Hvorfor er digitale plattformer så verdifulle?

Av Tore Berntsen 3. mai 2017


I 2007 hadde Nokia, LG, Samsung, Motorola, Blackberry og Sony Ericsson 90 % av det globale overskuddet blant mobiltelefonprodusentene. Apple var usynlige. I 2016 hadde Apple om lag 90 % av overskuddet, og de tidligere dominerende aktørene var utradert av markedet. Hvorfor? Fordi Apple klarte å bygge en digital plattform rundt iPhone.

Les mer ›

Temaer: strategi, forretningsmodell

6 suksessfaktorer for en vellykket forretningsmodell

Av Tore Berntsen 8. mars 2017

I forrige innlegg definerte jeg forretningsmodell. I dette innlegget skal jeg gi deg noen tips til hvordan du skal utarbeide en forretningsmodell som kan endre, og kanskje til og med revolusjonere en bransje. En digital tidsalder gir uante muligheter for virksomheter med kreative talenter. Langt fra alle innovasjoner skjer i store, multinasjonale selskaper. Selv mindre virksomheter i skandinavisk målestokk kan lykkes med å påvirke bransjer gjennom etablering av nye forretningsmodeller. 

Les mer ›

Temaer: big data, forretningsmodell, digitalisering

Hva er egentlig en forretningsmodell?

Av Tore Berntsen 1. mars 2017

Sliter du med å forklare hva en forretningsmodell er? Da er du neppe alene. Det er en rekke forskjellige perspektiver på begrepet, og mange forveksler forretningsmodell med strategi. 

Les mer ›

Temaer: strategi, forretningsmodell

Om DigitalLeder.no

Digitalleder.no av MarkedsPartner AS er rettet mot toppledere som ønsker faglig innsikt, inspirasjon og svar på relevante problemstillinger innen strategisk ledelse, markedsføring og salg.

Besøk også markedspartner.no, inboundbloggen.no og vekstoppskrifter.no

Anbefalt for deg

Søk i bloggen