Øk engasjement ved å inkludere et nytt innholdstilbud på takkesiden

Ok_konverteringsraten_ved_aa_inkludere_et_nytt_innholdstilbud_paa_takkesiden

 

Tid: lesetid 30 minutter
Vanskelighetsgrad: 2 av 5vanskelighetsgrad

Øk engasjementet hos dine kontakter ved å tilby et nytt innholdstilbud på takkesiden. Du har konvertert en besøkende til et lead (potensiell kunde), men hvordan kan du fortsette å engasjere og føre leadet videre ned i kjøpstrakten? I denne oppskriften viser jeg hvordan du kan øke engasjement med et nytt innholdstilbud på takkesiden.

Tekniske forberedelser

Du må minimum være en basic-kunde hos HubSpot og ha en ferdig landingsside med et innholdstilbud som leder til en takkeside (dette kan du lage i HubSpot).

Slik går du frem

Du er nødt til å ha mer enn ett innholdstilbud. Et innholdstilbud som den besøkende har valgt å laste ned og et til på takksiden.

Vanligvis vil du trenge en CTA som leder til et innholdstilbud, men med akkurat det nye innholdstilbudet vil du ikke trenge det. Da vil man heller inkludere et skjema på takkesiden som samler de besøkendes kontaktinformasjon. Der vil de for eksempel bli bedt om å legge igjen navn og e-postadresse for å få tilgang til det nye innholdstilbudet.

Ved å bytte ut CTA-en med skjema på takkesiden vil de «hoppe» over landingssiden og sendes direkte til en ny takkeside. Leadet er spart et ekstra klikk og konverteringene skjer mer friksjonsfritt.

Konkrete ideer for å få best mulig utbytte

En besøkende har vært innom din nettside og lastet ned et innholdstilbud. Da er det viktig å tilby et innholdstilbud som er relevant. Takkesiden åpner for enda en konverteringsmulighet på nettsiden din.

  • Tenk kjøpstrakten: Innholdstilbud A og innholdstilbud B. Innholdstilbud B bør være lenger ned i kjøpstrakten. Eksempelvis, kan innholdstilbud A være en guide til markedsføring og innholdstilbud B en Excel-mal for å lage en markedsplan.
  • Differensier tilbudene: For å holde på de litt lenger så er det viktig å differensiere tilbudene. Passer dette tilbudet til det vedkommende allerede har lastet ned?
  • Benytt forskjellige formater: Folk responderer ulikt avhengig av formatet på innholdet. Noen foretrekker video, andre vil ha lesestoff. Sørg for å treffe alle ved å tilby flere forskjellige formater.

Eksempel på konkret anvendelse

Her kan du se hvordan vi i MarkedsPartner har lagt til et nytt innholdstilbud på takkesiden til en av våre E-bøker:

Markedspartner innholdstilbud på takkeside

 

Detaljert fremgangsmåte

  1. Naviger til Marketing > Website > Landing Pages, finn fram til takkesiden for innholdstilbud A, og åpne for å redigere. Marketing_dashboard_HubSpot

    Pass på at takkesiden inneholder modulen «Sidebar-form», slik at du enkelt kan legge til det skjemaet du ønsker.

    Edit_modules_HubSpot
  2. Når du er inne på sidens redigeringsverktøy, finn «Rich Text» og skriv inn hva innholdstilbudet er og ta gjerne med et bilde. Husk å legge inn det skjemaet du ønsker skal lede til innholdstilbud B og at denne siden også skal ha en egen takkeside. Viktig å trykke «Save» når du gjør endringer.

    Du skal sitte igjen med:

    • 1 landingsside (innholdstilbud A)
    • 2 takkesider (en til innholdstilbud A og en til innholdstilbud B)
    • 2 skjemaer (en til innholdstilbud A og en til innholdstilbud B)


  3. Nå skal du forhåpentligvis få inn både leads som kun ønsker innholdstilbud A og leads som ønsker både innholdstilbud A og B. Dette kan hjelpe deg med å kvalifisere leadsene du har fått inn.

 

Kilder

HubSpot: The Top 5 Reasons Why A Thank You Page Is Crucial To your Marketing Strategy

Impact: 10 Thank You Page Examples That Totally Nailed Lead Nurturing

Relatert innhold

Vekstoppskrifter: Få flere leads med skjemamur i videoene dine

Vekstoppskrifter: øk konverteringene på landingssiden din med HubSpot Smart Content

 

Gratis ebok:  Growth hackerens kokebok  10 vekstoppskrifter til din markedsføring

Først publisert: 28. desember 2018 . Oppdatert: 9. juli 2021. 

Ann Helen Fossheim's photo

Av: Ann Helen Fossheim

Ann Helen jobber som inbound marketing-konsulent i MarkedsPartner. Hun har en bachelor i økonomi og administrasjon fra Høgskolen i Østfold, med fordypning i prosjektledelse og bedriftsrådgivning. I sin bacheloroppgave undersøkte hun, sammen med en gruppe på seks studenter, det digitale modenhetsnivået til SMB innen inbound marketing.