Bruk Hotjar til å forbedre bedriftens nettside

Hotjar

 

Tid: lesetid Kontinuerlig arbeid
Vanskelighetsgrad: 3 av 5vanskelighetsgrad

Hotjar hjelper deg som markedsfører å få unik og verdifull informasjon om styrker og svakheter ved nettsiden din. Verktøyet gir deg innsikt i hvordan de besøkende faktisk bruker nettstedet. Dette er uvurderlig når du ønsker å forbedre brukeropplevelsen, øke konverteringer eller effektivisere bedriftens nettside.

Tekniske forberedelser 

Oppskriften forutsetter at du benytter Hotjar sin gratis versjon eller oppgradere til en av de mer omfattende pakkene. For små til mellomstore bedrifter vil ofte Plus-pakken være tilstrekkelig. Denne koster 29 euro per måned. 

Det må legges inn en trackingkode i HTML-kildekoden på nettsiden eller gjennom Google Tag Manager for at Hotjar skal kunne innhente data fra nettstedet.

Slik går du frem

Følg denne enkle guiden fra Hotjar for å komme i gang med verktøyet. Ønsker du flere tips og guider? Se her.

Konkrete ideer for å få best mulig utbytte 

Hotjar har følgende funksjoner som kan være nyttig for deg å ta i bruk:

  • Heatmaps registrerer brukerinteraksjoner på nettsiden og viser hvor mye oppmerksomhet ulike områder får av brukerne. Funksjonen gir innsikt i hva brukerne klikker på, hvordan de beveger musepekeren, samt hvor langt ned på siden de scroller. Naturlig nok vil dette raskt kunne hjelpe deg med å identifisere muligheter for forbedringer og vekst.
  • Recordnings vil gi en dypere forståelse av atferden til én og én person. Med disse opptakene får du muligheten til å følge både klikk og musbevegelser fra brukeren – med andre ord vil du kunne se hele brukermønstret på nettsiden.
  • Funnels er et nyttig verktøy for å identifisere hva som hindrer brukeren i å konvertere, samt få innsikt i hvor du mister de fleste besøkende. Finn de største mulighetene for forbedring ved å identifisere hvilken side og/eller hvilket trinn de fleste besøkende forlater nettstedet.
  • Forms gir detaljert informasjon om skjemaene som benyttes på nettsiden, hvilke felt som tok lengst tid å fylle ut, hvilke felt som blir hoppet over, eller hvor i skjemaet brukerne faller av.
  • Hotjar har også en feedback-meny med avstemninger, tilbakemeldinger og undersøkelser som du kan konfigurere for å finne ut hva brukerne tenker om deres erfaring på nettsiden din. I tillegg er det mulig å rekruttere deltakere for brukerundersøkelser og testing av nettsiden. Du kan stille konkrete spørsmål som f.eks. «Hvordan opplever du navigasjonen på denne siden?».    
  • Les mer om de ulike funksjonene her.

Eksempel på konkret anvendelse

Under ser du heatmaps-funksjonen i bruk på Hotjar sin forside:

Eksemepl på heatmap

Kilder

Blog: How do I use Hotjar to optimize my pages?

Hotjar: Getting Started with Hotjar

Relatert innhold

Inboundbloggen: Redesign av bedriftens nettside: Her er fem feller du ikke må gå i

Inboundbloggen: Sjekkliste: Husk dette før du lanserer nytt nettsted

Få e-post om nye oppskrifter:  Abonner på Vekstoppskrifter.no

Maria Pettersson's photo

Av: Maria Pettersson

Maria jobbet som digital markedsfører hos Markedspartner. Maria har sin utdanning fra Handelshøyskolen BI og Leeds Beckett University, hvor hun har tatt en bachelor i Internasjonal Markedsføring og en master i International Business.