Hver dag bruker millioner av mennesker Pinterest som verdens idékatalog. Over 75 % av ideene kommer fra bedrifter som benytter kanalen til å skape oppmerksomhet, øke trafikk, oppfordre til handling eller øke salget i butikk eller på nett. I denne oppskriften viser jeg hvordan du oppretter og anvender en bedriftskonto på Pinterest til å øke synlighet, interesse og antall konverteringer.
Tekniske forberedelser
Oppskriften krever ingen forberedelser.
Slik går du frem
- Klikk her for å registrere deg.
- Skriv inn e-post, passord og bedriftsnavn.
- Velg en bedriftstype og skriv inn nettsiden din.
- Klikk på Opprett konto.
- Velg fem emner du ønsker å følge.
- Bekreft e-postadressen din (sendes på e-post).
- Klikk på Innstillinger øverst i høyre hjørne på Pinterest.
- Under Profil: Gå til Nettside og klikk på Bekreft nettsted slik at logoen din vises på alt lagret innhold fra nettsiden, samt for å forbedre analysene dine.
- Installer Lagre-knappen for å gjøre det enklere for potensielle kunder å lagre innhold fra nettstedet ditt på Pinterest.
- Legg til din første Pin ved å følge disse introduksjonene.
Konkrete ideer for å få best mulig utbytte
- Benytt Lagre-knappen til å få flere visninger i og utenfor Pinterest. Dette gjør det enkelt for målgruppen å lagre det de liker. Det betyr at de viser interesse for merkevaren din, samtidig som andre pinnere også vil se innholdet ditt. Tilpass knappen som du vil.
- Lag moduler som gjør det mulig å vise Pins, tavler eller Pinterest-profilen din på egen nettside.
- Gjør dine Pins minneverdige og søkevennlige. Innhold av høy kvalitet, interessante budskap, engasjerende bilder og detaljerte beskrivelser appellerer til pinnere. Les disse tipsene for å komme i gang!
- Lag tiltalende innhold. Sørg for at dine Pins er hjelpsomme, inspirerende og handlingsfremmende slik at folk oppdager, deler og lagrer ideene dine. Bedriftens Pinterest-profil kan være en blanding av originalt og tilrettelagt innhold.
- Gjør merkevaren din interessant og bli lagt merke til. Merkevarer med kvalitetsinnhold når ut til flere personer enn merkevarer med mange følgere.
- Gjør tilbudene dine synlige på Pinterest. Inkluder merkenavnet og nettsiden på Pinterest-profilen din for å sikre at du blir oppdaget av potensielle kunder. Prøv også å inkludere en Call-to-Action (CTA), samt andre linker i Pins som inneholder originalt innhold.
- Fokuser på høyt engasjement for å oppnå målet ditt. Det er viktig at pinnerne blir engasjerte i ideene dine. Folk tar seg tid til å planlegge, oppdage og lagre ideene sine på Pinterest før de handler i butikker. En konvertering kan dermed skje over lengre tid.
- Studer Pinterests sine kategorier. Bli kjent med kategoriene som gjelder for virksomheten din. Benytt denne informasjonen i alle «tavler» du lager for å gjøre det enklere for brukere å oppdage innholdet ditt.
- Bruk Pinterests analyseverktøy til å se hvilket innhold som er mest populært, hvor mye trafikk nettsiden din får, hva pinnerne lagrer og annen verdifull informasjon om målgruppen.
Eksempel på konkret anvendelse
I 2012 la kosmetikk-kjeden Sephora merke til en ny og voksende skjønnhetstrend – folk lagret favorittskjønnhets-produktene og inspirasjonene sine på Pinterest-tavler jevnlig. Mange av disse bildene kom fra Sephora. Som et resultat oppdaget et økende antall potensielle kunder produktene deres på Pinterest og besøkte deretter Sephora.com.
Sephora omstrukturerte siden deres og la til Lagre-knappen på titusener av produktsider. Merkevaren ble da enda lettere å oppdage, og gjorde det enklere for kunder å lagre og dele favorittskjønnhetsproduktene sine. I løpet av noen måneder hadde Pinterest blitt en av topp ti henvisningsnettsider for Sephora.com.
Kilder
Pinterest inspirerer folk til å handle
Pinterest: Skap handling
Hootsuite: How to Use Pinterest for Business
Relatert innhold
Inboundbloggen: Slik lager du en enkel strategi for sosiale medier
Inboundbloggen: Følger du beste praksis i din sosiale medier-strategi?
Først publisert: 8. desember 2017. Oppdatert 5. april 2019.