6 tips til vellykket e-postmarkedsføring

Av Erlend Førsund 15. februar 2018 | 6 minutter lesetid

7 tips til salgsutløsende e-postmarkedsføring-157554-edited.jpg

E-post er fremdeles en kostnadseffektiv kanal for markedsføring. Men det blir stadig vanskeligere å nå innboksen. Her er seks tips til bedre e-postmarkedsføring.

Tygg litt på disse to funnene:

  • 46 prosent av forbrukere har kjøpt varer etter å ha mottatt en selgende e-post (Kilde: Exact Target)

  • 59 prosent av B2B-markedsførere sier at e-post er den mest effektive kanalen for å generere salgsinntekter (Kilde: BtoB Magazine)

Disse og mange flere statistiske fakta forteller oss at e-postmarkedsføring slett ikke er død, men høyst levende og effektiv. Så lenge du gjør det riktig.

I denne artikkelen deler jeg seks statistiske fakta om e-postmarkedsføring og gir deg tips til hvordan du kan utnytte dem til din fordel.

1. Sju prosent av e-post som sendes til personer i bedrifter er søppelpost

Økning i søppelpost med skadelig programvare IBM Threat Intelligence Index 2017.png

Siden e-post omtrent er gratis, blir det utnyttet av alle og enhver med økonomiske motiver – både svindlere, amatører og proffer – seriøse som useriøse. Tar man all e-post under ett er over halvparten søppelpost, og denne typen e-post inneholder i økende grad skadelig programvare (ref. grafen over, fra IBM). Dette medfører at filtrene blir strengere. 

Selv om du har edle motiver, kan du risikere å havne i spam-filteret eller bli merket som spam av mottaker, så hva kan du gjøre for å unngå dette? Denne artikkelen fra HubSpot ramser opp 29 tiltak, men jeg skal ta for meg noen viktige punkter her.

Dette må du IKKE gjøre: 

  • Sende e-post til personer som ikke har bedt om det, eller du ikke har en relasjon til
  • Sende e-post med vedlegg
  • Sende e-post med store eller mange bilder
  • Sende e-post til kontakter som har bouncet flere ganger

Dette bør du gjøre:

  • Reaktiver passive mottakere ved å gi dem noe av verdi
  • Gjør det enkelt å avregistrere seg som abonnent via en godt synlig link
  • Inkluder en post- eller besøksadresse nederst i e-posten

2. Færre enn 1 av 3 av selskaper tester sine e-postkampanjer regelmessig

AB-testing av epost.jpg

Ved å teste ulike elementer av e-postkampanjen kan du se hva som fungerer bra, og hva som ikke fungerer så bra, og justere deretter.

Alt kan testes, men de vanligste tingene å teste er emnefelt, brødtekst (teksten som står i selve e-posten), CTA-er og landingssiden.

Når du tester, er det viktig at du tester én ting om gangen. I praksis gjør man da en A/B-splittest, hvor man sender ut den originale e-posten (A) til en gruppe på f.eks. 200 personer, og en modifisert e-post hvor du har endret ett av elementene (B) til en gruppe på tilsvarende antall personer.

Så analyserer du statistikken og vurderer hvorvidt du bør gå videre med e-post B, eller om du bør beholde A og teste flere varianter av elementet.

Les også: E-postmarkedsføring: Slik skriver du bedre e-poster

3. Hele 91 % har meldt seg av en e-postliste de tidligere meldte seg på

Her kjenner du deg sikkert igjen selv. Og tallet viser at her gjør mange bedrifter store feil. Det legges gjerne mye krefter i å rekruttere navn til e-postlisten, men den vanskeligste og viktigste oppgaven, nemlig å levere relevant innhold som oppleves som verdifullt og nyttig til mottakerne sviktes det i.

Det er også viktig at du styrer forventningene til abonnenten. Har du lovet gullkantet innhold, og i stedet leverer reklamefylte e-poster med tynt babbel vil avmeldingene hagle. Her bør du også teste. Kanskje vil det være riktig å kjøre en 60/40 delingsmodell med redaksjonelt og kommersielt innhold.

En annen metode kan være å sende to e-poster med rent redaksjonelt innhold (verdifullt, nyttig og relevant for målgruppen), og ha en selgende budskap i hver tredje e-post (eDM). Du merker fort på avmeldingsraten hvor du bør legge lista.

4. Opptil 30 % av e-postdata som blir innhentet via skjemaer på nettet er utdatert innen ett år

Den beste måten å unngå utdaterte kontakter på er å sende e-post til kontaktlisten ofte. Folk som skifter e-postadresse gjør som regel dette fordi de bytter jobb, eller fordi selskapet de jobber i skifter navn og domene.

Dette vet de gjerne om et stykke i forkant, og hvis du har gjort det enkelt for mottakeren å administrere sin konto (gjerne via en link nederst i e-posten) kan de selv gjøre endringene.

Det vil de imidlertid kun gjøre dersom de føler dine e-poster er verdt å motta, så igjen: lever verdifullt, nyttig og relevant innhold!

Et annet tips er å sende en e-post to ganger i året hvor du ber mottakerne kontrollere sin kontaktinformasjon. Kanskje har du andre felter enn bare e-postadressen å fylle ut, som interesser, stilling osv. (Dette er desto viktigere dersom du i tillegg har en kobling mellom e-postsystemet og CRM-systemet ditt.)

Les også: 7 ideer til smart e-postmarkedsføring

5. Av de B2B-markedsførerne som er best på å generere leads gjennom sosiale medier, integrerer 65 % dette med e-post

Ett eksempel på hvorfor dette er smart er trenden vi ser med sviktende organisk synlighet i sosiale medier. Ifølge Facebook-Effekt 2016-rapporten er det kun 32,8 prosent av de som har likt en Facebook-side som ser statusoppdateringene som legges ut. Dette fordi Facebooks algoritmer sorterer ut det de mener brukerne vil ha.

At 23,5 prosent av all e-post som blir sendt ikke kommer frem (kilde: Return Path) er ille nok, men i Facebook sitt tilfelle snakker vi om at over 67 % av meldingene ikke når mottakeren.

Dette er en av fallgruvene ved å legge for mange av eggene dine i SoMe-kurven. Sosiale medier er lånte medier, og aktører som Facebook ønsker i økende grad at du betaler dem for å synliggjøre oppdateringene dine.

Men bedre enn lånte og betalte medier, er eide medier. Med nettstedet som hovedkvarter og sosiale medier som utposter, og e-post som din mest pålitelige kurér, vil du kunne fortsette å pleie kontakten med dine relasjoner på tvers av flere kanaler.

6. Triggerbasert e-post får 119 % høyere klikkrater enn "business as usual"-e-post

Triggerbasert e-post, ofte brukt i det vi kaller marketing automation, er e-post som sendes ut til en mottaker som resultat av personens digitale atferd.

Markedsføringsplattformer som for eksempel HubSpot gjør det mulig for deg å sette opp et dialogløp med e-poster og landingssider, nesten som å sette opp dominobrikker.

Her er et par eksempler på regler som kan settes opp baseart på digital atferd:

  • Send en e-post fra salgssjefen til personer som leser om våre produkter og tjenester på hjemmesiden vår
  • Send en e-post til kontakter som har lest to eller flere blogginnlegg om et bestemt tema, hvor vi tilbyr en gratis e-bok om samme tema

Gratis ebok:  Growth hackerens kokebok 10 vekstoppskrifter til din markedsføring

Kilder: [1] Mimecast [2] EConsultancy [3] Hubspot [4] Zoober [5] Aberdeen Research [6] Epsilon

Temaer: markedsføring, CRM, Facebook, e-postmarkedsføring


Erlend Førsund's photo

Av: Erlend Førsund

Erlend Førsund er markedssjef i MarkedsPartner og senior rådgiver. Han har 15 års erfaring fra digital markedsføring og har blogget om faget på sin egen blogg, Markedsheltene.no, siden 2009. Erlend er forfatter av Hvordan lykkes med content marketing og Tankelederskap: Hvordan bli en anerkjent ekspert i din bransje.

Følg på Facebook

Følg på LinkedIn

Følg på Google+

Følg på Twitter

Epost

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

Gratis e-bok: Growth hackerens kokebok

Anbefalt for deg

Temaer

Se alle