- Det er lov å kalle seg et mediehus, men alt vi lager er reklame

Jyske_Bank_TV

Om få år vil en lang rekke store virksomheter ha sine egne informasjonskanaler. Innen bank og finans har DnB og Jyske Bank gått foran og tatt eierskap til sine egne nyheter.

Både Jyske Bank TV og DNB har de siste årene bygget opp redaksjoner «inhouse» på størrelse med lokal- og regionaviser. De fremmer opp sitt eget brand ved å produsere sendinger på TV og lage egen nyhetsfeed med aktuelle saker fra bank og finans. De har tatt eierskap til kanalene siden den tradisjonelle mediebransjen ikke lenger makter å dekke disse nyhetene på en slik måte som bransjen kunne ønske seg. Og akkurat dette er et tankekors – for hvordan blir nyheter laget når det er kildene, bankene og finansinstitusjonene, selv som lager dem?

Last ned gratis e-bok: Hvordan lykkes med content marketing

Jeg har tidligere skrevet på denne bloggen at tillit er vår tids viktigste kapital. Hvordan kan vi ha tillit til innholdet som presenteres av en TV-kanal som er kjøpt og betalt av en virksomhet? Her finnes ingen Vær Varsom Plakat eller Redaktørplakat. De ansatte i TV-kanalen får sin lønn fra samme sted som mange av personene de intervjuer. Er ikke dette problematisk?

- Vi er ikke et mediehus på linje med VG, Aftenposten, Schibsted og lignende, det blir ikke helt riktig å sammenligne oss med dem, men det er lov å leke litt sånn da og nærme oss den tanken. Vi vil gjerne eie alt selv, sier Thomas Strzelecki i DNB Nyheter.

Vi snakket med sjefredaktør Lasse Høgfeldt i Jyske Bank TV og med Thomas Strzelecki som er redaksjonssjef i DNB Nyheter, om det å skulle fremstå som et troverdig mediehus i dagens mediebilde, men samtidig ha Jyske Bank og DNB som tydelige avsendere av budskapet.  

 

Last ned gratis e-bok Hvordan lykkes med content marketing 

Magne Henriksen's photo

Av: Magne Henriksen

Magne var leder avdelingen for kommunikasjon og innhold i Markedspartner. Med over 20 års erfaring fra ulike redaksjoner har han gitt et verdifullt bidrag til at MarkedsPartner leverer innhold som gjør seg bemerket hos våre kunder. Uten godt innhold som kler opp kundereisen vil du ikke oppnå suksess. Vi strever etter å være nasjonalt ledende og levere kvalitetsinnhold som gir effekt både på kort og på lang sikt for kundene.