Slik sender du direkte på Facebook

 

Tid: lesetid 90 minutter
Vanskelighetsgrad: 1 av 5vanskelighetsgrad

Bruk direktesendt video på Facebook til å fortelle noe mens det skjer. Kom med en kunngjøring, start en spørrerunde, eller vis følgerne dine hva som skjer. I denne enkle oppskriften viser jeg hvordan du kan bruke Facebook Live til å skape engasjement med følgerne dine i sanntid.

Tekniske forberedelser

Legg en plan for direktesendingen og gjør klart:

  • En smarttelefon.
  • Eller en datamaskin (med mikrofon og kamera) med nettleseren Google Chrome.

Slik går du frem

Åpne Facebook Sideadministrator-appen på mobilen din for å komme i gang. Bruk Google Chrome-nettleseren dersom du skal benytte en datamaskin. 

  1. Gå til bedriftens Business Manager-konto (i desktop) på Facebook og klikk på Start en direktesendt video under statuslinjen. Eller velg publiser i Facebook-appen og deretter det røde kamera-ikonet i hjørnet av posten.  
  2. Gi Facebook tilgang til kameraet og mikrofonen din ved å trykke på Tillat.
  3. Trykk for å legge til en beskrivelse.
  4. På mobil kan du både filme med kameraet foran og bak. Hvis du ønsker å endre kameravisning, trykker du på -kamera-ikonet med roterende piler. 
  5. Trykk på Send direkte/Start direktesending når du er klar. Det telles ned fra 3 før sendingen starter.
  6. Kommuniser med seerne under direktesendingen. Hold seerne engasjert ved å oppfordre de til å like eller kommentere. Dette vil også hjelpe rangeringen din i andres nyhetsfeed. Du kan se antall seere og hvor lenge du har sendt direkte oppe til venstre. Kommentarer vil dukke opp direkte på bunnen av skjermen din, og vises i omvendt kronologisk rekkefølge.

    Facebook live 3.png

    Merk: Under en direktesending kan du blokkere personer som ser på, ved å trykke på profilbildet ved siden av kommentaren til en person, og deretter trykke på Blokker.

  7. Trykk på Avslutt når du vil avslutte sendingen. Når du er ferdig med å sende direkte, publiseres videoen på tidslinjen din, slik at både du og andre kan se den om igjen – når som helst.

Konkrete ideer for å få best mulig utbytte

  • Test løsningen før du har en direktesendt video ved å endre på personverninnstillingen, slik at du er den eneste som kan se den.
  • Presenter deg selv og hva videoen skal handle om når du starter en direktesending. Vær oppmerksom på at du vil ha en håndfull seere (eller ingen) når du først starter sendingen. Dette antallet vil øke etter hvert som folk finner videoen din på nyhetsfeeden sin. Det betyr at du bør introdusere deg selv flere ganger i løpet av direktesendingen. Jeg anbefaler at du gjør dette tre ganger de første minuttene, og at du gjentar introduksjonen flere ganger i løpet av sendingen.
  • Videoen bør være visuelt engasjerende. Beveg både deg og kameraet under sendingen for å opprettholde engasjementet med seerne.
  • Vær spontan. Gjør sendingen spesiell ved å være spontan og interaktiv.
  • Oppfordre seerne til å like og dele videoen. Facebook sin algoritme rangerer et innlegg etter hvor mange mennesker som liker og deler det. Jo flere som liker og deler din direktesending, jo mer vil innlegget dukke opp i folks nyhetsfeed.
  • Oppfordre seerne til å kommentere. Svar på spørsmål og bruk navnet til den som spør. Det er en fordel om du får en kollega til å svare på kommentarer fra en datamaskin. Det kan være vanskelig å se kommentarer når du sender direkte fra en mobil.
  • Send direkte i minst 10 minutter. Dette gjør det mer sannsynlig at folk oppdager videoen din og deler den med vennene sine. En direktesending kan vare opptil 90 minutter. 
  • Si farvel før du avslutter direktesendingen.

Eksempel på konkret anvendelse

Kilder

https://www.facebook.com/help/iphone-app 
https://blog.hubspot.com/marketing/facebook-live-guide 
https://newsroom.fb.com

Relatert innhold

Derfor bør du vurdere video i din inbound-strategi
Hvordan få flere leads ved hjelp av video i Wistia
3 lønnsomme tips til leadsgenerering via Facebook

Få e-post om nye oppskrifter:  Abonner på Vekstoppskrifter.no

Først publisert: 7. juli 2017. Oppdatert 26. april 2019.

Maria Pettersson's photo

Av: Maria Pettersson

Maria jobbet som digital markedsfører hos Markedspartner. Maria har sin utdanning fra Handelshøyskolen BI og Leeds Beckett University, hvor hun har tatt en bachelor i Internasjonal Markedsføring og en master i International Business.