AdWords er historie: Google oppdaterer sine annonseplattformer

Av Christian Nordhelle 3. juli 2018 | 2 minutter lesetid

AdWords er historie- Google oppdaterer sine annonseplattformer

Google annonserte onsdag forrige uke at de gjør endringer i annonseplattformene sine. Etter flere år med utvikling og oppkjøp av digitale verktøy har Google nå valgt å endre navn på og slå sammen flere av verktøyene de tilbyr annonsører og publisister, blant annet Google AdWords.

Foto: Googles CEO, Sundar Pichai, av Nguyen Hung Vu, (Creative Commons)

Google Adwords endrer navn til Google Ads

Google Adwords ble lansert i år 2000 og ga annonsører muligheten til å betale for synlighet i søkemotoren for å nå relevante målgrupper. Mye har skjedd siden den tid, og mulighetene for oss markedsførere har økt kraftig i løpet av disse 18 årene, noe jeg skriver om fra tid til annen her på bloggen.

Den 24. juli 2018 endres navnet til Google Ads. Endringen gjelder kun navn og url, altså at man må inn på ads.google.com i stedet for adwords.google.com. Kampanjer og rapporter vil ikke bli berørt av endringen.

Det er likevel én liten endring: Google Ads vil gjøre det enklere for mindre bedrifter å annonsere ved en funksjon som de kaller Smart Campaigns.

Denne funksjonen lar deg sette opp enkle annonser i løpet av få minutter, og koble disse til relevante mål. Funksjonen har blitt rullet ut i USA og skal bli tilgjengelig for resten av verden i løpet av 2018.

Les også: Google AdWords + Inbound marketing = Sant »

Doubleclick og Google Analytics 360 Suite blir Google Marketing Platform

Den andre oppdateringen er at DoubleClick og Google Analytics 360 Suite blir slått sammen til Google Marketing Platform

  • Doubleclick ble kjøpt opp av Google i 2007 og er primært Googles plattform for programmatiske mediekjøp og ad-serving.

  • Google Analytics 360 Suite er betalingsversjonen av Google Analytics og de andre Google-verktøyene i pakken.

Google vil nå gjøre det enklere og mer effektivt å planlegge, måle og optimalisere programmatiske mediekjøp og brukeratferd på ett sted. Dette er mer beregnet for store annonsører med store målgrupper og høye budsjetter til disposisjon.

Les også: Hva er programmatisk annonsering (enkelt forklart, uten nerdeprat) »

Doubleclick og Google Analytics 360 Suite blir Google Marketing Platform

DoubleClick for Publishers og DoubleClick Ad Exchange døpes om til Google Ad Manager

Den tredje oppdateringen fra Google er at DoubleClick for Publishers og DoubleClick Ad Exchange samles og endrer navn til Google Ad Manager.  

Dette er verktøyene som publisister/mediehus benytter på nettstedene sine for å tilgjengeliggjøre annonsevarelageret sitt for annonsørene.

I Norge er Aller Media, TV2 og Amedia de største publisistene som benytter seg primært av disse verktøyene i dag.

Flere mindre nettsteder bruker i dag AdSense for å tilby sitt annonsevarelager, mens applikasjonsutviklere bruker AdMob. Begge de sistnevnte verktøyene blir værende som de er i dag.

Google Ads, Google Marketing Platform og Google Ad Manager vil bli rullet ut i løpet av de neste månedene, og jeg ser frem til hvilke nye muligheter vi vil kunne hente ut av disse verktøyene i arbeidet for våre kunder.

Last ned gratis e-bok:  Skap resultater med inbound marketing

Temaer: Google Adwords, SEM, søkemotormarkedsføring


Christian Nordhelle's photo

Av: Christian Nordhelle

Christian er sertifisert fagspesialist innenfor SEO og betalt digital annonsering i MarkedsPartner. Han har flere års erfaring med søkemotoroptimalisering, programmatiske annonsekjøp og Facebook- og Instagram-annonsering for store norske og internasjonale merkevarer.

Følg på LinkedIn

Epost

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

Er inbound riktig for min virksomhet

Anbefalt for deg

Temaer

Se alle