Merkevaren din trenger en redaktør

Av Fredrik Stang 26. juli 2018 | 3 minutter lesetid

Merkevaren din trenger en redaktør

På jakt etter den «perfekte» leverandøren går forbrukere og innkjøpere igjennom mye tekstlig innhold i løpet av kundereisen. Innholdet skal være relevant, nyttig og velformulert for å gi verdi til leseren. Det krever en fagperson med teft for tekstarbeid og øye for detaljer. En merkevareredaktør.

Korrekt grammatikk, stavelser og tegnsetting er en selvfølge for å fremstå som troverdig. Tekster med mye skrivefeil trekker ned troverdigheten til selve budskapet og setter merkevaren i dårlig lys. Det samme gjør en artikkel som ikke gir deg svar på det du lurer på, selv om den grammatisk sett er plettfri.

Det er her merkevareredaktøren kommer inn. Redaktørrollen omhandler langt mer enn tradisjonell språkvask og korrekturlesning. En redaktør er en fagperson som har den nødvendige bakgrunnen for å kunne produsere, redigere og bearbeide tekstlig innhold i kombinasjon med video og bilder, som oppleves som så verdifullt for mottaker at det styrker relasjonen.

En redaktør har typisk rollen for å gjøre research, kontekstualisere og produsere artikler basert på spørsmål målgruppen din lurer på før, under og etter et kjøp og temaer som trender og som angår målgruppen.

En merkevareredaktør må også ha grunnleggende markedsføringskunnskap, herunder kjennskap til merkevarebygging, personas, hvordan innholdet skal benyttes gjennom hele kundereisen, og hvordan det skal tilrettelegges for maksimal effekt på ulike plattformer, det være seg hjemmeside, firmablogg, Facebook, Twitter eller LinkedIn.

La oss se nærmere på hvilke positive effekter en redaktør har for merkevaren din.

Les også: Bedrifter må begynne å tenke som mediehus »

1. Redaktøren skaper verdi for målgruppene dine

Redaktøren sikrer at innholdet på tvers av alle bedriftens kanaler gir verdi til målgruppene deres (ut over produktene og tjenestene deres). For å få til dette må innholdet hjelpe målgruppen til å løse et problem eller realisere en mulighet, og gjerne være inspirerende og underholdende samtidig.

Over tid vil redaktøren være en «garantist» for at dere lykkes i å bygge tillitsbaserte og lønnsomme relasjoner med selskapets interessenter – selvsagt med solid bidrag fra fagekspertene i organisasjonen. 

2. Redaktøren sikrer at dere er synlige på Google

For at målgruppen skal kunne lese innholdet ditt, er de først nødt til å finne det. Da er innholdet nødt til å være søkemotoroptimalisert. For å oppnå dette bruker redaktøren søkeord og -fraser som potensielle kunder benytter i sine søk – alt etter hvor de befinner seg i kjøpsprosessen. Redaktøren sørger da for at det er enkelt å finne bedriften din i organiske søk på Google. 

Les også: – Det er lov å kalle seg et mediehus, men alt vi lager er reklame »

3. Redaktøren sikrer innhold av høy kvalitet

Når målgruppen har funnet innholdet ditt må det være lesverdig dersom det skal engasjere. Dette krever en blanding av kompetanse som man ofte ikke finner i et typisk markedsføringsteam.

En redaktør, derimot, har den nødvendige journalistiske og redaksjonelle kunnskapen som kreves. Redaktøren har også forutsetninger for å kunne å levere visuelt innhold som trigger målgruppen til å utføre handlinger, eksempelvis lese mer innhold eller laste ned innholdsprodukter. Han eller hun fanger opp alle smådetaljene som ofte overses og er de ekstra par øynene som kvalitetssikrer innhold før det publiseres.

Redaktøren vil dessuten kunne grave seg ned i ulike typer innhold og avgjøre hva og hvordan det best kan utnyttes. Deretter overvåkes og eventuelt justeres resultatet. 

Les også: Fem kjennetegn på kvalitetsinnhold »

4. Redaktøren sikrer konverteringer (leads)

Fellesnevneren i alt innhold i markedsføringssammenheng er at det skal skape interesse, være relevant for målgruppen, engasjere og bidra til økt kjennskap til det bedriften din leverer – og slik bidra til økt salg.

Dersom en person i målgruppen eksempelvis klikker på en CTA og laster ned en guide eller melder seg på nyhetsbrev, så har bedriften oppnådd en konvertering, eller et lead, om du vil.

Redaktøren former retningen til alt innhold, setter inn CTA, bidrar til leads og optimaliserer innhold for konverteringer og deling i sosiale medier. 

Det å skape godt innhold er vanskeligere enn mange tror

Har du vært involvert i innholdsproduksjon, vet du hvor krevende det er å lage noe som har høy nok kvalitet til å la det se dagens lys. Min påstand er at enhver bedrift bør ha en dedikert person som kan ta rollen som merkevareredaktør – en som sikrer at innholdet deres er i tråd med bedriftens merkevare og «tone of voice», på tvers av alle kanaler. Det vil kunne gi dere økt synlighet, mer fornøyde kunder, flere leads og høyere salg.

Last ned gratis e-bok  Hvordan lykkes med content marketing

Temaer: content marketing, merkevarebygging, branding


Fredrik Stang's photo

Av: Fredrik Stang

Fredrik jobber som innholdsprodusent i MarkedsPartner og har ansvar for å levere innhold av høy kvalitet til våre kunders blogger og nettsteder. Fredrik har en bachelor i markedsføring fra Høyskolen Kristiania i Oslo og har bakgrunn fra salg og markedsføring i IT-bransjen.

Følg på LinkedIn

Epost

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

Gratis Ebok - Hvordan lykkes med content marketing

Anbefalt for deg

Temaer

Se alle