber gjerne på tvers av flere avdelinger i en organisasjon, som for eksempel marked, salg, kommunikasjon, teknisk, produkt etc. Så hvilke ferdigheter må en webredaktør ha for å beherske denne rollen?

I dette blogginnlegget vil jeg se nærmere på de viktigste ferdighetene, men da forutsetter jeg at visse basisferdigheter er på plass, som at redaktøren:

  • Skriver godt og kan rettskriving
  • Kan bearbeide tekst og bilder
  • Behersker sosiale medier
  • Har grunnleggende kunnskaper om søkemotoroptimalisering
  • Har kunnskap om publiseringsløsninger og er trygg i bruken av verktøyet i bedriften 

En webredaktør må forstå strategien og forretningsmålene

En webredaktør skal forvalte virksomhetens digitale innhold og drifte nettstedet i tråd med virksomhetens strategi og forretningsmål. I tillegg må webredaktøren inngå i, og eventuelt lede, utarbeidelsen av den digitale strategien (her kan jeg anbefale å laste ned vår gratis e-bok om webstrategi). Det er grunnpilaren i det daglige arbeidet, og en forutsetning for at webredaktøren kan vedlikeholde og utvikle nettsidene i tråd med brukerens behov. Ferdigheten å jobbe strategisk og systematisk med forretningsmålene til grunn er dermed en forutsetning for å lykkes som webredaktør.

Les også: Hvordan lage en webstrategi som gir resultater. Del 1 av 2 »

En webredaktør må ha faglig kompetanse og evnen til å samarbeide

En av oppgavene til webredaktøren er å videreutvikle nettstedet, både med tanke på brukervennlighet, innholdsforvaltning, ny funksjonalitet, etc. Det gjøres i samarbeid med andre faggrupper. Derfor må webredaktøren ha gode samarbeidsevner og kunnskap om tekniske og faglige begreper i tilstøtende fagdisipliner. Enten det dreier seg om å utvikle et responsivt nettsted eller å videreutvikle hjemmesidene, er webredaktøren avhengig av å jobbe med andre faggrupper, som designere, systemutviklere og interaksjonsdesignere.

Kort oppsummert bør en webredaktør ha kunnskaper om følgende fagområder:

  • Webstrategi, måling og webteknologi
  • Brukeropplevelse, design og kanalforståelse
  • Forvaltning og innhold

Les også: B2B webstrategi: Dette styrker og svekker troverdigheten på nettstedet »

Har du flere punkter eller tanker om hva som kreves av en god webredaktør? Da hører jeg gjerne fra deg i kommentarfeltet!  

Gratis e-Bok  4 steg til en mer selgende web  Gjør weben din til en kundemagnet

 

Hanne Marthinsen's photo

Av: Hanne Marthinsen

Hanne er prosjektleder og webredaktør i Markedspartner. Hun er utdannet diplommarkedsfører fra BI/NMH og jobber mye med innholdsproduksjon for web og koordinering av markedsaktiviteter og kampanjer.