- Hvorfor fikk akkurat jeg se denne annonsen? [retargeting]

 

Har du sett en annonse som treffer deg nesten for godt, enten det går på budskap eller timing? Da er det naturlig å stille seg spørsmålet fra overskriften. Sjansen for at det var et slumpetreff er liten. La oss se på mulige årsaker.

Last ned gratis e-bok: 10 vekstoppskrifter til din digitale markedsføring

Retargeting

Det at du har besøkt et nettsted tidligere, er gjerne en indikasjon på at du har en interesse for selskapet bak eller produktene eller tjenestene som tilbys. Mange setter opp retargeting-annonsering for å få brukere tilbake til nettstedet sitt.

Dersom du ser en annonse for hotellrommet du nettopp surfet innom, men ikke bestilte, så er sjansen stor for at det er retargeting på ferde. Annonsenettverket som viser deg annonsen kjenner deg igjen som en del av en definert målgruppe og viser deg den relevante annonsen. Jeg har skrevet en artikkel om retargeting tidligere i denne artikkelen.  

Målgruppekjøp

Informasjonen du legger igjen på nett kan benyttes i markedsføringsformål, alt fra profilinformasjon i sosiale medier til informasjon om dine søkevaner. Eksempelvis kan markedsførere kjøpe annonsevisninger rettet mot målgrupper som bygges på bakgrunn av demografiske variabler, yrke, bransje – ja, til og med hvilket firma du jobber i og din e-postadresse. 

Noen eksempler på bruk

Med dette i bakhodet bør det ikke komme som en overraskelse at annonsene du ser gjerne passer godt for deg og ditt behov.

Da er det eksempelvis naturlig at et selskap som lanserer en ny versjon av et verktøy for regnskapsførere viser målrettede annonser mot LinkedIn-brukere som arbeider i bransjen «accounting» eller har en stilling som regnskapsfører eller lignende.

Nettbutikker bruker gjerne retargeting-teknologi til å friste deg med konkrete produkter du nettopp har sett i nettbutikken. Kanskje formidler annonsen deg også en rabattkode som gir deg avslag på nettopp dette produktet.

Uavhengig av om det er retargeting eller målgruppekjøp som er teknikken, kan annonsene vises i en rekke medier, alt fra din lokale nettavis til Facebook.

Les også: Hvordan konvertere besøkende til leads med Facebook retargeting?

Hva bør du gjøre videre?

Etabler retargeting-annonsering for potensielle kunder som er nær kjøpsbeslutning! Sjansen er stor for at du allerede har betalt for å få god trafikk til viktig innhold på nettstedet ditt, og med retargeting kan du enkelt få en ekstra sjanse til å påvirke i en viktig fase av kjøpsprosessen.

Slik kan du gå frem:

  • Kartlegg hvilket innhold på nettstedet ditt som tyder på at den potensielle kunden er nær en beslutning
  • Sørg for at du har lagt til sporing fra aktuelle annonsetilbydere på nettstedet ditt, eksempelvis sporingspiksel fra Facebook Ads eller Google AdWords sin Remarketing Tag
  • Bygg en målgruppe som inkluderer potensielle kunder som har sett dette innholdet, eksempelvis de som har sett innhold om konkrete tjenester eller produkter på nettstedet ditt
    - Bonustips #1: pass på å ekskludere de som har sett eventuell «Takk for henvendelsen»-side på nettstedet ditt eller velg en relativt kort listevarighet på for eksempel 15-30 dager
  • Lag annonsesett og sett i gang annonsering mot den aktuelle målgruppen.
    - Bonustips #2: Om mulig, forsøk å tilføre ny informasjon i annonseteksten eller send de potensielle kundene til en annen side på nettstedet enn den de tidligere har besøkt uten å konvertere

Deretter er det bare å lene seg tilbake, eller enda bedre; følge opp retargetingløpet med målrettet optimalisering for å oppnå gode resultater.Gratis ebok:  Growth hackerens kokebok  10 vekstoppskrifter til din markedsføring

Jonas Bjørnstad's photo

Av: Jonas Bjørnstad

Som COO i Markedspartner har Jonas det overordnede ansvaret for selskapets leveranseprosesser. Han har bred erfaring med digital markedsføring, og brenner for effektiv utnyttelse av digitale verktøy og kanaler.