Feilene du bør unngå i Google Ads

Feil_i_Google_ads

Google Ads kan være et godt verktøy for å generere trafikk, leads og nye kunder, men det forutsetter også at du som markedsfører behersker verktøyet slik at du unngår unødvendige feil. I dette blogginnlegget tar jeg for meg de vanlige feilene man kan gjøre i Google Ads og hvordan du unngår de.

Du bruker bare broad match keywords

Det er flere måter du kan utforme søkeordene din på i Google Ads, og hvordan du gjør dette bør gjenspeile hva som er målet med annonseringen og hva du ønsker å oppnå. Den feilen du kan gjøre her, er å kun benytte deg av broad match keywords.

Last ned gratis guide: Markedsførerens guide til bedre SEO

Som navnet tilsier så er dette søkeord som treffer bredt. Bruker du for eksempel søkeordet bildekk vil annonsen din bli trigget når noen søker på nettopp dette, men den kan også bli trigget av variasjoner av søkeordet og liknende søkeord. Du vil sannsynligvis få mange visninger, men du risikerer å få færre og dyrere klikk enn du ønsker og dermed også færre konverteringer. Årsaken er at annonsen din får visninger for søk som ikke er spesielt relevante.

Vær mer spesifikk med søkeordene dine og bruk søkeordstyper som enten broad match modifier, phrase match eller exact match.

Du dropper negative søkeord

På samme måte som det er viktig å velge de rette søkeordene for din annonse, er det minst like viktig å legge til negative søkeord. Dette vil hindre at annonsene dine dukker opp på søkeord som ikke er relevante og vil gi deg bedre klikkrate, samt billigere klikk. Benytt deg av søketermer for å se hvilke søkeord som har trigget annonsene dine. Se neste punkt.

Ikke bruke søketermer

Søketermer i Google Ads gir deg mulighet til å se hvilke søkeord som faktisk blir brukt og som har trigget annonsen din. Disse gir et godt utgangspunkt til å forbedre kampanjene dine. I tillegg til å legge til negative søkeord, kan du se hvor godt dine valgte søkeord matcher de søkeordene som faktisk blir brukt.

For få variasjoner av annonser innen en annonsegruppe

Du bør hele tiden teste hvilken type annonseoppsett som gir de beste resultatene. Derfor bør du ha flere variasjoner av samme annonse i hver annonsegruppe. Test ut for eksempel hvilke overskrifter, beskrivelser og calls-to-action som gir best klikkrate. På den måten kan du fjerne de som ikke gjør det godt nok og samtidig bygge videre på de som gjør det bra.

Overse betydningen av forholdet mellom søkeord, annonse og landingsside

Det er viktig at søkeord, annonse og landingsside er relevant i forhold til hverandre. Matcher ikke annonsen med søkeordene vil du heller ikke få klikk, og matcher ikke innholdet på landingssiden med det som står i annonsen får du ikke konverteringer.

Glemme å teste landingssidene

Det hjelper lite å utforme den perfekte annonsestrukturen og bruke de beste søkeordene dersom landingssiden gir en dårlig brukeropplevelse. Test landingssiden like grundig som selve Google Ads kampanjen.

Ikke sette opp konverteringssporing

Foruten å kunne se hvilke resultater man får, som visninger og klikkrater, er det helt essensielt at konverteringssporing er på plass før du setter i gang kampanjen. Slik vil du få innsikt i hvor mange konverteringer du får og hvor disse kommer fra. Du kan sette opp konverteringssporing ved å bruke verktøy som Google Analytics, Google Tag Manager, eller ved å hente ut en kode/tag fra Google Ads og installere denne i kildekoden på nettstedet ditt.

Ønsker du å lære mer om SEO kan du laste ned guiden kollegaen min har skrevet: 

Last ned gratis:  Markedsførerens guide til bedre SEO

Mathias Hansen's photo

Av: Mathias Hansen

Mathias jobbet tidligere som salgsutvikler i Markedspartner, hvor han hadde ansvar for å utvikle kvalitative leads for selskapet. Mathias er utdannet ved Høgskolen i Østfold hvor han har en bachelorgrad innen økonomi og administrasjon. Her valgte han en profilering innen prosjektledelse og bedriftsrådgivning. Mathias brenner for markedsføring og streber etter å holde kunnskapen og ferdighetene på topp.