Sliter du med for få klikk på Google AdWords-annonsene dine? En måte å få flere til å klikke på Google AdWords-annonsene dine er å bruke annonseutvidelsen for sitelinks. Dette gjør at du kan vise søkere flere linker til bestemte sider på nettstedet ditt, under annonseteksten. I denne oppskriften viser jeg deg hvordan.
Tekniske forberedelser
Oppskriften forutsetter at du har satt opp kampanjestrukturen din i Google AdWords.
Slik går du frem
Sitelinks brukes til å lede besøkende til spesifikke sider å nettstedet ditt. Dette gjør annonsen din mer relevant for søkeren. I tillegg blir du belønnet med høyere kvalitetspoeng og flere kvalitetsklikk til nettstedet ditt.
Det er likevel viktig å tenke på at selv om du setter opp annonseutvidelser, er du ikke garantert at de blir vist i et søk. Utvidelsene vises dersom:
- Google forventer at annonseutvidelsen vil øke annonsens prestasjon.
- Annonsen møter minimumskravet for Ad Rank.
Konkrete ideer for å få best mulig utbytte
Her er noen ting du bør tenke på når du setter opp sitelinks:
- Skriv korte lenketekster: Selv om feltet for lenketekster har 25 tegn til rådighet, er korte beskrivelser best. Google anbefaler mellom 12-15 tegn.
- Gjør linken i tråd med annonsens og sidens tematikk: Dersom annonsen din omhandler kajakk, burde du ikke vise sykkelutstyr i linkene, men heller ekstrautstyr eller bekledning til kajakk. Se gjerne på menystrukturen til nettstedet ditt for inspirasjon.
- Legg til beskrivelse: En beskrivelse for hver link gjør annonsen din nyttigere for personene som ser den. Dersom linken din heter «Butikker», bør du legge til en beskrivelse à la: «Her finner du våre butikker og åpningstider.» Dette påvirker ikke antall linker du kan vise.
Eksempel på konkret anvendelse
Accor Hotels benyttet en kombinasjon av ulike annonseutvidelser og opplevde en betydelig økning i antall klikk til nettstedet. Klikkraten økte med 4 % ved bruk av anropsutvidelser, og 9 % med lokasjonsutvidelser.
Detaljert fremgangsmåte
- Logg deg inn på AdWords-kontoen din.
- Fra All campaigns klikker du deg inn på ønsket kampanje og videre til ønsket annonsegruppe.
- Klikk på fanen Ad extensions og videre til View: extensions. Her ser du en rullegardin med flere ulike utvidelser. Velg Sitelinks extensions.
- For å komme inn på siden hvor du kan lage sitelinks klikker du på + EXTENSION.
- Lag ny sitelink ved å klikke på + New sitelink. Merk at du må legge til minst fire sitelinks for hver annonse.
- Fyll inn informasjonen og klikk Save når du er ferdig.
Kilder
AdHawk: The Complete Guide to AdWords Ad Extensions
Crazy Egg: 5 AdWords Extensions You Shound Be Using to Improve Conversion Rates
Google support: Use sitelink extensions
Relatert innhold
Inboundbloggen: Søkemotormarkedsføring: Nå kjøpeklare kunder med AdWords
Inboundbloggen: Vi knuser 3 myter om Google AdWords