Redesign av websiden? Her er 5 kritiske ting du bør tenke over

 

Tiden er inne. Websidene dine er klare for et ansiktsløft. Men før du setter i gang er det viktig å ta et steg tilbake, og stille seg selv noen kritiske spørsmål. Husk at en redesignprosess gir deg sjansen til å avdekke nye behov og gi slipp på det du ikke trenger lenger. Her gir jeg deg en pekepinn på hvilke spørsmål du bør stille deg før du redesigner websidene dine.

Årsakene til at nettsiden din trenger et ansiktsløft kan være mange og sammensatt. Noen av dem kan være at:

  • designet er utdatert, profilen til bedriften din er ny og siden fremstår som gammeldags
  • websidene ikke når den målgruppen den skal, og dermed har du trøbbel med å vise til at websidene leverer
  • du har problemer med å spore relevant statistikk
  • websidene ikke støtter oppunder markedsstrategien og du ikke mottar leads

Last ned gratis e-bok: 4 steg til en mer selgende web

Selv jobber jeg som prosjektleder i MarkedsPartner, og det første spørsmålet vi ofte får når en kunde ønsker et redesign av nettsidene sine er: «når kan det nye nettstedet lanseres, og hvor mye vil det koste?»

Men et redesign omfatter så mye mer enn svarene på disse spørsmålene. Nå har du muligheten til å avdekke nye behov og forkaste det som ikke har fungert tidligere.

Utgangspunktet er forskjellig fra nettside til nettside, men det er fem områder du bør stille kritiske spørsmål til uansett. Og du: jeg har plukket ut noen spørsmål – jeg håper du ser flere som bør være med.

1. Mål

  • Hvorfor ønsker du et redesign eller nye nettsider?
  • Hva er de unike verdiproposisjonene til bedriften din som må frem?
  • Hva er målet med nettsidene?
  • Har du definert SMART-goals for nettsidene dine? Ved å definere dem, sikrer du at nettstedet er en lønnsom markedsinvestering.
  • Hva betyr redesign for deg? Er det en total omgjøring av nettsidene, med ny struktur og ny funksjonalitet? Eller bare et nytt utseende med ny logo og nye farger?

Les også: 10 ting jeg hater med hjemmesiden din

2. Kravspesifikasjon til nettsidene

  • Bruker du et marketing automation-system på websidene dine i dag?
  • Bruker du et CRM-system for å lagre informasjon om salgene og kundene dine?
  • Opplever du besøkstopper på nettsidene dine som det bør planlegges for – fra et hosting perspektiv?
  • Hvor hostes nettsidene dine i dag?
  • Hva er det du liker og/eller misliker med dagens nettsted?

3. Generere leads fra nettsidene

  • Har du skjemaer på dagens nettsider? I så fall, er det felt her som du ønsker å beholde, eller har du behov for nye?
  • Hvilken informasjon er fint å ha? Og hvilke informasjon er det kritisk å ha?
  • Hvilke typer e-post sender du til abonnenter, prospects, leads og kunder?
  • Inkluderer du relevante Calls-to-Action i disse e-postene?
  • Har du etablert kriterier for når en besøkende blir et lead?

4. Benchmarks (målinger)

  • Hvor mange besøkende får du til nettstedet ditt hver måned?
  • Hvilke sider gir mest trafikk på dagens nettsted?
  • Hvor stor andel av trafikken kommer fra organisk søk? Finner kundene deg i Google?
  • Hvor stor andel av trafikken kommer fra mobil og nettbrett?
  • Hvordan måler du suksessfaktoren på websidene dine? Er det antall besøkende, konverteringer eller leads?

Les også: 10 bud for brukeropplevelse på nett som du bare må følge

5. Innhold

  • Har du en dokumentert innholdsstrategi?
  • Hva slags type innhold kommer du til å publisere på nettsidene dine?
  • Kommer du til å gjenbruke innhold fra dagens sider, eller må det skrives nytt innhold?
  • Har du laget personas til nettsidene dine? Hvis ja, hvor mange har du? Og bør det settes opp konverteringstrakter for hver persona?
  • Skal det vises innhold fra eksterne nettsider, via for eksempel RSS-feed, på nettsidene? 

Denne listen kunne vært mye lenger enn den er – både med tanke på hvilke områder vi har vært innom og antall spørsmål under hvert område. I tillegg til dette kommer SEO, linker, skjemaer, statistikk og sporing. Det er også viktig å være grundig i en redesign-prosess. Nettopp for å sikre at nettstedet skal levere til de målene som er satt. 
Gratis e-Bok  4 steg til en mer selgende web  Gjør weben din til en kundemagnet

Hanne Marthinsen's photo

Av: Hanne Marthinsen

Hanne er prosjektleder og webredaktør i Markedspartner. Hun er utdannet diplommarkedsfører fra BI/NMH og jobber mye med innholdsproduksjon for web og koordinering av markedsaktiviteter og kampanjer.