Søkemotoroptimalisering: Skriv for målgruppen din, ikke for Google!

Enten du anser deg selv som en nybegynner som trenger tips til SEO, eller om du er erfaren innen søkemotoroptimalisering, er det viktigste spørsmålet: Hvordan komme høyere opp på Google? For å kunne svare på det på en enkel måte vil jeg her fremheve noe av det som har endret seg betydelig de siste ti årene.

Hvordan få nettsiden øverst hos Google?

Lurer du på hva kan du gjøre for at bedriftens nettsider skal vises på førstesiden i Googles søkemotor, gjerne på førsteplassen for de viktigste søketermene innen din nisje og bransje?

Det første du da bør være klar over er at dette kan ta både uker og måneder, dersom det noen gang skjer. Her finnes ingen garanti, den som forsøker å fortelle deg noe annet lyver, eller er i beste fall uvitende. Unntaket er selvfølgelig dersom du er villig til å betale for topprangeringer via Google AdWords.

Om en betalt oppføring vil være lønnsom er en annen diskusjon, som jeg vil komme innom i et senere innlegg. I dette innlegget vil jeg gi mine mest grunnleggende råd for hvordan du i dag bør jobbe mot økt synlighet på Google.

Unngå å gjøre deg selv en bjørnetjeneste

Fra 2000-tallet vokste det frem en gullalder med rene Ville Vesten-tilstander innen SEO. Google hadde da en langt enklere algoritme for rangering av nettsider i sin søkemotor enn hva som er tilfellet i dag.

Faktum var at jo oftere og tydeligere et søkeord var nevnt på en nettside, jo større relevans antok Google at den hadde for brukerens søk. Dette ble utnyttet i stadig større grad ved at nettstedseiere pumpet sidene sine fulle av søkeordene som de ønsket å rangere høyt på.

Et eksempel på hvordan en overoptimalisert tekst på en nettside for webdesigntjenester kan se ut:

«Webdesign tjenester

Trenger du nytt webdesign? Kanskje du er lei av ditt nåværende webdesign, eller du har lyst på nytt webdesign fordi du er lei av det gamle webdesignet ditt? Hvis du ikke klarer å lage et fint webdesign selv kan du alltids overlate jobben til et webdesign firma som sikrer deg profesjonelt webdesign.

Ta kontakt med vårt webdesign firma for et godt tilbud på nytt webdesign!»

For sikkerhets skyld, for å blidgjøre (ironi) Google litt ekstra, kunne det i tillegg være lagt til en tabell med hvit bakgrunnsfarge og hvit tekst (altså usynlig for mennesker, men leselig for Googles roboter), som sa:

«webdesign webdesign webdesign webdesign webdesign webdesign webdesign webdesign webdesign webdesign webdesign webdesign webdesign webdesign webdesign webdesign webdesign webdesign webdesign webdesign webdesign webdesign webdesign»

(Dette kunne fortsette langt nedover nettsiden.)

En annen kjent taktikk, som dessverre fremdeles brukes av «SEO-eksperter» som ikke følger med på utviklingen, er å bombardere andres blogger med kommentarer som inneholder linker tilbake til eget nettsted.

Så fort det oppdages smutthull hos søkemotorene, vil disse ofte utnyttes til det fulle av mange. I og med at disse taktikkene faktisk fungerte, ble det en enorm vekst av nettsider som utnyttet dette.

Misbruket førte til at innhold på en økende andel nettsider ble laget ene og alene for å tilfredsstille Googles automatiserte regler, fremfor brukere som faktisk skulle benytte seg av innholdet. Slike sider vil rett og slett kunne omtales som søppelsider, sett fra en brukers ståsted.

Forsøker du deg på noe lignende i dag er det bare et tidsspørsmål før Google kaster nettsiden din så langt ned i sine visningssider at du i praksis ikke eksisterer i søkemotoren. Unngå for all del å betale noen for SEO-tjenester uten å først forsikre deg om at de driver etter dagens beste praksis. Å slurve her vil være å gamble med ditt firmas synlighet i søkemotorene.

Så hva bør du gjøre?

Skill deg positivt ut hos din målgruppe

Dersom du var på utkikk etter nytt webdesign for ditt firma, i hvilken grad ville du føle tillit og lyst til å ta kontakt med det fiktive firmaet for webdesign ovenfor? Med både særskrivingsfeil og en presentasjon skrevet på en merkelig, unaturlig og ikke minst plagsomt repeterende måte, gjetter jeg på at du raskt ville ha lukket nettsiden og returnert til Google for å foreta et nytt søk etter en annen leverandør.

Det samme vil dine kunder gjøre dersom du ikke fanger deres oppmerksomhet raskt.

Dagens nettbrukere er vant til store mengder informasjon fra alle kanter på kort tid, spesielt på grunn av det raske tempoet i sosiale medier. Dette betyr at du har omtrent 5 sekunder på deg til å fange interessen hos en ny besøkende på dine nettsider, før vedkommende har tatt en avgjørelse på om din nettside skal lukkes eller leses videre på.

Du er nødt til å tilby dem noe de ser gleden eller nytten av, og du er nødt til å vise at også resten av nettstedet ditt inneholder flere godbiter på samme nivå. Spesielt i starten er det kritisk å vise nye brukere at de ikke vil bli skuffet over dårlig kvalitet eller innhold som er kopiert fra andre. Det finnes nok av søppelsider ellers på nett.

Derfor: Skill deg ut! Bli kilden de går til når de ønsker råd.

Dine nettsider er førsteinntrykket du gir dine potensielle kunder på nettet. Måten du ordlegger deg på og nettstedets tone of voice vil gi leseren et inntrykk av hvordan du vil være å snakke med på telefon eller ansikt til ansikt. Dette er en viktig del av forventningene du gir dem.

Googles fremste mål: Brukerkvalitet

Google sitter med enorme ressurser til stadig utvikling av sin algoritme for hvilke nettsider som skal rangere høyest i søkemotorens visningssider. Det arbeides stadig med mer avanserte forbedringer, utført av noen av verdens fremste eksperter innen statistikk, dataanalyse og dataingeniørarbeid.

Deres viktigste mål er å sikre at brukere får opp de mest relevante og interessante nettsidene for sitt søk. Alt annet vil føre til at brukere mister tillit til søkemotoren, noe som igjen ville gått ut over annonsørenes betalingsvilje og dermed også Googles inntekter.

Med tanke på at Googles annonseinntekter i 2014 lå på tilnærmet 90 % av selskapets totale inntekter, er det liten tvil om hvor viktig det er for dem å fortsette arbeidet for en stadig bedre brukeropplevelse. Dette må vi som arbeider profesjonelt innen søkemotoroptimalisering ta hensyn til. Sier Google hopp – da hopper vi.

Hvordan skape et nettsted som Google elsker?

Googles algoritme inneholder over 200 ulike kriterier for hva som tas hensyn til ved rangering av nettsider. Disse forbedres av Googles dyktige spesialister hver eneste dag, og den eneste måten å få en pekepinn på hva som fungerer i dagens Google-verden er å følge med på statistiske trender for hva som synes å slå ut positivt eller negativt for et større antall nettsteder.

Dette er uaktuelt å bruke mye tid på for folk flest, men jeg skal gi deg et lite tips for hva du bør fokusere på i dag for å øke mulighetene for synlighet hos Google.

Forklart svært enkelt og komprimert: Google synes å ta stadig større hensyn til kvalitetssider med høy popularitet innenfor sine bransjer og nisjer. Med kvalitet menes innhold som brukerne finner interessant. Brukere benytter gjennomsnittlig mer tid på å lese og klikke seg igjennom et nettsted med godt innhold. Google kan fange opp slikt blant annet via små scripts på nettstedene.

Nettsteder som oppfattes som bransjeledere eller som mottar mange signaler om popularitet via ulike sosiale medier vil ofte foretrekkes. Nettsider med høy autoritet inneholder som regel innhold av høy kvalitet som brukere setter pris på, liker og deler videre sosiale medier. Firmanavn som stadig omtales rundt i sosiale medier er andre eksempler på signaler om et populært nettsted.

Hvordan skape et nettsted som din målgruppe omfavner?

Lag personaer
Sett deg selv i målgruppens ståsted:

  • Hva er dine problemer og utfordringer?
  • Har du noen tanker om hvordan du skal løse dem?
  • Hvordan vil de søke for å få konkret hjelp eller svar på dine spørsmål?

Dette er noe du uansett bør tenke på og benytte aktivt i din markedsføringsstrategi. Les gjerne vår guide om temaet: Slik lager du en persona.

Sett opp lister over søkeord
Når dette er gjort kan du begynne med å sette opp lister over aktuelle søkeord og fraser som du tror målgruppen din vil søke etter for å finne ditt nettsted. Mange av disse søkeordene vil du kunne komme på selv eller ved litt drodling internt i firmaet. Snakk også gjerne med dine eksisterende eller potensielle kunder om hvilke søkeord de selv ville ha benyttet når de søker på Google.

Det kan også være et stort ekstra trafikkvolum å hente på å få profesjonell bistand til research og innhenting av flere hundre ekstra søkeord som du ellers ikke ville tenkt på.

Fordel søkeord i rette deler av salgstrakten
Skal du følge vår anbefalte inbound marketing-strategi, bør disse søkeordene nå plasseres i rett bås av salgstrakten, uten overlapping. Les mer om salgstrakten i dette blogginnlegget skrevet av daglig leder Tore Berntsen.

Søkeordsanalyse
Her ville mange for lengst ha satt i gang med å blogge eller lage innhold for søkeordene som de hadde funnet på i den tidligere fasen (hvis de i det hele tatt laget noen liste med søkeord før de begynte å blogge). Problemet med å sette rett i gang med tekstinnholdet er at du risikerer å starte i gal ende.

Dersom firmaet ditt bruker store ressurser på å skrive gode artikler om temaer som dere tenker at mange sikkert søker etter på Google, er ikke dette nødvendigvis raskeste vei til flere besøkende. Det kan allerede være knallhard konkurranse for nettopp disse søkeordene i Google, og trafikken uteblir fordi du foreløpig ikke klarer å konkurrere med dem.

Nettopp i denne fasen vil det være på plass med en grundig søkeordsanalyse for å avgjøre hvilke nøkkelord, fraser og titler på blogginnlegg som bør prioriteres først. Dette vil være en ren kost/nytte-analyse der alle søkeordene gjennomgås, for så å granske blant annet:

  • Konkurransenivå
    Hvor sterk konkurranse vil du møte i Googles organiske søk? Her må alle konkurrenter på førstesiden vurderes individuelt, for hvert søkeord som du ønsker å rangere på.

  • Trafikkvolum
    Hvor mange månedlige søk har hvert søkeord hos Google? Ikke la deg lure av tallene her, kanskje det er sesongvariasjoner som bør tas hensyn til?

  • Forventet økonomisk fortjeneste
    Hvor mye andre konkurrenter er villig til å betale per klikk i Google sier mye om hvor profitabelt hvert søkeord kan antas å være, også i en organisk rangering.

Dersom din bedrift mangler ressurser eller kompetanse innen søkeordsanalyse, bør dere vurdere å ta kontakt med et byrå som kan bistå i denne prosessen. Det vil sikre at dere ikke kaster bort tid på å produsere tekstlig innhold som vil ha problemer med å bli synlig i Google innen rimelig tid. Start med det som gir raskest mulig gevinst!

Lag kvalitetsinnhold som dekker din målgruppes behov

Nå som du har klargjort både personaer, nøkkelord og prioritering av disse, er det på tide å sette i gang med å produsere innhold som målgruppen vil oppleve som verdifullt. Du har allerede gjort forarbeidet for å sikre at du treffer målgruppens pain-points og intensjoner.

Nå gjelder det å levere det beste du kan for å bygge tillit og vise leseren at du har noe av verdi å tilføre. Sørg for rettskrivning, unngå orddelingsfeil, dårlige bilder eller annet som kan trekke leserens fokus vekk fra ditt budskap. Gi leseren nyttig informasjon, veiledning eller konkret hjelp etter hvor i salgstrakten vedkommende antas å befinne seg.

Følg disse stegene og du vil automatisk slå flere fluer i samme smekk:

 

  • Raskere og høyere rangeringer i Google
  • Høyere fortjeneste for betalte annonser
  • Flere likes og delinger i sosiale medier
  • Flere leads til dine nyhetsbrev og innholdsprodukter
  • Flere salg og henvendelser fra kunder som er oppriktig interessert i å gjøre business med ditt firma
Gratis guide:  17 SEO-myter du bør legge fra deg i 2017
Elin Schjelderup's photo

Av: Elin Schjelderup

Elin Schjelderup har lang erfaring med både strategisk, praktisk og rådgivende arbeid innen digital markedsføring- og forreningsvirksomhet. Hennes dybdespesialisering er innen synlighet på Google (SEO/SEM) og målgruppers søkeadferd på Google gjennom ulike stadier av kundereisen. Elin jobbet tidligere som Leder Search Marketing i Markedspartner og er i dag Fagsjef Search Marketing hos Gjensidige Forsikring ASA.