Bruk direktesendt video på Twitter til å formidle noe «når det skjer». I denne vekstoppskriften viser jeg deg hvordan du skaper engasjement, og enkelt kommer i gang med live streaming på Twitter.
Tekniske forberedelser
Alt du trenger er en smarttelefon, og naturligvis en konto på Twitter.
Dette bør du vite før du går i gang
Twitter bruker Periscope (tredjepart) for at du skal kunne sende direkte. Dette forutsetter imdlertid ikke at du har en Periscope bruker. Når du starter en live-sending vil videoen din være tilgjengelig for følgere på Twitter, samtidig som den er søkbar på Periscope/Twitter.
Konkrete ideer for å få best mulig utbytte
- Stream direkte fra seminarer/arrangementer
- Lag videoer på farten
- Vær spontan
Du bør også:
- Oppfordre seerne til å kommentere, like og dele videoen
- Sende direkte i minst 10 minutter. Dersom videoen din får mange seere, er sjansen større for at flere strømmer til. Det er vanskelig å tiltrekke seg mange seere på mindre enn 10 minutter.
- Vær visuelt engasjerende. En stadig større andel av befolkningen ser video på mobil uten lyd. Bruk emojis, animasjoner, og beveg deg rundt for å engasjere den «stille» seer.
- Oppmuntre seerne til å følge deg. Sjansen er stor for at en som ikke følger deg ser sendingen (sannsynligvis har du blitt retweetet). Sørg derfor for å minne seerne på å følge deg, slik at antall potensielle seere ved neste live streaming øker.
Eksempel på konkret anvendelse
Sportsutstyrleverandøren Nike live-streamet et verdensrekordforsøk på å løpe en maraton på under 2 timer. Her oppfordres det (se bildet under) blant annet til å retweete, og like «tweeten» direkte i delingsteksten (ref. punkt 4 i listen ovenfor). Dette, kombinert med den faktiske gjennomføringen, resulterte i 994 kommentarer, 20.000 retweets og 60.000 likes.
Til sammenlikning har en opplastet video (uten oppfordring til deling/likes) langt mindre engasjement. Under har jeg hentet ut de nevnte eksemplene direkte fra Nike's Twitter-konto:
Live-video:
Opplastet video:
Det vil selvsagt ikke alltid være like stor forskjell på en live- og opplastet video, men treffer du med engasjerende innhold på «direkten» kan det spre seg som ill i tørt gress.
Detaljert fremgangsmåte
- Trykk på Lag en tweet-ikonet (for iOS, for Android).
- Trykk på live video-ikonet:
- Trykk send live.
- For å avslutte streamen «swiper» du ned og trykker stopp video.
- Videoen din lagres og publiseres automatisk som en tweet. For å lagre videoen lokalt på telefonen kan du velge Lagre til min kamerarull når du avslutter sendingen.
Kilder
Relatert innhold
Vekstoppskrifter: Slik bruker du avstemninger på Twitter til å skape engasjement
Vekstoppskrifter: Slik bruker du live streaming på YouTube
Vekstoppskrifter: Skap engasjement ved å sende direkte på Facebook