7 ting jeg har lært av å skrive tekst for kunder

Av Anneli Setalo 22. februar 2018 | 3 minutter lesetid

7 ting jeg har lært av å skrive tekst for kunder-077223-edited.jpg

Jeg var så ung og grønn den dagen jeg første gang troppet opp på kontoret til Markedspartner. Med en utdannelse innen kreativ skrivning og en lidenskap for historiefortelling følte jeg meg beredt til å produsere engasjerende tekster uansett tema. Lite visste jeg at jobben min ville bestå av å svelge en hel del kameler og krige daglig mot byråkratisk språk. Så her er en liten gavepakke til dere som skal begynne å skrive for eget firma; sju lærdommer som vil gjøre oppgaven mye enklere:

1. Profesjonelle tar ikke revisjoner personlig

Jeg skal ikke lyve, det er ikke akkurat gøy å få masse røde streker på en tekst du har brukt timer på å perfeksjonere, og til tider kan man bli irritert over at de foreslåtte endringene etter din mening er dårligere enn utgangspunktet. Men dersom du har ambisjoner om å produsere innhold i lang tid fremover er du nødt til å legge fra deg de følelsene. Profesjonelle vet at kritikk ikke er personangrep.   

2. Vanskelige ord fordummer teksten din

Du fremstår ikke som smartere eller mer troverdig ved å bruke strabasiøse ord. Dog blir fortolkningen vanskelig å forkynne, og leseren faller av.

3. Absolutt alt kan forklares på en spennende eller kjedelig måte

Jeg har skrevet om kontormøbler, rekrutteringsprosesser, lederteori, oppussing av bad, cyberkriminalitet, og mye mer. Av det har jeg lært at alle temaer er akkurat så kjedelige eller spennende som du selv gjør de til, og at det er min jobb som innholdsprodusent å underholde leserne. Selv om målgruppen din sitter og leser kjedelige dokumenter hele dagen betyr ikke det at de higer etter å gjøre det samme på fritiden, så ta på deg den kreative hatten og gjør innholdet ditt interessant for de du ønsker å nå.    

Les også: Hvorfor historiefortelling også fungerer i digital markedsføring

4. Det er mulig å være kreativ innen gitte rammer

Det å være kreativ betyr ikke at du skal gi slipp på alt du kjenner av struktur. Ta det fra en som på fritiden skriver om drager og magi: En god tekst er avhengig av tydelige rammer. For effektiv skriving kan du jobbe ut fra en standardisert mal uten at det går på bekostning av kreativiteten. Dersom du er usikker på om det er mulig å skape noe nytt innenfor gitte rammer kan du lese punkt nummer tre om igjen.

5. Revisjoner skal ikke baseres på synsing, følelser eller tro

En kunde prøvde en gang å forsvare revisjonene sine ved å si: «det er min personlige tro at ingen leser om …». Vel, tro kan du gjøre i kirken, og når det gjelder revisjoner og skriving kan du legge alt av følelser og synsing igjen hjemme, for skal du lykkes med innhold må du jobbe med håndfaste fakta. Du endrer ikke en tittel fordi du syns det klinger bedre, du endrer på bakgrunn av hvilke nøkkelord målgruppen din søker på.

6. Skriving er skummelt for veldig mange

For meg er skriving en del av den jeg er. Jeg gjør det både som jobb og fritid. Men ikke alle er som meg, og dersom du ønsker at ressurspersoner i din bedrift skal bidra, må du være forberedt på at svært mange synes det er skummelt å publisere en tekst under eget navn. Da gjelder det å holde dem litt i hånden på veien.

Les også: Skrivetips til ledere som ikke har egne tekstforfattere

7. Det er mye bedre med personer som er litt for pirkete og bastante enn de som er totalt likegyldige

Jeg diskuterer gjerne ulike titler og formuleringer. Jeg kommer gledelig med nye forslag til innhold og distribusjon. Arbeidsdagen min blir så mye bedre av å jobbe med mennesker som er nysgjerrige og ønsker å lære. Det er absolutt ingenting i veien med å utfordre meg på det jeg leverer. Da vet jeg at du følger med, og at du bryr deg om resultatet. Det er mye verre med de som godkjenner noe uten å lese det, som ikke leverer som avtalt, eller som godtar endringer uten å stille spørsmål.

Så ikke vær redd for at du tråkker meg på tærne, jeg har både tykk hud og vernestøvlene på. 

Last ned gratis e-bok  Hvordan lykkes med content marketing

Temaer: innholdsmarkedsføring, innholdsproduksjon


Anneli Setalo's photo

Av: Anneli Setalo

Anneli er digital markedsfører i MarkedsPartner. Hun er utdannet innen journalistikk og kreativ skriving fra University of Roehampton og har tidligere jobbet med salg og markedsføring, samt som skribent i flere lokalaviser.

Følg på LinkedIn

Epost

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

Gratis Ebok - Hvordan lykkes med content marketing

Anbefalt for deg

Temaer

Se alle