Er du i ferd med å lansere et nytt nettsted, men du er litt usikker på om du har husket alt du burde huske? Da kan dette blogginnlegget spare deg for mye frustrasjon og tid.
Markedsførere og webredaktører legger mye vekt på at innholdet skal være godt formulert, rettet mot målgruppen, fritt for skrivefeil og med passende bilder. I tillegg skal det være enkelt å navigere på nettsidene og lett for brukeren å finne relevant innhold. Men selv om alt ser greit ut ved første øyekast bør du også sjekke følgende:
Tekst og innhold
- Har dere rettigheter til å bruke bildene?
- Er nettstedet universelt utformet?
- Er testinnhold avpublisert? Et tips er å bruke søkefunksjonen, dersom nettsiden har det, og søke på typiske ord man bruker på testsaker (test, brødtekst, lorum ipsum)
- Ser innholdet bra ut på ulike nettlesere, skjermstørrelser og enheter?
- Har du lagt inn informasjon om bruk av cookies/informasjonskapsler og personvernerklæring for å tilfredsstille GDPR-kravene?
- Har du sjekket innholdet og oppsettet på de sidene man normalt ikke tenker på at man har, slik som feilmeldingsside, sidekart/sitemap, søkeresultatside og lignende?
- Har du brukt relative linker når du har linket internt på nettstedet? Hvis nettstedet har en midlertidig utviklings-URL, og du bruker absolutte linker, må du sørge for at disse endres ved lansering, slik at du ikke sender brukeren til utviklings-adressen.
Dersom du har skjemaer på siden
- Har du testet at skjemasvar kommer frem til riktig mottaker?
- Har du informert bruker om hva dataene som sendes inn skal brukes til, og lagt på felt for samtykke til dette?
- Får innsender en kvittering?
Har du tenkt på de gamle URL-ene?
- Organiske søk, delinger på sosiale medier og direkte linker inn til nettstedet vil slutte å fungere om man ikke har en redirect inn til samme innhold på ny URL.
- Google Adwords-annonser bør endres med de nye URL-ene.
Robots.txt
- Dersom nettsiden er konfigurert til å ikke være søkbar av søkemotorer under utvikling, husk å gjøre den søkbar igjen når den skal lanseres.
Andre ting
- Har du lagt på favicon?
- Har du script for å analysere og måle trafikken på nettstedet?
- Har du et gyldig SSL-sertifikat?
- Husk å si opp gammel nettside, slik at du ikke betaler for å ha to.
- Har du kontroll på domenene?
- Har du oversikt om bedriften har mer enn et domene som må endres?
- Har du tilgang til å endre DNS selv, eller har du avtalt med DNS-leverandøren om å endre for deg når det er tid for lansering?