7 tips til innhold som styrker merkevaren din

Merkevarebygging angår alle i bedriften og reflekteres i alt dere viser og gjør. Jeg tror derfor at merkevaren kan styrkes med økt samarbeid på tvers av avdelinger, slik at innholdet som produseres holder mål.

Slik kan du styrke merkevaren med innholdet ditt

Som du sikkert vet omfatter bedriftens merkevare alt fra logo til kvaliteten på produkter, tjenester, kundeservice og innhold som produseres til ulike plattformer.

Som du ser av modellen (Philip Kotler, 2003) nedenfor, er den ideelle posisjonen for merkevaren din i punktet hvor du leverer noe som er troverdig, unikt og samtidig relevant eller attraktivt. Og akkurat slik må du tenke om innholdet du produserer også. Spesielt i en tid hvor vi daglig overøses med informasjon vi skal lese, høre eller se.

 

Ideell posisjon

Kanskje de som jobber med blogg, web eller kundeservice trenger å bli mer bevisste på hva eget arbeid betyr for merkevarebyggingen? Her er noen tips til hvordan innhold kan bidra mer!

1. Fortell bedriftens historie

Vis kundene hva dere står for og hvilke verdier dere vektlegger. Fremhev det som kjennetegner dere. Det som skaper tillit og nærhet. For noen kan bedriftens historie forsterke inntrykket de ønsker å gi, og være viktig for merkevaren. Det vil likevel ikke være riktig for alle. Kikker du for eksempel på Markedspartners «Om oss»-side finner du ikke mye historikk, men vi deler blant annet det vi tror på og hvordan vi jobber.

2. Gjør kundene til helter!

Foruten historier om bedriften går det også an å fortelle historier der du gjør kundene til helter. Fortell gjerne hvordan vedkommende kan løse et problem og hjelpe vedkommende på veien.

3. Vær bevisst på «tone of voice»

Ha bedriftens verdier i bakhodet når du skriver og vær bevisst på tone of voice, altså bedriftens stemme. Hold deg til retningslinjer som er gitt om språk og skrivemåter. Selv om den som skriver skal få sette sitt personlige preg på en tekst, bør all kommunikasjon være gjenkjennbar for kunden. Det skal speile merkevaren.

Les også: Har du et bevisst forhold til tone of voice?

4. Vær ærlig – og engasjert

Engasjement er viktig! Derfor bør du skrive om noe du brenner for og som du synes er spennende med merkevaren. Det gjør skrivingen lettere for deg selv og leseren får større tiltro til det du skriver, fordi du framstår som ærlig og engasjert. Men hold deg til sannheten. Du husker kanskje oppstyret rundt NRKs dokumentar Griseindustriens hemmeligheter? Å vise fram glansbilder når virkeligheten er en annen gjør vondt verre – i hvert fall når virkeligheten avdekkes.

Samtidig er det ikke gitt at åpenhet alltid er smart heller. Historien om den friske sjiraffen Marius som ble avlivet i København Zoo er et stjerneeksempel på et tilfelle hvor transparens ikke fikk ventet effekt. Så tenk deg nøye om og spør deg selv om hva som bør fortelles og vises.

5. Skriv innhold som er relevant for målgruppen deres

Du må gjerne skrive om ting som engasjerer deg privat eller som er aktuelt i tiden, men det må ha relevans for merkevaren eller tjenestene dere leverer.

6. Forstå publikummet ditt – skriv til en persona

Tenk også på hvem du skriver til. Hva ønsker de med ditt produkt, hva trenger de hjelp til, hvor er de i kjøpsprosessen, og hvilke kanaler bruker de? Her kan du dra nytte av kunnskapen til kollegaene dine som kanskje kjenner kundene bedre enn deg.

Les også: Hvordan lage innhold tilpasset de ulike fasene i kundereisen

7. Utnytt bedriftens kunnskap for å heve kvaliteten på innholdet

Skal du produsere innhold som er troverdig og relevant, er du kanskje avhengig av å utnytte kunnskapen kollegaer og eventuelle andre avdelinger sitter på. Spør kollegaer på kundeservice om hva kundene lurer på. Er det typiske spørsmål som går igjen som du kan skrive om? Enten i form av et blogginnlegg, eller kanskje en FAQ? på hjemmesiden.

Snakk med produktansvarlige og utviklere. De har gjerne detaljkunnskaper. Hva brenner de for? Kanskje er de spesielt opptatt av noe som andre vil sette pris på å lese om. Ikke tenk at noe er for teknisk, eller for kjedelig. Skriver du for rett persona, vil vedkommende være interessert i nettopp dette.

Har noen i bedriften vært på kurs eller seminar, så fortell om det. Det styrker også bedriftens troverdighet. Og du, ikke glem bedriftens CRM. Her kan du finne grunnlag for temaer som er både relevante og unike, på godt og vondt. Vellykkede kundehistorier, og historier som ikke gikk så bra. 

Helt til slutt: For å finne det riktige innholdet å skrive om må du vite hva bedriften står for. På den andre siden kan du skape et nytt konsept i merkevarebyggingen ved å skape nytt, kreativt og målrettet innhold.

Lykke til, uansett!

Last ned gratis e-bok Hvordan lykkes med content marketing

Daniela Dahle's photo

Av: Daniela Dahle

Daniela jobber som innholdsprodusent i Markedspartner. Hun har en master i medieutvikling (medier og kommunikasjon) fra OsloMet og en bachelor i internasjonal kommunikasjon fra Høgskolen i Østfold. Hun har lang erfaring innen kundeservice, og har nylig jobbet som CCM (Content & Community Manager) der hun også drev med oversetting.