Landingssider er en verdifull kanal innen inbound marketing. Men hvordan bør du sette opp disse for å oppnå flest mulig konverteringer? I denne infografikken gir vi noen tips til hvordan du enkelt kan tilpasse landingssider slik at de genererer leads.
Hva er en landingsside?
En landingsside er en enkel webside som tilbyr besøkende tilgang til et innholdstilbud (f.eks. en e-bok, guide, whitepaper, webinar osv). For å motta dette, fyller de ut et skjema hvor de oppgir noen opplysninger om seg selv (f.eks. e-postadresse og om de ønsker å motta varsel om nye blogginnlegg).
På denne måten kan du tilby målgruppen din noe som har verdi for dem, og dermed konvertere besøkende til leads, samtidig som du samler informasjon om hvem de er og hva de har konvertert på.
Landingssiden retter seg gjerne mot et spesifikt publikum, som for eksempel trafikk fra en e-postkampanje eller lesere av et blogginnlegg.
Les også: 7 typer content marketing som konverterer
Hvorfor trenger du landingssider?
- Enkelt generere leads
- Gi innholdet ditt et sted å leve
- Samle demografiske data om leadene dine
- Forstå hvilke leads som er mest engasjert
- Sørge for «drivstoff» til andre markedsføringskanaler, ved å skape landingssider som kan deles i sosiale medier, linkes til i kampanjer og bli funnet gjennom søk
- Tilby innsikt rundt dine innholdstilbud som kan hjelpe deg å optimalisere markedsføringen din
Les også: Markedsdirektøren som ikke forstår Big Data får ikke jobb i 2018
Hvor mange landingssider trenger du?
Jo mer verdifullt innhold du tilbyr, og jo flere landingssider du lager, jo flere muligheter får du til å generere leads til din virksomhet. Flere landingssider vil vanligvis også bety mer målrettet innhold som bedre kan appellere til dine ulike personas, og dermed hjelpe deg å øke antall konverteringer.
Hva bør du tenke på når du skal designe landingssider
Åpne infografikken som pdf-fil.
(Punktene tar utgangspunkt i beste praksis for landingssider basert på en rekke studier og tester utført av Hubspot, MarketingSherpa og silverPOP.)
1. Tydelig avsenderlogo
Sørg for at de som laster ned innholdet ditt får med seg hvem som er avsenderen. Logoen trenger ikke være veldig stor eller ta mye fokus, men det er viktig at den fremstår tydelig nok til at landingssiden gjenkjennes som en del av virksomhetens tilbud. Dette er spesielt viktig for besøkende som kommer fra eksterne kilder som sosiale medier eller søk.
Alle landingssidene dine burde ha en logo strategisk plassert, for eksempel øverst i venstre hjørne. Sørg for å holde deg til samme plassering på tvers av landingssidene.
2. Ikke undervurder formatering
God formatering kan gjøre underverker for at landingssiden skal fremstå som ryddig. Ved å justere litt på overskrifter, bilder og skjemaet kan du øke fokuset på verdien av innholdet ditt og skape en god brukeropplevelse som hjelper besøkende å fylle ut skjemaet og dermed konvertere.
3. Unngå visuell støy
Bruk av kreative visuelle elementer kan kanskje virke som en god ide, men A/B-tester utført av Hubspot viser at det å inkludere for mange bilder/elementer ikke nødvendigvis bidrar til noe positivt. Faktisk kan det heller være med på å distrahere leseren fra hovedpoenget med landingssiden: Å fylle ut skjemaet. Hold det derfor enkelt og sørg for at elementer og bilder du bruker bidrar til å fremheve – ikke distrahere for – det du ønsker å oppnå.
4. Kom til poenget
Mange besøkende er kun innom landingssiden din for å raskt se om dette kan være interessant. Sørg for å forklare verdien av innholdet ditt tydelig og tidlig, samt hvordan det kan bidra til å hjelpe dem med deres behov, interesser eller problemer. Bruk tydelige overskrifter og undertitler og lettleste kulepunkter som forklarer hva de vil få ut av innholdet. Marker gjerne noen nøkkelord med fet tekst, slik at de som bare kaster noen blikk på teksten får med seg det viktigste.
5. Bruk kontrastfarger
Husk at den viktigste CTA-en på landingssiden din bør skille seg tilstrekkelig ut til at brukeren klikker på den. Når du oppmuntrer besøkende til å fylle ut et skjema, bør det være tydelig hvor de skal klikke for å fullføre handlingen. Ved å bruke en kontrastfarge tiltrekker du oppmerksomheten dit du ønsker.
6. Fjern navigasjon og linker
Linker kan sende brukeren på avveie og dermed redusere konverteringsraten. Eneste utvei fra landingssiden din bør være SEND-knappen på skjemaet, eller i verste fall, tilbake-knappen i browseren.
7. Inkluder social proof (sosiale bevis)
Markedsføringsprofessoren Robert Cialdini forsket på hva som overbeviser oss mennesker. I boken Influence, sier han at det er lettere å ta en beslutning når vi ser at andre har gjort det før oss. Bruk derfor kundeutsagn fra fornøyde kunder, tellere på antall downloads e.l. for å dra veksel på dette prinsippet.
8. Vær konsistent
A/B-tester kan hjelpe deg til å se hvilke justeringer som gir landingssiden best mulig resultater. Men sørg for å ikke gjøre radikale endringer, verken innenfor hver enkelt landingsside, eller mellom de ulike landingssidene dine. Et konsistent oppsett kan hjelpe de besøkende å navigere på landingssiden, slik at de får utført det du ønsker.
For flere tips, les også: Hvordan designe landingssider som gir en høy konverteringsgrad