HubSpot lanserer i disse dager et gratis CRM-system som i følge dem selv er "systemet som er enkelt å bruke og som salgsavdelingen din vil elske". Her deler jeg noen smakebiter av hva du kan forvente deg av HubSpot CRM, samt vår egne erfaringer etter å ha brukt det i to måneder.
Oversikt
Med HubSpot CRM har du full kontroll på markedsføringsresultatene fra de digitale kanalene dine (for eksempel web, blogg og sosiale medier) - og 360-graders oversikt over de kontaktene og bedriftene som er viktigst for din virksomhet.
Lagre enhver detalj om dine kontakter, bedrifter og salgsmuligheter
HubSpot CRM gir deg alt du trenger for å lagre kontakter og bedrifter og holde oversikt over salgsmuligheter. Du kan tilpasse dashboardet til hver enkelt bruker, lage egendefinerte felter og filtrere ut kontakter på en enkel og rask måte.
Egendefinerte visningsalternativer
Legg til egendefinerte felter, filtrer kontakter, velg og organiser kolonner og lagre ulike visninger lett som bare det.
God oversikt over salgsprosess og muligheter
Du har god oversikt over alle tilbud og salgsmuligheter ("deals") du jobber med, og hvor den enkelte bedriften befinner seg i salgsloopen. Du kan enkelt dra og slippe deals fra en fase til den neste, etter hvert som prospektet beveger seg nedover i pipelinen din.
Integrert med HubSpot marketing
HubSpot CRM er tett integrert med HubSpots marketingplattform. Markedsavdelingen kan raskt og enkelt kvalifisere og overlevere leads til salgsavdelingen.
Kom i dialog med dine leads - raskt og enkelt
Når tiden er inne for å gå i 1:1-dialog med dine leads og prospekter, har HubSpot CRM gjort den jobben veldig enkel. Jobb direkte fra innboksen din, send e-poster, ta telefoner og avtal møter direkte fra profilen til kontaktpersonen din.
Drag & Drop
Du kan kommunisere med dine kontakter direkte fra profilen deres:
Integrert med e-post
Send sporbare e-poster fra din egen innboks i f.eks. Microsoft Outlook, Gmail eller fra CRM-systemet, og få varslinger i sanntid når noen åpner e-posten din eller klikker på en link i e-posten.
Integrert med telefon
Gjør telefonoppringninger direkte fra CRM-systemet med ett klikk. Loggfør notater og opptak av samtalen automatisk. (Dette medfører ekstra kostnader. Opptak av samtaler er en opsjon.) Denne funksjonen er i skrivende stund ikke lansert i Norge.
Tilpasset dagens salgsprosess
En typisk salgsprosess vil i dag involvere dusinvis av kanaler og tusenvis av kontaktpunkter. HubSpot CRM er tilrettelagt for dette, og gir deg nyttig informasjon når du trenger det, der du trenger det.
Integrert med ditt nettsted
HubSpot CRM er integrert med ditt nettsted, slik at systemet vet (og gir deg beskjed) når et lead som lenge har vært sovende plutselig våkner.
Utfyllende informasjon
For hver kontakt du legger til, vil HubSpot CRM tilføre systemet verdifulle detaljer om bedriften og andre nøkkelpersoner.
Sosiale medier
HubSpot CRM henter automatisk inn nyttig informasjon om kontaktene fra sosiale medier, noe som gjør det enklere å kommunisere med dem i de kanalene de befinner seg.
Sømløs integrert med Sidekick & HubSpot
HubSpot CRM er sømløst integrert med HubSpot's Sidekick Chrome-modul og HubSpot Marketing Platform.
Gjør prospecting med Insights
Ved hjelp av Chrome-modulen kan du fra hvilken som helst bedrifts nettsted se eksisterende CRM-oppføringer fra den bedriften, identifisere nye kontakter og legge dem til HubSpot CRM.
Kommuniser med Insights
Skriver du en e-post til en kontakt? Insights gir deg verdifulle opplysninger om bedriften fra Gmail, om dette er ditt foretrukne e-postsystem.
Maler, sporing og tidsstyrt e-post
Spor åpninger og klikk i e-poster, lagre e-postmaler og send oppfølgingsmailer automatisk i riktig øyeblikk med Sidekick.
MarkedsPartners egne erfaringer
Vi har brukt Hubspot CRM internt i et par måneder nå, og er så langt kjempefornøyd. Systemet er svært enkelt å lære, og enkelt i daglig bruk. Våre brukere setter dessuten stor pris på alle de automatiske funksjonene og den tette integrasjonen med HubSpot Marketing.
På noen områder bærer likevel Hubspot CRM preg av å være et nytt produkt, og en del funksjoner man finner i mer "modne" CRM-systemer finnes ennå ikke her. Men det mangler ingenting som hindrer oss i å gjøre vårt daglige arbeid, og det har en rekke funksjoner som virkelig forenkler og forbedrer hverdagen. Og så er jo prisen - gratis - ingen ulempe!
HubSpot CRM har allerede en egen app for iOS som jeg benytter hver dag, og som inneholder de viktigste funksjonene. Denne har fått flere oppdateringer de siste ukene.
Her kan du for øvrig lese en amerikansk omtale av Hubspot CRM. Den er allerede noen måneder gammel, og har dermed ikke med seg de nyeste funksjonene, men kan likevel være verdifull.
Vi har også satt sammen en norsk presentasjon av HubSpot CRM som du kan laste ned ved å klikke på banneret under: