Twitter gir deg muligheten til å forstå hva målgruppen din mener om gitte tema ved hjelp av polls (på norsk spørreundersøkelse/avstemming). Plattformen som også omtales som en mikrobloggetjeneste, lar deg følge personer og temaer ved bruk av hashtags.
Restriksjonen på 280 tegn per «tweet» tvinger forbrukere til å formidle presise og engasjerende poster. Dette gjelder også ved opprettelse av «polls» (på norsk: avstemninger). Funksjonen fungerer godt til å skape engasjement blant følgerne dine ettersom hver stemme blir hørt. Selv om responsen nok ikke gir grunnlag for beslutninger, fungerer det fint til å forstå trender og folks meninger.
Tekniske forberedelser
Du må være logget inn på din bedrifts Twitter-konto.
Konkrete ideer for å få best mulig utbytte
- Bruk polls i tilfeller der du ønsker raske tilbakemeldinger fra målgruppen din
- Ta «tempen» på et tema/nyhet/service/produkt
- Eksempel: Ved utvikling av nye produkter. Opprett en poll med de ulike produktene og få følgerne dine til å stemme på sin favoritt
- Vær rett på sak. 280 tegn gir deg få muligheter til å gå rundt grøten
- Bruk en folkelig tone of voice
- Unngå lange URL´er:
- Bitly er et verktøy som lar deg forkorte URL’er
Eksempel på konkret anvendelse
TV2 Sporten er aktive brukere av Twitter. I forbindelse med fotballsendinger oppretter de ofte avstemminger for å øke engasjementet i forkant av en kamp. Her linkes det også direkte til sendingen som hjelper med å trekke trafikk til nettsiden. Dette er godt eksempel som viser hvordan ideene fra forrige avsnitt fungerer i praksis. Tv2 Sporten er «rett på sak», bruker et språk som målgruppen forstår, og avslutter med en kort URL.
Detaljert fremgangsmåte
For å lage en poll må du gjøre følgende:
- Klikk «Tweet» nederst i høyre hjørne.
- I vinduet som åpner seg, klikk på «Add Poll» nede til venstre.
- Skriv inn det du ønsker å spørre om. Maks 280 tegn.
- Legg inn alternativer i «Choice 1», «Choice 2», osv. Du kan maks ha 4 svaralternativer. Maks 25 tegn per alternativ.
- Dersom du ikke gjør noen endringer vil avstemmingen vare i 1 døgn. Dette kan du endre ved å klikke på «1 day». Pollen kan ha en varighet fra 5 minutter og opptil 7 døgn.
- Klikk «Tweet» og avstemmingen din er live.
Kilder
Relatert innhold
Følger du beste praksis i din sosiale medier-strategi?
Hvilke sosiale medier bør du prioritere i din markedsføring?
Først publisert: 9. juni 2017. Oppdatert: 14. juni 2019.