B2B webstrategi: Dette styrker og svekker troverdigheten på nettstedet

 

Nye undersøkelser gir B2B-markedsførere verdifull kunnskap om hva de må unngå og hva de må inkludere på sine nettsteder. Øker vi bevisstheten vår på dette området vil vi gi et mer troverdig førsteinntrykk og sannsynligvis øke konverteringsraten og salget vårt.

Nye undersøkelser publisert i 2014 B2B Web Usability Report gir verdifulle innspill til bedrifter som ønsker å gjøre nettsidene sine mer troverdige og på den måten øke sannsynligheten for å generere henvendelser, nye kunder og mer salg. Om du skal i gang med et webutviklingsprosjekt eller ikke har gjennomgått din webstrategi på en stund, kan det være nyttig å gå gjennom denne artikkelen med et parallelt blikk på ditt eget nettsted.

B2B-markedsføring: Dette reduserer troverdigheten

Hele 55 prosent av de spurte sier at manglende kontaktinformasjon og telefonnummer drar ned troverdigheten. Dette er en innsikt som er enkel å implementere, men neste brøler på lista er etter vår erfaring mer utbredt og krever mer arbeid for å få til på en god måte:

...neste brøler på lista er etter vår erfaring mer utbredt og krever mer arbeid for å få til på en god måte.

43 prosent melder nemlig at et manglende budskap om hva bedriften driver med er skadelig for troverdigheten. Hvorfor det? Fordi du kun har få sekunder på deg til å overbevise den besøkende om at det er verdt å bruke tid på ditt nettsted. Det er derfor helt avgjørende at du raskt formidler hva du kan tilby og hvorfor vedkommende bør velge deg.

Det er helt avgjørende at du raskt formidler hva du kan tilby og hvorfor vedkommende bør velge deg.

Her er elementene som får besøkende til å lukke siden (eller klikke på "tilbakeknappen") på grunn av dårlig troverdighet:

  • 55% Ingen kontaktinformasjon / telefonnummer
  • 43% Manglende budskap (vanskelig å vite hva firmaet gjør)
  • 35% "Hjemmelagede" hjemmesider
  • 30% Stock-fotografier
  • 28% Svært liten tekststørrelse
  • 27% Animerte annonser (som kryper over siden) og popups
  • 14% Påtrengende live-chat
  • 9% Ikke den rette leverandøren
  • 8% Sliders (roterende banner på hjemmesiden)
  • 5% Video eller lyd som spilles automatisk

En annen kjepphest hos oss er viktigheten av å bruke profesjonelle og autentiske bilder. At noe er "autentisk" vil si at det er ekte og genuint. Det er et fysisk bevis på at du (eller det siden handler om) eksisterer og at avsender har tatt seg tid og krefter til å dokumentere dette.

Stock-fotografier oppgis av 30 prosent som dårlig for troverdigheten, og bør derfor brukes med varsomhet. Egne profesjonelle bilder er alltid best, men en kombinasjon med gode stock-fotografier (ofte tidkrevende å finne) kan fungere.

En annen kjepphest hos oss er viktigheten av å bruke profesjonelle og autentiske bilder.

Dette bygger troverdighet

På listen over elementer som skaper troverdighet på nett nevnes 10 virkemidler som alle anses som mer eller mindre viktige. Det som topper listen er innhold som hjelper kjøperen til å ta kontakt eller til å ta bedre beslutninger (casestudier, rapporter, artikler, kundeutsagn osv).

Innholdselementer som bygger troverdighet (mest viktig først):

  1. Fyldig kontakt eller "om oss"-informasjon
  2. Casestudier / Rapporter / Artikler
  3. Kundelister / Kundeutsagn
  4. Bilder / Biografier
  5. Forskningsrapporter
  6. Blogginnlegg
  7. Medieomtaler
  8. Videoinnhold
  9. Aktivitet i sosiale medier
  10. Nyhetsartikler

Det kan være nyttig å bruke disse to rangerte listene når du evaluerer weben din neste gang. Hva har du selv erfart fungerer bra på web? Del gjerne dine synspunkter eller spørsmål i kommentarfeltet.

Erlend Førsund's photo

Av: Erlend Førsund

Erlend Førsund jobbet som innholdsrådgiver og markedssjef i Markedspartner fra 2015-2021. Han er utdannet ved BI og NHH og har blogget om markedsføring og digitalisering på sin egen blogg.