Influencer marketing: få mest mulig igjen for investeringen

Jente som tar selfie

Velger man å investere i influencer marketing er det gjerne et spørsmål som raskt dukker opp. What’s in it for me? Tar man influencer marketing på alvor, vil man både se et mye større potensiale og avkastning, enn om man nøyer seg med å betale for å kun vise frem noen få produkter i sosiale medier.

Last ned gratis e-bok: Influencer marketing - vinn markedsandeler i sosiale  medier

Ambassadørrollen er verdifull

Hvis følgerne passer godt til målgruppen for din merkevare, kan en ambassadørrolle være verdt å tenke på. Kanskje finner du din neste ambassadør blant de følgerne du allerede har?

Følgere som liker merkevaren din godt og som bruker produktene selv er stjernekandidater for ambassadørrollen. Overgangen fra ubetalt fan til betalt ambassadør ville være ekstremt troverdig.

Dette er også med på å skape en snøballeffekt. Om jeg selv hadde blitt ambassadør hadde kanskje de fleste følgerne mine opplevd det som «Å, kult!! Nå har han jeg følger klart å bli ambassadør for dette produktet» – og jeg ville garantert fått mange positive tilbakemeldinger. Da snakker vi effektiv reklame gjennom word-of-mouth.

Få mest ut av samarbeidet mellom bedrift og influencer

Et ambassadørskap er et eksklusivt og langsiktig samarbeid – og man lukker samtidig denne kanalen for konkurrerende virksomheter. En ambassadør forplikter seg til å fremstå som fan og aktiv bruker av produktene, og skal presentere merkevaren deres på en god og naturlig måte i sine kanaler gjennom hele året. Men med litt kreativitet kan du få mye mer ut av samarbeidet med influencere:

  • Prøv å gi dem tilgang til prototyper eller tidlig tilgang til nye produkter. Samtidig som det knytter deg enda nærmere influenceren, gir du influencerens følgere muligheten til å få et innblikk i hva dere kommer med i fremtiden.
  • Du kan invitere dem inn i produktutviklingsprosessen – og la dem agere som sannhetsvitner når produktet treffer markedet. Du kan bruke dem til å lage signaturprodukter eller kolleksjoner – lansert under din egen merkevare.
  • Ta dem inn i dine egne eide kanaler (nettside, katalog, kampanjer osv.). Bilder av influencere kan fungere vel så godt som bilder av profesjonelle modeller. Har dui tilleggartikler der de forteller om bruken av produktet, virker det det ekstra troverdig.
  • Inviter dem med på messer – la dem kaste glans over lanseringer – bruk dem til å holde et foredrag for forhandlerne deres. Mulighetene her stoppes bare av din egen kreativitet.

Tidsbegrensede kampanjer for enkeltaktiviteter eller produkter

Dersom du ikke eier en merkevare, eller om du har lyst til å teste et samarbeid på en mindre skala først, kan du forsøke deg på en kortsiktig kampanje. Her er noen forslag:

  • Native-kampanjer. Bruk profilens troverdighet og autentiske stemme til native annonsering. Slik kan du øke synligheten raskt og generere mer trafikk, men sørg for å unngå visse fallgruver. 
  • Produktplassering.Bruk personens troverdighet til å bekrefte at «dette er et bra produkt som er verdt pengene og vel så det»
  • Produkttest og -omtale. Synliggjør et populært produkt og bruk influenceren til å vise frem hvordan det brukes.
  • Vær kreativ. Om du tenker at en kundehistorie kan brukes til å støtte produktet ditt, så er kanskje en influencer riktig måte å få den ut på?

Mange bekker små gir en stor …?

En annen spennende tanke for å gjøre en merkevare eller et produkt kjent, er å oppsøke et nettverk av bloggere og gjøre en avtale om at de alle i løpet av en gitt periode skal vise produktet ditt i bruk på naturlig vis.

Det finnes en rekke profiler som kanskje ikke er store nok til å nå helt gjennom som etablerte «influencere», men som samlet kan være en interessant kanal. Selv om de kanskje bare følges av fem tusen personer hver, så har de opparbeidet samme troverdighet ovenfor sine følgere som en større profil vil ha. Kanskje til og med mer.

Les også: 4 enkle tips fra psykologien for en forbedret Instagram-konto

Det å eksempelvis engasjere 10 ‘små’ influencere kan også være effektivt. For en start-up er dette en fin og spennende måte å nå frem eller å bli raskt synlig med et nytt produkt. Klokkeprodusenten Daniel Wellington bruker fortsatt dette som en viktig del av sin markedsføring.

Om du har egne tips eller erfaringer om denne type markedsføring, kan du gjerne legge igjen en kommentar – jeg lover å svare! :) Ønsker du å lære mer om bruk av influencere kan du også ned e-boken helt gratis:

 

CTA_influencer_marketing_ebok

 

 

Daniela Dahle's photo

Av: Daniela Dahle

Daniela jobber som innholdsprodusent i Markedspartner. Hun har en master i medieutvikling (medier og kommunikasjon) fra OsloMet og en bachelor i internasjonal kommunikasjon fra Høgskolen i Østfold. Hun har lang erfaring innen kundeservice, og har nylig jobbet som CCM (Content & Community Manager) der hun også drev med oversetting.