Native annonsering i sosiale medier: Facebook Instant Articles

 

Den 12. april ble Facebooks mye omtalte "vidunderbarn", Instant Articles, åpnet for alle som publiserer innhold i sine egne kanaler. Det vil si at alle bedrifter som har innhold å dele nå kan nå nye mennesker i sine målgrupper med et format som er delikat presentert og som laster hyperhurtig på mobil på Facebooks egen plattform.  

Alle som praktiserer inbound marketing vet hvor viktig det er å være tilgjengelig 24/7 med svar på spørsmålene dine potensielle kunder søker etter på Google. Men total dominans på alle søkeord er umulig, og den organiske trafikken (selv om den stadig vokser) er begrenset.

Vi må derfor spe på med andre tiltak for å øke trafikken i toppen av kjøpstrakten, slik at vi når måltallene våre. Et av de nyeste verktøyene i den digitale markedsførerens verktøykasse er Facebook Instant Articles (norsk: direkteartikler) - som vi gjerne kan kalle native annonsering i sosiale medier, da innholdet presenteres i Facebooks eget publiseringsssystem.

Dette er ikke bare en måte å nå et nytt publikum på (gjennom å betale for å promotere direkteartikler i feeden til ikke-følgere som matcher din ideelle kunde), men også en plattform som vil forbedre leseopplevelsen til dine eksisterende følgere på Facebook. 

Hva er Facebook Instant Articles?

Noen fakta om Facebook Instant Articles:

  • Det er en funksjon som er tilgjengelig for alle med en Facebook-side
  • Du publiserer artikler i Facebooks eget CMS (publiseringssystem)
  • Artiklene må allerede være publisert på ditt eget nettsted/blogg
  • Instant Articles er kun tilgjengelig via smarttelefoner 
  • Instant Articles laster opp til 10 ganger raskere enn vanlige mobile nettsider
  • Ved å "sponse" disse artiklene kan du få dem plassert i feeden til personer i din målgruppe som med stor sannsynlighet vil ha en interesse for innholdet ditt - noe Facebooks uhyre presise segmenteringsmuligheter sørger for

Den O Store Facebook har for mange blitt en daglig kilde til oppdatering på nyheter og faglige artikler. Med sitt nye annonseformat har de gjort det enda bedre, raskere og delikat for brukerne å konsumere innhold på mobilen – og samtidig utviklet et verktøy for annonsøren/publisisten å presentere sitt innhold på en mer attraktiv måte.

Native annonsering med Facebook Instant Articles

Her har VG publisert en artikkel i det nye formatet. I artikkelen er det lagt inn en video. Ved å legge telefonen i landskapsmodus, spilles videoen automatisk av i fullskjermmodus.

Ifølge utgiveren selv kan formatet by på 10 ganger så rask visning som normale mobiltilpassede artikler (man blir stående i applikasjonen), 20 % høyere lesningsrate i gjennomsnitt og 70 % mindre sannsynlighet for at brukeren hopper av artikkelen.

Formatet er ganske så nytt, men noen norske mediehus (eksempelvis Dagbladet, VG og Tek.no) har allerede kastet seg på bølgen og publiserer noen av sine artikler i dette formatet. Ved første øyekast kan det se ut som en normal artikkel som er delt, slik vi kjenner det fra før, men et lite ikon med et lynsymbol viser oss at dette en en såkalt Direkteartikkel, som det har blitt kalt på morsmålet.

For å gjøre det mer attraktivt å dele innhold gjennom Facebook Instant Articles, har Zuckerberg & Co. lagt til muligheter for visuelle snacks som autoavspilling av videoer (legg telefonen i landskapsformat når du kommer til en video), tapp på bilder for å forstørre dem og tilt telefonen for å utforske de små detaljene i dem og bruk av interaktive kart der det er aktuelt.

Native annonsering med Facebook Instant Articles 2

Eksempelet viser hvordan tek.no har delt en artikkel gjennom Facebook Instant Articles. Fra normal artikkel på tidslinjen – til visning av artikkelen i det nye formatet (ingen forstyrrende elementer, fortsatt i Facebook-applikasjonen) – og visning av hovedbildet i stort format (tilt på telefonen for å utforske bildet).

Dette er vel og bra, men den største fordelen er den fantastiske brukeroppevelsen leseren får - alt er raskt og lekkert. Det er også lagt ned en god del arbeid i å gjøre livet enklere for publisisten; man kan benytte eksisterende RSS-feed for å pushe dagens aktualiteter, det er utviklet et såkalt API for å enklere kunne publisere fra de kildene du til vanlig benytter og ikke minst er det åpnet for at tredjeparter skal kunne utvikle verktøy for generering av interaktivt innhold.

Del smartere – del mer!

Men så kommer det en gulrot som i aller høyeste grad vil være smakfull for deg som ønsker å øke rekkevidden på det du deler; Facebook selv melder om 30 % høyere delingsrate sammenlignet med «tradisjonelle» artikler delt på kanalen – mye takket være den enkle og korte veien til deling av slike artikler.

I tillegg får du tilgang til sanntidsstatistikk i statistikkverktøyet du allerede benytter, slik at du har mulighet til respondere raskt og justere hvordan budskapet ditt blir presentert dersom det viser seg at det ikke fenger godt nok – slik vi selv gjorde på vår native annonse-kampanje på DN.

Har du allerede testet Instant Articles – eller er gira på å prøve? Legg igjen en liten kommentar, da vel, så tar vi gjerne en instant dialogue.

Gratis guide:  Hvordan lage en perfekt bedriftsside på LinkedIn

Ole Martin Kristiansen's photo

Av: Ole Martin Kristiansen

Ole Martin har en bachelorgrad i mediemanagement fra Høgskolen i Gjøvik og har siden 2008 jobbet med både analoge og digitale medier. Han jobbet tidligere som prosjektleder i Markedspartner, og arbeider i dag som Marketing Manager i Borregaard Exilva.