Influencer marketing: Hvordan få mest mulig igjen for investeringen?

Av Marius Torjusen 11. oktober 2018 | 3 minutter lesetid

Influencer marketing: Hvordan få mest mulig igjen for investeringen?

Når man først velger å satse på influencer marketing, kommer man raskt til spørsmålet om hvordan man kan få mest mulig igjen for investeringen. Mange nøyer seg med å betale for at noen produkter skal vises frem eller omtales i sosiale medier, men potensialet er veldig mye større om du velger å ta influencer marketing seriøst.

Ambassadør-rolle

Hvis følgerne passer godt til målgruppen for din merkevare, kan en ambassadør-rolle være verdt å tenke på. Kanskje finner du også din neste ambassadør blant de følgerne du allerede har? Jeg følger de fleste av merkevarene jeg liker godt og bruker produkter fra selv – og om de hadde lett blant dem som følger dem, så hadde det vært kort vei til å oppdage eksempelvis min egen konto, og overgangen fra ubetalt fan til betalt ambassadør ville være ekstremt troverdig.

De fleste følgerne mine ville opplevd det som «Å, kult!! Nå har han jeg følger klart å bli ambassadør for dette produktet» – og jeg ville garantert fått mange positive tilbakemeldinger. Da snakker vi effektiv reklame.

Et ambassadørskap er et eksklusivt og langsiktig samarbeid – og man lukker samtidig denne kanalen for konkurrerende virksomheter. En ambassadør forplikter seg til å fremstå som fan og aktiv bruker av produktene og skal presentere merkevaren deres på en god og naturlig måte i sine kanaler gjennom året. Men med litt kreativitet kan du få mye mer ut av samarbeidet med influencere:

  • Prøv å gi dem tilgang til prototyper eller tidlig tilgang til nye produkter. Samtidig som det knytter deg enda nærmere influenceren, gir du influencerens følgere muligheten til å få et innblikk i hva dere kommer med i fremtiden.

  • Du kan invitere dem inn i produktutviklingsprosessen – og la dem agere som sannhetsvitner når produktet treffer markedet. Du kan bruke dem til å lage signaturprodukter eller kolleksjoner – lansert under din egen merkevare.

  • Ta dem inn i dine egne eide kanaler (nett, katalog, kampanjer osv.) Bilder av influencere kan fungere vel så godt som bilder av profesjonelle modeller – og artikler der de forteller om produktet i bruk gir ekstra troverdighet.

  • Inviter dem med på messer – la dem kaste glans over lanseringer – bruk dem til å holde et foredrag for forhandlerne deres, osv. Mulighetene her stoppes bare av din egen kreativitet.

Tidsbegrensede kampanjer – enkeltaktiviteter eller produkter

Dersom du ikke eier en merkevare, eller om du har lyst til å teste et samarbeid på en mindre skala først, kan du forsøke deg på en kortsiktig kampanje. Her er noen forslag:

  • Native-kampanjer – Bruk profilens troverdighet og autentiske stemme i en native-kampanje. Lurer du på hvordan man gjennomfører en native-kampanje, kan du lese noen erfaringer vi selv har gjort oss her: Denne kampanjen gikk fra katastrofe til kjempesuksess på én dag.

  • Produkt-plassering – Bruk personens troverdighet til å bekrefte at «dette er et bra produkt som er verdt pengene og vel så det»

  • Produkt-test og -omtale

  • Vær kreativ – om du tenker at en kundehistorie kan brukes til å støtte produktet ditt, så er kanskje en influencer riktig måte å få den ut på?

Mange bekker små gir en stor …?

En annen spennende tanke for å gjøre en merkevare eller et produkt kjent er å oppsøke et nettverk av bloggere og gjøre en avtale om at de alle i løpet av en gitt periode skal vise produktet ditt i bruk på naturlig vis.

Det finnes en rekke profiler som kanskje ikke er store nok til å nå helt gjennom som etablerte «influencere», men som samlet kan være en interessant kanal. Selv om de kanskje bare følges av fem tusen personer hver, så har de opparbeidet samme troverdighet ovenfor sine følgere som en større profil vil ha. Kanskje til og med mer.

Det å eksempelvis engasjere 10 små kan også være effektivt. Dette kan være en spennende måte å nå frem for en start-up eller å bli raskt synlig med et nytt produkt. Klokkeprodusenten Daniel Wellington bruker meg bekjent fortsatt dette som en viktig del av sin markedsføring.

Ønsker du å lære mer om bruk av influencers kan du laste ned e-boken jeg har skrevet om teamet, helt gratis. Har du egne tips eller erfaringer om denne type markedsføring, kan du gjerne legge igjen en kommentar – jeg lover å svare! :)

Gratis ebok:  Influencer marketing Markedsdirektøren som ble en av Norges største influencere

Temaer: influencer marketing, ROI


Marius Torjusen's photo

Av: Marius Torjusen

Marius Torjusen er senior forretningsrådgiver i MarkedsPartner. Han har bred, internasjonal erfaring fra salg og markedsføring på toppledernivå, sist som konserndirektør for merkevarer og markedsføring i Jøtul Gruppen med ansvar for fem forskjellige merkevarer i 43 land. Marius er en ettertraktet foredragsholder og har gjennom sin personlige jaktblogg, Bukkefall.no, blitt en profilert blogger og influencer.

Følg på LinkedIn

Epost

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

CTA_influencer_marketing_ebok

Anbefalt for deg

Temaer

Se alle