Google ruller ut AI-søk: Vil endre annonsering

To menn som ser på en dataskjerm

Når Google gir brukerne svar direkte i søket, vil det være mindre nødvendig å klikke seg inn på lenker. Da stilles det helt andre krav til innholdsprodusenter og annonsører.

Google har startet utrullingen av sin nye AI-drevne søkefunksjon, Search Generative Experience (SGE), til alle brukere i USA. Søket er drevet av Googles avanserte Gemini AI-modell, og har som mål å revolusjonere måten vi søker etter informasjon på nettet.

De første dagene har det riktignok vært mest oppmerksomhet rundt merkelige svar, som at brukere har blitt oppfordret til å spise stein eller putte lim på pizzaen.

Når Google etter hvert får rettet opp i barnesykdommene, vil SGE derimot gi omfattende svar på brukernes spørsmål ved å trekke inn det som forhåpentligvis er relevant informasjon fra et bredt spekter av kilder. Dette gjør det mulig for brukerne å få en helhetlig oversikt over et emne uten å måtte lete gjennom flere nettsider.

Kan stille oppfølgingsspørsmål

En av de nye funksjonene i SGE er muligheten til å stille oppfølgingsspørsmål uten å måtte gjenta konteksten. Dette er spesielt nyttig for kompleks informasjonsinnhenting, der brukere kan raffinere søket sitt eller utforske nye retninger. SGE gir da nye oversikter med ekstra lenker til relevante ressurser, noe som gjør det enklere å finne detaljert informasjon.

SGE er også designet for å forbedre opplevelsen innen blant annet shopping og lokale søk. For eksempel kan AI hjelpe med å finne spesifikasjoner og produktinformasjon, noe som gjør det lettere for brukere å ta informerte kjøpsbeslutninger. Generativ AI gir oppdaterte produktbeskrivelser, anmeldelser, rangeringer og priser, basert på Googles omfattende Shopping Graph.

Les også: AI i betalt søk: en game changer

Lager bilder i søkemotoren

I tillegg introduserer SGE muligheten for bildegenerering med AI, noe som gir en interaktiv og morsom måte å visualisere ideer eller søke inspirasjon på. Brukere kan for eksempel be om et bilde av en hund med kokkelue som lager frokost.

Hvordan vil Googles AI-søk påvirke annonsering?

Her er noen måter dette kan påvirke annonsører og markedsførere:

  • Endret annonseplassering og synlighet

Med innføringen av AI-genererte oversikter vil de tradisjonelle søkeresultatene flyttes nedover på siden, noe som betyr at annonser også kan bli plassert annerledes. Annonsene vil fortsatt være tydelig merket og plassert i dedikerte spor, men kan vises over eller under de AI-genererte svarene. Dette kan påvirke synligheten og klikkfrekvensen for annonser.

  • Nye formater for annonser

Google eksperimenterer med nye annonseformater som er innfødt i SGE. Dette inkluderer mer kontekstuelle og relevante annonser som vises sammen med AI-genererte svar. Disse nye formatene kan tilby en mer sømløs og integrert annonseopplevelse for brukerne, noe som kan øke engasjementet og konverteringsfrekvensen.

  • Fokus på kvalitet og relevans

Med den økte bruken av AI for å generere søkeresultater, vil det være viktigere enn noen gang for annonsører å fokusere på kvalitet og relevans i sine annonser. AI-modellen vil være i stand til å forstå og levere mer kontekstuelle svar, og annonser som er bedre tilpasset brukerens intensjon vil sannsynligvis prestere bedre.

  • Økt konkurranse om oppmerksomhet

Ettersom AI-genererte oversikter gir brukerne raskere og mer presise svar, kan det bli økt konkurranse om oppmerksomheten i de organiske søkeresultatene. Annonsører må jobbe hardere for å skille seg ut og tiltrekke seg brukernes oppmerksomhet gjennom mer målrettede og engasjerende annonsekampanjer

  • Mulighet for tap av trafikk for nettsteder

En bekymring er at AI-genererte oversikter kan redusere trafikken til enkelte nettsteder, ettersom brukerne får svarene de trenger direkte fra søkeresultatsiden. Google har imidlertid uttalt at de vil fokusere på å sende verdifull trafikk til innholdsprodusenter ved å inkludere flere lenker i AI-oversiktene.

Vil bety mye for annonsering

Alt i alt markerer Googles SGE en betydelig utvikling i måten vi søker etter informasjon på nettet, med økt fokus på interaktivitet, relevans og brukervennlighet. Det blir derfor viktig å følge rådene til Google om å bruke dynamiske annonser (bilder, tekst, video++), samtidig som man følger rådene for SEO og relevans på landingssiden sin.

Holder man annonsene oppdaterte og relevante, vil man være godt rustet for SGE.

Martin Monsen Hundstad's photo

Av: Martin Monsen Hundstad

Som Performance-spesialist i Markedspartner har Martin som mål å gi kundene våre den beste kundereisen, samtidig som han skaper gode resultater gjennom annonsering i sosiale medier og på Google.