Innholdsstrategi: Ønsker du å nå unge mennesker? Her treffer du dem

Av Espen Nordal 9. januar 2018 | 3 minutter lesetid

Unge-forbrukere-424871-edited.jpg

Millennials kjøper hus, bruker mobilen på do og har Facebook som en viktig kilde til nyheter og informasjon. Kanskje ikke opsiktsvekkende nyheter, men under de tabloide vinklingene viser en fersk rapport at skal du nå unge folk med innholdet ditt framover, må du nok endre endel på strategien.

Last ned gratis e-bok: Hvordan lykkes med content marketing

Jeg skal ta for meg de mest interessante funnene og starter med å slå inn åpne dører: Også Millennials blir eldre.

1. Millenials kjøper ikke bare dubbeditter og kule sko lenger – de kjøper hus, babyklær og B2B-software

Markedsførere har lenge knivet om å nå Millenials. (Rapporten jeg referer til definerer Millenials som folk født rundt årtusenskiftet og som nå er mellom 18 og 34 år. Det er litt ulikt den gjeldene definisjonen som sier at Millenials var/ble unge rundt årtusenskiftet.) De er altså kommet i en alder hvor forbruksmønsteret deres endrer seg tydelig. Deres aktive mobilbruk og preferanse for videoinnhold og sosiale medier er en klar melding til merkevarene om hvor de kan treffes.

Content trends 1 report-04-1

2. Unge mennesker lener seg nesten like mye på Facebook som Google når de søker etter innhold

Content trends 1 report-11

De som trodde unge mennesker svikter Facebook, må tenke om igjen. Som markedsførere må vi dermed utvikle mer av typen "innhold fristende nok til å fange oppmerksomheten til noen som ruller ned en nyhetsfeed". Dette er forskjellig fra hva Google verdsetter. Vi blir altså avhengig av Facebooks lunefulle algoritmer for å bli oppdaget.

Les også: Hvorfor Facebook Messenger og andre chat-kanaler blir viktige i markedsføringen

3. Video får mye oppmerksomhet, mens vi skummer gjennom podcaster og skrevet innhold

Content trends 1 report-02
 

4. Folk etterspør mer video fremover

Content trends 1 report-08

 

Men betyr det slutten for skrevet innhold? Nei, ikke når vi ser på preferansene fordelt på alder:

 
Content trends 1 report-07

Men vi kan ettertrykkelig slå fast at video er unge menneskers foretrukne kanal, med sosiale medier som en god nummer to. Dette er et tydelig bilde på utviklingen – og dessuten; selv om målgruppen din var lunken overfor video for to år siden, kan det ha endret seg nå.

5. Preferansen for video gjelder også reklame

Content trends 1 report-06

Vi ser at video er nesten tre ganger så populært som blogger og e-bøker når det gjelder innholdsmarkedsføring. Selv om e-post fremdeles er en betydelig kanal, ser vi forskjeller i aldersgruppene som tyder på at denne posisjonen vil svekkes til fordel for video og SoMe-basert innhold.

7. Unge mennesker bruker sosiale kanaler til å orientere seg før de kjøper noe

Content trends 1 report-03

 

De yngre forbrukerne konsumerer mest sosiale medier-innhold. Men det viser seg at de også bruker SoMe når de skal orientere seg i forbindelse med kjøp.

Vi som har et produkt eller en tjeneste vi vil selge må altså bevege oss fra skriftlig til bilde- og videobasert innhold som vi kan presentere på en attraktiv måte i sosiale medier. I hvert fall hvis kundene våre finnes i den yngre delen av befolkningen.

Les også: Videomarkedsføring: Facebook vs. YouTube

9. Vent med å legge ned noe som helst

Til slutt et trøstende ord til alle oss som har laget masse godt skriftlig innhold gjennom en årrekke: Det er fremdeles god bruk for kvalitetsinnhold i skriftlig form, særlig fordi preferansene varierer mye over ulike aldersgrupper.

Og websiden står som en påle i kampen om oppmerksomhet når forbrukeren aktivt søker kontakt med en merkevare for å finne ut mer om den.

Content trends 1 report-09


Undersøkelsen jeg referer til her heter Content Trends: Preferences Emerge Along Generational Fault Lines. Den er utført av Hubspot Research og kan lastes ned her.

Last ned gratis e-bok  Hvordan lykkes med content marketing  

Temaer: innholdsstrategi, innholdsmarkedsføring, innhold, innholdsproduksjon


Espen Nordal's photo

Av: Espen Nordal

Espen jobber som innholdsrådgiver hos MarkedsPartner. Han har mer enn 20 års erfaring som tekstforfatter og journalist.

Følg på LinkedIn

Følg på Twitter

Epost

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

Gratis Ebok - Hvordan lykkes med content marketing

Anbefalt for deg

Temaer

Se alle