Hva trigget leserne våre mest første halvår 2018? Ifølge statistikken var det forretningsrådgiver Marius Torjusens dønn ærlige blogginnlegg om hvordan han tapte et salg på målstreken som stakk av med førsteplassen.
En god overskrift er alfa og omega for å dra lesere. Vinneren av vår uformelle bloggkåring for første halvår på Inboundbloggen, Marius Torjusen, har nok fått god trening som influencer og blogger på Bukkefall.
Jeg gjorde et lite videoinnslag på sparket med Marius, for å se om han er like slagkraftig i film- som i tekstformat. Videoen er tekstet med appen Clips og laget på mobil, med de begrensninger det har, så beklager at teksten løper litt løpsk på slutten:
Her følger oversikten over de fem mest leste blogginnleggene som er publisert så langt i 2018, med mine kommentarer.
Merk at vi ikke tar med blogginnlegg fra 2017 og bakover og heller ikke republiseringer av eldre artikler, selv om mange av dem også troner høyt på den totale statistikken.
1. I dag tapte jeg et salg på målstreken - helt unødvendig!
Forfatter: Marius Torjusen, senior forretningsrådgiver (se bio)
Dette blogginnlegg ble opprinnelig skrevet som en evaluering etter et tapt salg. Men Marius syntes det hadde såpass verdi at han ønsket å dele det i form av et blogginnlegg, og den dønn ærlige approachen viste seg å slå an, fra antall leseøkter å dømme. Ærlighet varer lengst, sier man, og den har kanskje også størst rekkevidde!
2. Det aller dummeste du kan gjøre som markedsdirektør i 2018
Forfatter: Marius Torjusen, senior forretningsrådgiver (se bio)
Det er sjeldent smart å rette pekefingeren mot noen, men tabloide titler funker ofte bra. Som tidligere markedsdirektør er Marius uansett kvalifisert til å skrive dette blogginnlegget, og temaene han dekker burde interessere de fleste markedsførere.
3. Digitalisering: Samarbeid mellom salg og marked gir økte inntekter
Forfatter: Lars Hansen, salgssjef (se bio)
Som tidligere hockeyspiller på Sparta var Lars Hansen en lynrask goalgetter. Men også en dyktig lagspiller. Lynrask er han fremdeles, og lagtenkningen lever fremdeles i beste velgående. Her deler han råd om hvordan du som leder kan få salg og marked til å spille hverandre bedre, og han kommer også med et kanskje overraskende innspill til hvordan bedrifter bør organisere disse avdelingene.
4. Sju ting jeg har lært av å skrive tekst for kunder
Forfatter: Anneli Setalo, innholdsprodusent (se bio)
Vår egen Queen of Content, Anneli Setalo, letter på sløret i dette ærlige og lærerike innlegget. Enten du er skrivende selv, ønsker å gjøre mer av det eller sitter på andre siden av bordet som kjøper av innhold, er det både nyttig og interessant å lese om en innholdsprodusents tanker, meninger og erfaringer med å skrive for andre.
5. Facebook struper rekkevidden for markedsførere i ny algoritmeendring
Forfatter: Christian Nordhelle, fagspesialist search og online marketing (se bio)
Når Facebook skrur på motoren sin, er det greit å ha en Facebook-ekspert på huset. Hos oss er det Christian. I dette innlegget deler han sine råd til hva du som markedsfører kan gjøre for å få maksimal uttelling av verdens største sosiale nettverk.
6. Hvilke resultater gir inbound marketing?
Forfatter: Erlend Førsund, markedssjef (se bio)
Jeg har vært med på MarkedsPartners inbound-eventyr siden 2014, da vi ble partnere med HubSpot og gikk «all in», og det har vært utrolig lærerik, gøy og utfordrende. I dette innlegget bruker jeg oss som eksempel og viser deg både utfordringene og oppsidene med å satse på inbound marketing, backet opp med data fra vår egen satsning.
7. Her får du gratis kurs i digital markedsføring og salg
Forfatter: Maria Pettersson, digitalmarkedsfører (se bio)
Som digitalmarkedsfører (og min nære samarbeidspartner på marketing) holder Maria i svært mye av det du ser komme fra MarkedsPartner: Events, blogger, nyhetsbrev, webinarer, videoer – Maria har som regel en finger med i spillet. I dette innlegget gir hun deg tips om hvordan du kan kurse deg gratis innen digital markedsføring og salg, via HubSpot Academy. For å bli ansatt i MarkedsPartner er det et krav å ha bestått inbound-sertifiseringen deres, og vi oppfordrer også samarbeidspartnere til å ta denne sertifiseringen.
8. Innholdsstrategi: Ønsker du å nå unge mennesker? Her treffer du dem
Forfatter: Espen Nordal, innholdsrådgiver (se bio)
Espen er innholdsrådgiver med bakgrunn fra reklamebransjen, nærmere bestemt radioreklame, og arbeidet hans har blitt premiert i internasjonale reklamekonkurranser så vel som vår hjemlige Gullblyant. I dette innlegget deler han innsikt fra en rapport om millennials.
9. Forskning: Millennials biter ikke på reklame, men følger influencere
Forfatter: Marius Torjusen, senior forretningsrådgiver (se bio)
Som markedsdirektør gikk Marius «undercover» og ble selv en influencer. I dette innlegget deler han forskningen som ligger til grunn for påstanden om at tradisjonell markedsføring ikke fungerer særlig godt på millennials.
10. Seks tips til vellykket e-postmarkedsføring
Forfatter: Erlend Førsund, markedssjef (se bio)
E-post er kanskje ikke så spennende som sosiale medier, men for å nå ut umiddelbart til dine følgere er det fremdeles den mest effektive kanalen. I dette innlegget deler jeg seks tips til hvordan du sikrer god uttelling på din e-postmarkedsføring.