Hvilke sosiale medier bør du prioritere i din markedsføring?

Hvilke sosiale medier bør du prioritere i din markedsføring

I jungelen av sosiale medier kan det være vanskelig å vite hvordan man skal prioritere. Skal vi være på LinkedIn, Facebook, Twitter eller Google+? Eller kanskje alle? Hva med Snapchat og Instagram? Her er noen råd til hvordan du kan gå fram.

1. Spør kundene dine

For å få en generell ide om hvilke sosiale medier dine kunder bruker kan du ganske enkelt spørre dem:

  • Ta en prat med dine 10 viktigste kunder på telefon
  • Send ut en undersøkelse på mail til dine kunder

Be dem spesifisere hvilke sosiale kanaler de er aktive på, eventuelt rangere dem, og hva de bruker dem til; jobb, privat eller begge deler?

Jobber du med B2B-markedsføring vil du kanskje ha med flere personer i en bedrift å gjøre. Her kan det være greit å ha gjort grunnarbeidet med å utarbeide personas først, da det ofte er sammenhenger mellom hva folk jobber med og hvilke sosiale medier de er aktive i.

Vår erfaring er for eksempel at markedssjefer er mer aktive på Twitter enn f.eks. økonomisjefer og daglige ledere, mens begge grupper gjerne har en LinkedIn-profil. 

2. Analyser hva som blir delt

Har du allerede en blogg eller annet innholdsnettsted, se på delingsknappene for sosiale medier og tallene ved siden av hvert ikon. Hvor mange delinger har innlegget på de ulike sosiale mediene? Dette gir deg en indikasjon på hvilke kanaler dine målgrupper er aktive i. På Inboundbloggen.no har flest delinger på LinkedIn, etterfulgt at Facebook og Twitter. Omtrent ingen deler på Google+.  

Har du ingen blogg i dag? Ingen problem. Se på konkurrentens blogg eller en blogg i en relatert eller lignende bransje.

Har du ingen reelle referanser? Bruk Buzzsumo (gratis mot registrering), og søk på de temaene du vil vite mer om. Basert på søkefrasen du oppgir lister den opp artikler og blogginnlegg som inneholder samme frase med den mest delte saken øverst. Her får du raskt et overblikk over hvordan aktiviteten fordeler seg på de ulike sosiale nettverkene. Hvis du får dårlig med treff på norsk, prøv på engelsk.

3. Vær der kundene er, men tenk VERDI FOR KUNDE

Når du vet hvilke sosiale medier målgruppen din er aktive i, bør du sette deg inn i hver kanals egenart og etablere en profil der. I tillegg til å ha en firmaprofil bør du vurdere å opprette din private profil også. MarkedsPartner har profiler på LinkedIn, Twitter, Facebook og Google+. Her deler vi hovedsakelig blogginnlegg fra Inboundbloggen.no og andre oppdateringer som vi mener vil ha verdi for følgerne. På alle blogginnlegg har vi også gjort det mulig for leserne å dele innleggene med et enkelt klikk. 

En liten introduksjon til de 7 største sosiale mediene

  1. Facebook trenger neppe noen introduksjon. Nettverket ble lansert i 2004, og her ­treffer du ”folk flest”, alt fra ungdom til bestemødre. På verdensbasis har Facebook 1,5 ­milliarder brukere (per juni 2015) og 2,9 millioner i Norge (august 2014). Bedrifter kan opprette Facebook-sider og publisere oppdateringer med video, tekst og bilder. Dette vises i nyhetsstrømmen til de som følger siden. Økningen i sider folk følger har ført til at Facebook må filtrere nyhetsstrømmen, noe som i praksis vil si at en Facebook-side i dag har 4-6% synlighet på oppdateringene sine. Gapet opp til 100 prosent må dekkes med betalte oppdateringer.

  2. Twitter har 316 millioner aktive brukere på verdensbasis (oktober 2015). 932 000 av profilene er norske, og nesten 3 av 10 nordmenn bruker Twitter daglig (august 2014). Oppdateringene man deler her kan maks ha 140 tegn og nettverket kalles derfor en mikrobloggtjeneste. Mange bedrifter bruker Twitter som en kanal for kundeservice og er aktivt lyttende til samtaler som berører deres merkevarer, men også aktivt deltakende på en måte som ikke er påtrengende og selgende, men som tilfører verdi. Nettverket ble lansert i 2006.

  3. LinkedIn er et profesjonelt nettverk som ble etablert i 2003 og har 380 millioner brukere verden over (oktober 2015). I Norge har LinkedIn 1,1 millioner brukere (april 2014). Fra å være en nettbasert CV-base og «bedriftenes Facebook» har LinkedIn etablert seg som en innholdsleverandør med et konsept som ligner mer på en nettavis enn et sosialt medium. I 2014 åpnet de opp for hvem som helst å benytte deres egen bloggplattform, LinkedIn Pulse, som tidligere var forbeholdt kjendisskribenter.

  4. YouTube er verdens nest største søkemotor og eies av Google. Videonettverket ble etablert i 2005 og har per oktober 2015 over 1 milliard brukere per måned (10 ganger flere enn Vimeo), som til sammen ser over 6 milliarder timer med video. Hvert minutt blir 100 timer video lastet opp på YouTube.

  5. Instagram er et sosialt nettverk hvor man kan dele bilder og videosnutter på opp til 15 sekunder med sine følgere. Instagram er et kulturfenomen som har gjort “Hvermannsen” til en fotograf, da du omtrent kan få hvilket som helst bilde til å se bra ut ved å legge på et Instagram-filter. Nettverket ble startet opp i 2010 og ble to år senere kjøpt opp av Facebook. Instagram har 300 millioner brukere verden over (oktober 2015), hvorav 1 million er nordmenn. 

  6. Snapchat er blant de yngre sosiale mediene, etablert i 2011. Snapchat har over 100 millioner brukere (oktober 2014), hvorav hovedandelen er mellom 13-34 år gamle. Over 1,6 millioner bruker Snapchat i Norge. Tjenesten lar brukerne dele bilder eller videoer med utvalgte personer via en mobil app. I motsetning til Instagram, lagres ikke bildene i et arkiv, men de forsvinner etter noen få sekunder.

  7. Pinterest er et nettsamfunn som fungerer som en interaktiv oppslagstavle hvor brukerne kan organisere bilder og videoer i ulike samlinger, for eksempel delt inn i interesser eller hobbyer. Pinterest ble lansert i 2010 og har 100 millioner brukere på verdensbasis (september 2015). En interessant fact er at 85 prosent av brukerne er kvinner.

Hvert sosiale medium har sine sin egenart som må respekteres. Hvordan du bør bruke de ulike mediene fortjener derfor sine egne blogginnlegg som vil komme ved en annen anledning.

Gratis guide:  Hvordan lage en perfekt bedriftsside på LinkedIn

Temaer:

sosiale medier
Erlend Førsund's photo

Av: Erlend Førsund

Erlend Førsund jobbet som innholdsrådgiver og markedssjef i Markedspartner fra 2015-2021. Han er utdannet ved BI og NHH og har blogget om markedsføring og digitalisering på sin egen blogg.