Slik live-streamer du på Twitter

Øk engasjementet på Twitter med live stream video-839528-edited.jpg

 

Tid: lesetid Under 30 minutter
Vanskelighetsgrad: 1 av 5vanskelighetsgrad

Bruk direktesendt video på Twitter til å formidle noe «når det skjer». I denne vekstoppskriften viser jeg deg hvordan du skaper engasjement, og enkelt kommer i gang med live streaming på Twitter. 

Tekniske forberedelser

Alt du trenger er en smarttelefon, og naturligvis en konto på Twitter. 

Dette bør du vite før du går i gang

Twitter bruker Periscope (tredjepart) for at du skal kunne sende direkte. Dette forutsetter imdlertid ikke at du har en Periscope bruker. Når du starter en live-sending vil videoen din være tilgjengelig for følgere på Twitter, samtidig som den er søkbar på Periscope/Twitter. 

Konkrete ideer for å få best mulig utbytte

  • Stream direkte fra seminarer/arrangementer
  • Lag videoer på farten
  • Vær spontan

Du bør også: 

  • Oppfordre seerne til å kommentere, like og dele videoen
  • Sende direkte i minst 10 minutter. Dersom videoen din får mange seere, er sjansen større for at flere strømmer til. Det er vanskelig å tiltrekke seg mange seere på mindre enn 10 minutter. 
  • Vær visuelt engasjerende. En stadig større andel av befolkningen ser video på mobil uten lyd. Bruk emojis, animasjoner, og beveg deg rundt for å engasjere den «stille» seer. 
  • Oppmuntre seerne til å følge deg. Sjansen er stor for at en som ikke følger deg ser sendingen (sannsynligvis har du blitt retweetet). Sørg derfor for å minne seerne på å følge deg, slik at antall potensielle seere ved neste live streaming øker. 

Eksempel på konkret anvendelse

Sportsutstyrleverandøren Nike live-streamet et verdensrekordforsøk på å løpe en maraton på under 2 timer. Her oppfordres det (se bildet under) blant annet til å retweete, og like «tweeten» direkte i delingsteksten (ref. punkt 4 i listen ovenfor). Dette, kombinert med den faktiske gjennomføringen, resulterte i 994 kommentarer, 20.000 retweets og 60.000 likes. 

Til sammenlikning har en opplastet video (uten oppfordring til deling/likes) langt mindre engasjement. Under har jeg hentet ut de nevnte eksemplene direkte fra Nike's Twitter-konto: 

Live-video:

Eksempel på konkret anvendelse.png 

Opplastet video:

Eksempel på konkret anvendelse opplastet video.png

Det vil selvsagt ikke alltid være like stor forskjell på en live- og opplastet video, men treffer du med engasjerende innhold på «direkten» kan det spre seg som ill i tørt gress. 

Detaljert fremgangsmåte

  1. Trykk på Lag en tweet-ikonet (Live for iPhone.pngfor iOS, Live for Android.png for Android). 
  2. Trykk på live video-ikonet: Ikon for å gå live.png
  3. Trykk send live
  4. For å avslutte streamen «swiper» du ned og trykker stopp video.
  5. Videoen din lagres og publiseres automatisk som en tweet. For å lagre videoen lokalt på telefonen kan du velge Lagre til min kamerarull når du avslutter sendingen. 

Kilder

Adweek.com
Twitter.com/Nike

Relatert innhold

Vekstoppskrifter: Slik bruker du avstemninger på Twitter til å skape engasjement
Vekstoppskrifter: Slik bruker du live streaming på YouTube
Vekstoppskrifter: Skap engasjement ved å sende direkte på Facebook

Få e-post om nye oppskrifter:  Abonner på Vekstoppskrifter.no

Anders Sollie Hoff's photo

Av: Anders Sollie Hoff

Anders er leder for digitalrådgivere og digitalkonsulenter i Markedspartner. Han har sin bakgrunn fra Handelshøyskolen BI og Lancaster University Management School, hvor han har tatt en bachelor i Markedsføringsledelse og en master i Advanced Marketing Management.