6 råd som kan eksplodere ROI-en for dine AdWords-annonser

6 råd som kan eksplodere ROI-en for dine AdWords-annonser-589744-edited.jpg

 

Hvorfor ser så mange AdWords-annonser nesten like ut? Om alle hermer etter alle, blir resultatet stagnering. Å la seg inspirere av konkurrentenes digitale annonser kan gi en benchmark og innsikt i hva som antageligvis fungerer. Hva du gjør videre er avgjørende for hva slags resultater du kan forvente.

Last ned gratis e-bok: 10 vekstoppskrifter til din digitale markedsføring

Det finnes så mye god inspirasjon på internett, at det innimellom kan være fristende å benytte hurtigløsningen med å kopiere det andre gjør. Annonsekopiering skjer over en lav sko i enkelte bransjer, og kan være snarveien som sikrer akseptable resultater basert på andres kostbare prøving og feiling. Dette kan være en farlig felle: Om du aldri videreutvikler og forbedrer det eksisterende, kan du aldri regne med å oppleve særlig suksess. For målgruppen blir det ett fett hvilken annonse de klikker på.

Her er seks råd til deg som ønsker å lage lønnsomme AdWords-annonser:

1. Gjennomfør en brainstorm FØR du ser på hva konkurrentene gjør

Dersom alle kopierer alle, blir resultatet at ingen skiller seg ut. Hva er din verdiproposisjon, som skal få kundene til å velge din bedrift fremfor konkurrentene? Når du har fått oversikt over hvordan du vil skille deg ut, kan du ta en titt på konkurrentene for inspirasjon. Målet ditt er ikke å kopiere, men å forbedre. «Imitate – then innovate», et kjent sitat av jazzmusikeren Miles Davis, som absolutt er gjeldende for markedsføring.

2. Test ulike vinklinger av budskapet

Uansett hva du vil formidle, kan det samme budskapet uttrykkes på mange ulike måter. Målet er å få frem budskapet slik at det appellerer best mulig til drømmekunden. Selger du abonnement til et treningsstudio? Dette kan promoteres med fokus på ulike problemer, utfordringer og fordeler for den som ser annonsen. Er det viktig for kunden å få billigst mulig abonnement? Ingen bindingsstid som løper når motivasjonen etter årets slankeforsett har avtatt? Er fasiliteter og det rent estetiske viktigere for kvinner enn menn? Er det fokus på slanking, treningsglede eller treningsskader og rehabilitering som trigger flest til å klikke? Åpningstider og tilgang til personlig trener er andre ting som kan være viktig. Hva som er viktigst for målgruppen, vet du ikke før du har testet.

3. Bruk emosjonelle triggere

Når du først bruker markedsføringsbudsjett på betalte annonser, bør du gjøre hva du kan for å sikre flest mulig kvalifiserte klikk. Kjedelige og livløse annonser sees overalt, og de koster annonsørene dyrt i form av tapte klikk. Hvilken annonsetekst får du selv mest lyst til å klikke på?:

A) Meld deg inn i vårt treningssenter og bli sunn og slank. Vi har personlige trenere.

B) Vår hyggelige PT hjelper deg med å bli kvitt 5 kilo mageflesk innen 3 mnd.
Bestill gratis prøvetime nå.


Kjør tester og finn ut hvilken emosjonell trigger som fungerer best i annonseringen. Det kan være fokus på problemer, problemløsning, spenning, fordeler, nyheter og mye mer.

4. Personifiser annonsene

Personliggjør annonsene, så langt det lar seg gjøre. Triks som typisk drar opp klikk- og konverteringsrater er målretting på brukerens geo-lokasjon, for så å nevne dette i annonsen i form av ord eller bilder. Annen informasjon du kjenner til om brukeren, og som kan dras fordel av, er brukerens enhet (PC/mobil/nettbrett), kjønn, aldersgruppe og interesseområde. I Googles søkenettverk kan brukerens spesifikke søkeord fremheves.

Se for deg at du sitter i Tønsberg med en iPhone og søker på Google etter «grønne nike joggesko». Hvilken annonse får du mest lyst til å klikke på?:

A) Akkurat nå får alle 25 % rabatt på joggesko i vår nettbutikk.
(INGEN personifisering)


B) Akkurat nå får alle iPhone-brukere i Tønsberg 25 % rabatt på grønne Nike-joggesko. (MED personifisering)

Jeg tør nesten å garantere at flertallet av 100 testpersoner ville ha valgt alternativ B.
Jo mer brukeren kjenner seg igjen i annonsebudskapet ditt – jo større sannsynlighet er det for at du oppnår klikkene og konverteringene du betaler for.

Sørg for at du faktisk har grønne Nike-joggesko i butikken. Det finnes eksempler på bedrifter som bruker personifisering uten at de har det konkrete produktet, som kun ønsker å få deg inn på sin nettbutikk. Det skaper riktignok klikk, men også frustrerte kunder.

5. Sørg for at annonsen er tilpasset riktig persona

Ha alltid din viktigste persona i bakhodet ved utarbeidelse av annonser. Dersom personaen i vårt eksempel om treningssentre var mødre med småbarn, vil det være naturlig å trekke frem fordelene ved barnepass eller annet som mødre setter pris på. Tenk igjennom hvilke problemer og utfordringer din viktigste persona har. Hva forhindrer dem, eller gjør dem skeptiske til å kjøpe? Mangel på barnepass kan være en viktig utfordring. Dette kan løses ved å trekke frem fordelen ved gratis barnepass. Tidsklemmen kan være en annen viktig faktor. I så fall blir lange åpningstider viktig å få frem i annonsen. Hvorfor ønsker travle mødre å trene? Gjør markedsundersøkelser eller test og finn ut ved hjelp av ulike annonsebudskap. Resultatene vil raskt vise seg, en av de store fordelene ved digital annonsering.

Les mer: Slik lager du en persona >

6. Tilpass annonsen til hvor i kjøpsreisen din persona befinner seg

Dersom du annonserer i Googles søkenettverk, både kan og bør du dra fordel av denne muligheten. Hva slags søkeord brukeren skriver inn på Google gir en god indikasjon på hvor i kjøpsprosessen han eller henne befinner seg i øyeblikket. Sikre at annonsene gjenspeiler brukerens ønsker og utfordringer i den aktuelle fasen, og videre at brukeren havner på en egnet landingsside som reflekterer dette når han/hun klikker på annonsen.

Ved behov: Lær mer om kjøpsprosessen > Gratis ebok:  Growth hackerens kokebok  10 vekstoppskrifter til din markedsføring 

Elin Schjelderup's photo

Av: Elin Schjelderup

Elin Schjelderup har lang erfaring med både strategisk, praktisk og rådgivende arbeid innen digital markedsføring- og forreningsvirksomhet. Hennes dybdespesialisering er innen synlighet på Google (SEO/SEM) og målgruppers søkeadferd på Google gjennom ulike stadier av kundereisen. Elin jobbet tidligere som Leder Search Marketing i Markedspartner og er i dag Fagsjef Search Marketing hos Gjensidige Forsikring ASA.