Optimaliser fortiden: Slik øker du konverteringsraten på blogginnlegg

 

Tid: lesetid 2 timer
Vanskelighetsgrad: 3 av 5vanskelighetsgrad

Du har en firmablogg med mange besøkende, men få av dem blir til potensielle kunder. Høres det ut som deg, bør du sjekke ut denne oppskriften. Her viser jeg deg steg for steg hvordan du øker konverteringsraten på de eldre blogginnleggene dine, og får mer ut av de innleggene som drar folk inn til nettsiden din.

Tekniske forberedelser


  • Du må ha en blogg, og ha blogget lenge nok til å ha bygd opp en betydelig mengde trafikk fra organisk søk.
  • Du må ha tilgang til et verktøy for å overvåke hvordan blogginnleggene dine rangerer på spesifikke søkeord eller gjennomføre en søkeordsanalyse

Slik går du frem

  1. Identifiser eldre blogginnlegg med høy trafikk: Eksporter blogganalysen din og finn eldre blogginnlegg som genererer mye trafikk. Det vil si innlegg som er mer enn to måneder gamle. Prioriter de som genererer mest trafikk.
  2. Finn ut hvilke søkeord blogginnlegget blir funnet på i søkemotorer: Bruk en kombinasjon av søkeordsanalyser og et verktøy for å overvåke søkeord. Da identifiserer du søkeordene blogginnlegget blir funnet på.
  3. Optimaliser blogginnlegget med søkeordene: Inkluder de eksakte søkefrasene du identifiserte i punkt to i innleggets eksisterende CTA-er. Legg også til nye og andre typer CTA-er med de samme søkefrasene.
  4. Analyser resultatene dine: loggfør konverteringsraten på hvert blogginnlegg både før og etter du optimaliserer dem.

Konkrete ideer for best mulig utbytte


  • Bruk HubSpots «Historical Optimization Tracking Template»: HubSpots mal er et nyttig hjelpemiddel for å holde orden i sysakene mens du optimaliserer blogginnleggene dine. Du kan laste den ned her.
  • Test ut ulike typer CTA-er: En CTA behøver ikke kun være et banner nederst i blogginnlegget ditt. Jeg foreslår tre typer CTA-er i den detaljerte fremgangsmåten under, men det er selvfølgelig mulig å prøve andre typer CTA-er, for eksempel disse
  • Vurder å lage et nytt innholdstilbud: Hvis du ikke har et bibliotek med ulike innholdstilbud som passer til de optimaliserte CTA-ene dine, kan det lønne seg å lage nye. Genererer blogginnlegget ditt betydelig trafikk, er sjansen stor for at det vil være verdt tiden du bruker på det.

Eksempel på konkret anvendelse

HubSpot økte konverteringsraten på blogginnlegget «How to Write a Press Release» med 240 %, ved å ta i bruk søkeordsbaserte CTA-er. Med andre ord genererte det optimaliserte innlegget tre ganger så mange leads enn originalen. De benyttet den samme metoden på tolv «nye» blogginnlegg, og doblet leadsgenereringen på hvert enkelt innlegg.

Detaljert fremgangsmåte

1. Identifiser eldre blogginnlegg med høy trafikk

  • Eksporter blogganalysen din: Lag en liste over alle blogginnlegg som har blitt lest de siste 30 dagene. Bruker du HubSpot, kan du gjøre det via funksjonen Page Performance Report.
  • Slett alle blogginnlegg publisert de siste to månedene fra bloggoversikten: Listen din skal kun inneholde eldre innlegg som genererer trafikk fra organisk søk. Det gir deg en oversikt over innleggene du rangerer på i søkemotorer, og som genererer trafikk over tid.
  • Sorter innleggene dine: Strukturer listen din slik at innleggene med høyest antall visninger havner øverst, og innleggene med færrest visninger havner nederst. Da får du en ryddig oversikt over innleggene dine, og en klar indikasjon på hvilke du bør prioritere. Start med det øverste, og jobb deg nedover listen.
  • Noter ned den nåværende konverteringsraten: Regn ut og loggfør blogginnleggets konverteringsrate før du optimaliserer det. Det er helt nødvendig for å analysere effekten av optimaliseringen.

2. Finn ut hvilke søkeord blogginnlegget blir funnet på

  • Finn søkeordene: Når du har funnet og valgt ut innlegget med høyest trafikk, må du finne ut hvilke søkeord blogginnlegget blir funnet på i søkemotorene. Bruk en kombinasjon av søkeordsanalyser og et verktøy for å overvåke hvordan blogginnleggene dine rangerer på spesifikke søkeord. Sjekk gjerne ut denne e-boken for å finne ut mer om hvordan du går frem for å gjøre dette.
  • Lag en prioritert liste over søkeordene du finner: Identifiser ett eller to søkeord som genererer mesteparten av blogginnleggets trafikk fra organisk søk. Det gjør du ved å sortere listen din etter hvor høyt blogginnlegget rangerer på disse søkeordene, og hva det månedlige søkevolumet er for hvert av disse søkeordene.

3. Optimaliser blogginnlegget

Når du vet hvilke søkefraser leserne dine bruker for å finne innlegget ditt, kan du bruke den informasjonen til å rette lesernes oppmerksomhet mot nøyaktig det de leter etter. Det gjør du ved å inkludere de eksakte søkefrasene du identifiserte i trinn to i de eksisterende CTA-ene i blogginnlegget ditt, og ved å legge til nye, andre typer CTA-er med de samme søkefrasene:

  • Inkluder en in-line CTA (CTA i ankertekst) i begynnelsen av blogginnlegget ditt, gjerne i introduksjonen.
  • Legg til en slide-in CTA omtrent halvveis i blogginnlegget ditt.
  • Optimaliser CTA-en på slutten av innlegget ditt.
4. Analyser resultatene dine

Finn frem konverteringsraten du noterte ned i første trinn, regn ut konverteringsraten etter at blogginnlegget er optimalisert, og sammenlign tallene. Har det gått opp? Topp! Ser du ingen endring? Gå tilbake til trinn tre, og forsøk å plassere in-line CTA-en andre steder i artikkelen, eller prøv andre typer CTA-er.

Kilder

HubSpot: The Blogging Tactic No One Is Talking About: Optimizing the Past 

Relatert innhold

Inboundbloggen: Optimalisering av fortiden: Taktikken ingen snakker om
Inboundbloggen: Jeg har gjort søkemotoroptimalisering: Hvorfor er jeg ikke på førstesiden?
Vekstoppskrifter: Slik A/B-tester du en CTA i HubSpot


Gratis ebok:  Growth hackerens kokebok  10 vekstoppskrifter til din markedsføring

Først publisert: 29.desember 2017. Oppdatert: 21.desember 2018. 

Rune André Reiakvam's photo

Av: Rune André Reiakvam

Rune André jobbet som innholdsrådgiver i Markedspartner. Han hadde ansvar for å levere innhold av høy kvalitet til våre kunders blogger og nettsider. Han har en bachelorgrad i kultur- og samfunnsfag, en mastergrad i musikkvitenskap og jobber i dag mot sin andre mastergrad i retorikk og språklig kommunikasjon ved Universitetet i Oslo, ved siden av jobben i MarkedsPartner.