Få økt trafikk til nettstedet ditt med sitelinks i Google AdWords

Google Adwords sitelinks-481905-edited.jpg

 

Tid: lesetid 40-60 minutter
Vanskelighetsgrad: 3 av 5vanskelighetsgrad

Sliter du med for få klikk på Google AdWords-annonsene dine? En måte å få flere til å klikke på Google AdWords-annonsene dine er å bruke annonseutvidelsen for sitelinks. Dette gjør at du kan vise søkere flere linker til bestemte sider på nettstedet ditt, under annonseteksten. I denne oppskriften viser jeg deg hvordan.

Tekniske forberedelser

Oppskriften forutsetter at du har satt opp kampanjestrukturen din i Google AdWords.

Slik går du frem

Sitelinks brukes til å lede besøkende til spesifikke sider å nettstedet ditt. Dette gjør annonsen din mer relevant for søkeren. I tillegg blir du belønnet med høyere kvalitetspoeng og flere kvalitetsklikk til nettstedet ditt.

Det er likevel viktig å tenke på at selv om du setter opp annonseutvidelser, er du ikke garantert at de blir vist i et søk. Utvidelsene vises dersom:

  • Google forventer at annonseutvidelsen vil øke annonsens prestasjon.
  • Annonsen møter minimumskravet for Ad Rank.

Konkrete ideer for å få best mulig utbytte 

Her er noen ting du bør tenke på når du setter opp sitelinks:

  • Skriv korte lenketekster: Selv om feltet for lenketekster har 25 tegn til rådighet, er korte beskrivelser best. Google anbefaler mellom 12-15 tegn.
  • Gjør linken i tråd med annonsens og sidens tematikk: Dersom annonsen din omhandler kajakk, burde du ikke vise sykkelutstyr i linkene, men heller ekstrautstyr eller bekledning til kajakk. Se gjerne på menystrukturen til nettstedet ditt for inspirasjon.
  • Legg til beskrivelse: En beskrivelse for hver link gjør annonsen din nyttigere for personene som ser den. Dersom linken din heter «Butikker», bør du legge til en beskrivelse à la: «Her finner du våre butikker og åpningstider.» Dette påvirker ikke antall linker du kan vise.

Eksempel på konkret anvendelse

Accor Hotels benyttet en kombinasjon av ulike annonseutvidelser og opplevde en betydelig økning i antall klikk til nettstedet. Klikkraten økte med 4 % ved bruk av anropsutvidelser, og 9 % med lokasjonsutvidelser.

Detaljert fremgangsmåte

  1. Logg deg inn på AdWords-kontoen din.
  2. Fra All campaigns klikker du deg inn på ønsket kampanje og videre til ønsket annonsegruppe.
    Adwords sitelinks_1.png

  3. Klikk på fanen Ad extensions og videre til View: extensions. Her ser du en rullegardin med flere ulike utvidelser. Velg Sitelinks extensions.
    Adwords sitelinks_2.png

  4. For å komme inn på siden hvor du kan lage sitelinks klikker du på + EXTENSION.
    Adwords sitelinks_3.png

  5. Lag ny sitelink ved å klikke på + New sitelink. Merk at du må legge til minst fire sitelinks for hver annonse.

    Adwords sitelinks_4.png

  6. Fyll inn informasjonen og klikk Save når du er ferdig.
    Adwords sitelinks_5.png
Dette er et eksempel på hvordan det ville sett ut i Google. Som du ser opptar det større plass på resultatsiden til Google, samt at det er mer oversiktlig for en potensiell besøkende å se hva nettstedet har å by på. Kanskje ikke så rart at annonseutvidelser for sitelinks har bedre klikkrate?
Adwords sitelinks_6.png

Kilder

AdHawk: The Complete Guide to AdWords Ad Extensions
Crazy Egg: 5 AdWords Extensions You Shound Be Using to Improve Conversion Rates
Google support: Use sitelink extensions

Relatert innhold

Inboundbloggen: Søkemotormarkedsføring: Nå kjøpeklare kunder med AdWords
Inboundbloggen: Vi knuser 3 myter om Google AdWords

Gratis ebok:  Growth hackerens kokebok  10 vekstoppskrifter til din markedsføring

Cecilie Henriksen's photo

Av: Cecilie Henriksen

Cecilie jobbet tidligere som digitalmarkedsfører i MarkedsPartner og er nå ansatt som markedsfører i Dikom. Hun har en bachelor i markedsføring og merkevareledelse fra Høyskolen Kristiania.