3 HubSpot-funksjoner som gjør markedsførerens liv enklere

Av Sten-Martin Andreassen 16. mai 2017

3 HubSpot funksjoner som gjør markedsførerens liv enklere-007897-edited.jpg

Er det mulig å skaffe flere kvalifiserte leads samtidig som du sparer tid? Det er ikke så utopisk som det høres ut. Lær deg disse tre teknikkene i Hubspot og du er langt på vei til å oppnå akkurat det.

1. Lead Flows

Under INBOUND-16 lanserte HubSpot en rekke nye og spennende verktøy. Ett av dem er Lead flows - et pop-up skjema som dukker opp når man besøker en blogg- eller webside. I et eksperiment benyttet AWeber denne funksjonen og fikk 1375% høyere konvertering fra besøkende til abonnenter sammenlignet med et vanlig sidestilt konverteringsskjema.

Du tenker kanskje: «Pop-up skjema, det er vel ikke inbound?» Jo, så lenge du er bevisst på et par ting, vil dette fungere utmerket i inbound-løpet ditt:

  • Innholdet må være relevant for siden man er på, og det må gi en verdi for leseren. Skriver man en artikkel om inbound marketing bør e-boken man tilbyr handle om noe i tilknytning til dette temaet.
  • Husk for all del på at de aller fleste leser bloggen din via mobilen! Skjemaet som dukker opp må være tilpasset mobilbrukere.

Du kan lese mer om hva som viktig for å konvertere besøkende her. Lead flows er et gratis tillegg som må aktiveres i HubSpot via Product & Add-ons siden.

Du kan lage 4 forskjellige typer Lead flows:

Lead flow

Man velger selv hvilke sider skjemaet skal dukke opp på. Du velger også hva som skal gjøre skjemaet synlig for den besøkende.

Lead flow options


Lead flow eller tradisjonelt konverteringsskjema?

Lead flows passer fantastisk til mikro-konverteringer, slik som å få besøkende til å abonnere på bloggen din, men kan også brukes til å drive trafikk til en landingsside med innholdstilbud.  For nedlastning av innholdstilbud, demo eller møtebooking bør man fortsatt benytte seg av tradisjonelle konverteringsskjemaer.

Lead flows kan også brukes til å trigge Workflows.

2. Workflows

Workflows er betegnelsen på automatiserte (eller manuelle) prosesser bestående av flere oppgaver, i denne sammenhengen markedsføringsoppgaver. Du kan lese mer om dette i et tidligere blogginnlegg.

Workflows er tett knyttet til oppfølging, eller nurturing av leads. En vanlig workflow er å sende leads en oppfølgings-e-post noen dager etter de har lastet ned et innholdsprodukt. For eksempel et tilbud om gratis konsultasjon, befaring eller en gratis demo. I tillegg linker til noen bloggartikler som er relevant for innholdstilbudet som ble lastet ned. Veien videre bestemmes av om leadet åpner og/eller klikker på denne eposten og benytter seg av tilbudet i den; enten salg eller mer nurturing.

Workflows brukes også til å sette opp varslinger basert på besøk eller adferd. Når leads har en adferd som tilser at de er kjøpsklare, (eksempelvis ser på siden om priser eller tjenester), kan en workflow varsle selgerne dine om dette.

I Hubspot Professional og Entreprise er det ny visuell design som gjør selv lange Workflows oversiktlige. Slik sikrer du at du stadig sender salgsavdelingen din ferdig scora pasninger i form av velkvalifiserte leads.

Workflow designet.png

Planlegg grundig hvilke kriterier som skal være med når du lager en Workflow. Dette må du tenke på:

  • Husk Personas! Hvilke ønsker du å gå videre med?
  • Sett en grense for hvor lenge du skal prøve å engasjere et lead. Hvis de ikke klikket på de to første epostene, send en e-post med et siste tips og beskjed om at du ikke kommer til å sende flere.
  • Hva slags adferd skal utløse varsel til selgerne?
    • Et gitt antall bloggbesøk eller besøk på websiden?
    • Er det besøk på spesifikke sider som utløser varsling?
    • Skal leadet ha lastet ned visse innholdstilbud?
  • Skal det sendes ut en intern epost med varsling om markeds- og salgskvalifiserte leads? Hvem skal motta denne? Er det forskjellige som skal varsles utfra hvilken region leadet holder til eller hvilket produkt de viser interesse for?
  • Hvis de kjedelige, manuelle jobbene kan automatiseres - gjør det!

 3. Optimering av publiseringer 

Se for deg hva du har handlet den siste tiden, spesielt de litt dyrere kjøpene. Var det et Google-søk involvert? Jeg kjøpte meg ny bil i fjor høst, og jeg vurderte en rekke merker. I denne prosessen benyttet jeg Google flere ganger for å finne både omtaler og priser. Å få treff fra et Google-søk er viktig for enhver bransje. Du kan lese mer om dette fra vår SEO-spesialist her.

HubSpot har en innebygd funksjon som hjelper deg å tilpasse blogginnleggene og landingssidene mot søkeordene du vil treffes på. Dette forutsetter at du har lagt inn søkeordene du ønsker å overvåke i HubSpot.

Dette verktøyet gir deg en kjapp oversikt over hvor godt innholdet ditt er tilpasset søk. HubSpot analyserer det du publiserer og varsler når du slurver, og skryter når du er nøyaktig!

Optimalisering av blogginnlegg.png


Et lite tips er å se hvilke innlegg som har hatt flest visninger over tid. Sjekk hvordan søkeordene dine rangerer - kanskje noen kan forbedres? Eller kanskje innlegget kan republiseres?

Last ned  En guide til Hubspot CRM

Temaer: tips, CRM, HubSpot, CRM-system


Sten-Martin Andreassen's photo

Av: Sten-Martin Andreassen

Sten-Martin kom til MarkedsPartner fra kontaktsenterbransjen. Hans erfaring med å veilede i bruk av ulike websystemer, kommer våre Inbound-kunder til gode gjennom smidige opplæringsprosesser og optimal bruk av HubSpot.

Følg på LinkedIn

Epost

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

En-guide-til-hubspot-CRM

Temaer

Se alle