Hvorfor er digitale plattformer så verdifulle?

Av Tore Berntsen 21. mars 2019

I 2007 hadde Nokia, LG, Samsung, Motorola, Blackberry og Sony Ericsson 90 % av det globale overskuddet blant mobiltelefonprodusentene. Apple var usynlige. I 2018 hadde Apple om lag 60 % av overskuddet, og de tidligere dominerende aktørene var utradert av markedet. Hvorfor? Hovedsakelig fordi Apple klarte å bygge en digital plattform rundt iPhone.

Les mer ›

Temaer: strategi, forretningsmodell

Hva er egentlig en forretningsmodell?

Av Tore Berntsen 10. oktober 2018

Det eksisterer en rekke forskjellige perspektiver på hva en forretningsmodell er, og mange forveksler begrepet med strategi. I dette innlegget skal jeg gi dere en definisjon og presentere kriterier for en robust forretningsmodell.

Les mer ›

Temaer: strategi, forretningsmodell

6 suksessfaktorer for en vellykket forretningsmodell

Av Tore Berntsen 8. mars 2017

I forrige innlegg definerte jeg forretningsmodell . I dette innlegget skal jeg gi deg noen tips til hvordan du skal utarbeide en forretningsmodell som kan endre, og kanskje til og med revolusjonere en bransje. En digital tidsalder gir uante muligheter for virksomheter med kreative talenter. Langt fra alle innovasjoner skjer i store, multinasjonale selskaper. Selv mindre virksomheter i skandinavisk målestokk kan lykkes med å påvirke bransjer gjennom etablering av nye forretningsmodeller. 
Les mer ›

Temaer: big data, forretningsmodell, digitalisering

Om DigitalLeder.no

Digitalleder.no av MarkedsPartner AS er rettet mot toppledere som ønsker faglig innsikt, inspirasjon og svar på relevante problemstillinger innen strategisk ledelse, markedsføring og salg.

Besøk også markedspartner.no, inboundbloggen.no, hubspotbloggen.no og vekstoppskrifter.no

Temaer

Se alle

Søk i bloggen