Bedriftens hjemmeside kan være et kraftig salgsverktøy som kontinuerlig og systematisk kan forbedres. I denne artikkelen deler jeg tre råd til hvordan du som markedsfører kan transformere nettstedet ditt til en enda mer effektiv kanal for salg.
Rådene er relevante enten du skal forbedre hjemmesiden din eller utvikle et helt nytt nettsted:
- Fokuser på resultatet av å bruke tjenestene dine
- Hent inn og analyser data – og optimaliser basert på dette
- Følg beste praksis for brukeropplevelse (ux)
1. Fokuser på resultatet av å bruke tjenestene dine
Du har sikkert hørt at du kun har sekunder på deg til å fange oppmerksomheten til de som besøker nettstedet ditt. Men hvordan gjør du det?
Gitt at det tekniske fungerer bra og nettstedet ditt laster raskt (test din egen med PageSpeed Insights her), så må budskapet du formilder ha verdi for besøkerne (hvis vedkommende er riktig persona).
Potensielle kjøpere ser etter hjelp til å realisere en mulighet eller løse et problem. Her er hemmeligheten: Ikke bare fortell dem hvilke produkter eller tjenester du har, men også hvordan det du tilbyr kan gjøre dem til helter og hjelpe dem å nå sine mål.
Denne illustrasjonen fra UserOnboard illustrerer poenget mitt godt:
Formelen er altså:
Potensielle kunde + Produktet = Fantastisk person som kan utrette store ting!
Ta MarkedsPartners hjemmeside som et eksempel. Hovedbudskapet vårt er at vi hjelper ledere å skape vekst i sine bedrifter. Deretter forteller vi hvordan vi gjør det.
2. Hent inn og analyser data – og optimaliser nettstedet ditt kontinuerlig basert på funnene dere gjør
Data betegnes derfor med rette som «den nye oljen», som kan utvinnes til å skaffe økt innsikt i hvem brukerne av nettstedet er og hvordan de bruker nettstedet. Dette er data som markedsførere bør benytte seg av til å kontinuerlig forbedre nettsider både med tanke på konverteringsraten og brukeropplevelsen.
Å ta beslutninger basert på data kan sikre at de valgene som tas ivaretar det brukeren gjør, sier og problemene de har. En langt bedre posisjon enn å ta beslutninger basert på antagelsen om at andre ser, tenker og handler som oss selv (i psykologien kalt falsk konsensus).
Konverteringsrate: Dataene kan brukes til å identifisere friksjon, elementer som hindrer konvertering av besøkende til leads. En rapport utarbeidet av Forrester viser at besøk til lead-konvertering kan bli opp til 400 % høyere hvis brukeropplevelsen er «utmerket».
Brukeropplevelse: Data kan også benyttes til å tilpasse innholdet til individuelle brukere, slik Amazon har gjort i årevis, og som vi også ser hos aktører som Netflix. Hvordan hadde brukeropplevelsen vært dersom disse aktørene behandlet deg på samme måte som din bestemor eller naboens sønn på 14, som sikkert har helt andre interesseområder og bruksmønstre enn deg?
33 % av brukere lar være å handle om de ikke finner det de leter etter (kilde: Magnetic North). Med data (som anvendes) kan du levere riktig og relevant informasjon til rett bruker og stadig forbedre brukeropplevelsen for dine utvalgte personas. (Med bedre data om brukerne får du også et grunnlag til å videreutvikle dine personas.)
Med et datadrevet fokus på brukerne oppnår du mange gevinster:
- økt kundelojalitet.
- bedre Net Promoter Score (NPS).
- positiv omtale.
- økt produktivitet og effektivitet.
- økt inntekter og salg.
- reduserte kostnader grunnet nedgang i kundehenvendelser.
- mindre tid og ressurser brukt på utvikling.
Kilde: Uxdesign.cc
PS: Dersom du ennå ikke har lansert nettstedet ditt, og dermed ikke har brukerdata, så kan du fremdeles gå analytisk til verks. Ved å gjøre brukerundersøkelser og brukertester i forkant (og underveis) får du verdifull innsikt om brukeren og evaluert nettsiden før den implementeres. Datadrevet utvikling fra starten av kan kanskje sammenliknes med å stå på startstreken som en topptrent triathlet fremfor en nybegynner.
3. Følg beste praksis for brukeropplevelse
Som vist i forrige avsnitt kan data hjelpe deg til å gjøre nye funn og til å tenke nytt, men det er ikke alltid du trenger å «finne opp kruttet på nytt». Det finnes mange prinsipper for design og brukeropplevelse som i dag defineres som beste praksis. Her deler jeg noen av dem og hvis du virkelig vil lære mer anbefaler jeg deg å lese Don´t Make Me Think eller Making Websites Win.
21 beste praksiser som sikrer god brukeropplevelse:
- Knappene er store nok og skiller seg ut fra resten av teksten
- Vær tydelig på hva som er klikkbart
- Teksten er lesbar og har god kontrast
- Plasser søk og navigasjon der brukeren er vant med å finne dem
- Kategorisering av innhold
- Beskrivende meldinger på interaksjoner (feilmeldinger, 404-sider, skjemavalidering m.m.)
- Bilder gir mening, er store nok og laster raskt (Adobe)
- Brukerens sikkerhet er ivaretatt og informert om
- Rett mengde og type informasjon er tilgjengelig
- Ikke prøv å si alt (i hvert fall ikke med en gang)
- Tilpass innholdet for scanning, ikke bare lesing
- Spør bare om informasjonen du faktisk trenger – ingen liker å fylle ut skjemaer
- Forhindre feil fremfor å rette opp i feil etterpå
- Brukertest: Fem personer er nok
- Mobiltilpasset nettside
- Oppfyller kravene til WCAG 2.0 (tilgjengelighet for alle brukergrupper)
- Lett tilgang til kontaktinformasjon
- Ivareta «native» funksjonalitet på alle enheter
- Bruk analyseverktøy og lytt til brukeren
- Få automatisk tilbakemelding ved funksjonelle feil
- Ha en backup hvis funksjonalitet ikke støttes av nettleseren
Konklusjon
Et «fancy» design er ikke nok for å tilfredsstille brukerne på hjemmesiden din. Bruk tid på å artikulere et overbevisende budskap som fokuserer på resultatene av å bruke produktene eller tjenestene dine. Sørg for at du kan samle og analysere brukerdata, og anvend innsikten du tilegner deg til å lage hypoteser. Hypoteser du kan teste for å komme frem til en bedre versjon 2.0, 3.0 og så videre. Og husk å følge det som anses som universell beste praksis (prinsipper som gjelder alle uansett kontekst). Slik øker du sjansen for at nettstedet presterer optimalt til enhver tid.