En innholdsstrategi er en tilnærming for å skape og forvalte innhold som støtter bestemte forretningsmål. Men, hvordan kan du sørge for at innholdsstrategien din får maks effekt?
Å lage en innholdsstrategi for et nytt år eller for et nytt kundeforhold er noe av det mest spennende jeg kan jobbe med. Det å sørge for at strategien blir produsert, levert og implementert og deretter sørge for at den presterer godt er både tidkrevende og komplekst, men definitivt verdt innsatsen. Å ha en innholdsstrategi er avgjørende for effektiv kommunikasjon, markedsføring og merkevarebygging. Derfor er det viktig at det ikke er en statisk, men en dynamisk prosess som hele tiden evalueres og utvikles for å møte endringer i markedet, teknologi og kundeatferd.
Her er mine beste råd til hvordan du kan få maks ut av din innholdsstrategi:
Vi starter med de ni kartleggingspunktene jeg mener bør være i enhver innholdsstrategi.
- Hvem er idealkunden din? Lag en detaljert beskrivelse av målgruppen din.
- Hva gjør konkurrentene dine? Er det noe de gjør bedre enn dere som dere burde ta hensyn til?
- Mål. Hva ønsker du å oppnå med innholdet?
- Kanaler. Hvor vil du publisere innholdet?
- Eksisterende innhold. Har du innhold som kan gjenbrukes eller forbedres?
- Formater. Hva slags formater vil engasjere målgruppen din over tid?
- Nytt innhold. Hva slags innhold bør du lage nå? Hvilke formater bør de ha?
- En tidsplan. Frister for innholdets produksjon og publisering.
- Og til slutt, ansvarlig. Hvem står for innholdsproduksjon og publisering?
Det er fire av disse jeg ønsker å gå litt nærmere inn på: Mål, nytt innhold, tidsplan og ansvarlig.
Mål
- bygge merkevare og omdømme
- skape innhold som tiltrekker og informerer
- bygge fellesskap rundt merkevaren
- generere leads og salg
Når vi i innholdsavdelingen i Markedspartner utvikler innhold for kundene våre, lager vi ofte ulike hovedtemaer ut ifra tjenestene bedriften leverer. Så ser vi på hvor mye innhold vi skal produsere og publisere innenfor de ulike segmentene i løpet av et år. Hva er vekstmålene i de ulike tjenestene som tilbys? Dette er en god måte å sørge for at innholdsstrategien alltid støtter bedriftens forretningsmål.
Nytt innhold
Etter du har analysert eksisterende innhold og funnet ut hva dere kan forvalte og gjenbruke må dere skape nytt innhold. Hva mangler dere, og hvilke formater bør innholdet ha? Er det noe innhold som mangler for å kunne implementere og vedlikeholde innholdsstrategien dere nå har lagt? Hva må til for å engasjere de ulike målgruppene? Er det video? Tekster? Bloggartikler? Innholdstilbud? Bilder? I så fall, hva slags bilder? Ai-genererte? Natur? Ekte mennesker? Eller er det infografikk?
Les også: Gjenbruk av innhold: Slik går du frem
Tidsplan
Vi bruker denne tabellen for å ha oversikt over frister for innholdets produksjon og publisering. Vi kaller den en redaktørkalender eller publiseringsplan.
Her legger vi inn de viktigste informasjonsbitene om innholdet som lages som status på innholdet, om det er planlagt, i produksjon og om det er godkjent eller upublisert.
Ansvarlig
Hvem er det som står for innholdsproduksjonen og publiseringen? Hvem skal gjennomføre denne fine, fyldige planen dere har laget?
Det er ikke til å stikke under en stol at den største utfordringen med en innholdsstrategi er logistikken rundt produksjon og publisering. Det er derfor utrolig viktig å ha dette planlagt fra start.
4 aktiviteter som sørger for effekt
-
SEO og nøkkelordstrategi
Gjennomfør en SEO-analyse for å se hvilke nøkkelord som skal benyttes. Sørg for at innholdet ditt er synlig i søk på mange forskjellige måter.
-
Innholdsstrategi og – kalender
Å lage en tidsplan for innholdsproduksjon og publisering er faktisk halve jobben. For å sikre regelmessighet og relevans og at ting faktisk kommer ut når det skal.
-
Distribusjonsstrategi
Det er fint at du har skrevet en flott artikkel og publisert den på bloggen, men hvordan sørger dere for at den blir lest? Ha tydelige planer for hvordan innholdet skal distribueres, hvordan det skal sendes ut i sosiale medier, både organisk og betalt. Planlegg hvordan og hvor innholdet skal deles for å maksimere rekkevidde og engasjement.
-
Mål, analyser og juster
Definer og overvåk KPI-er, og mål effekten av innholdsstrategien for å gjøre nødvendige justeringer underveis.
Les også: Hvordan måle verdien av innholdet du lager?
Håper blogginnlegget har inspirert deg til å sjekke innholdsstrategien du allerede har eller løpe å legge en med en gang, og sørge for at disse punktene er på plass for å få maks effekt ut av strategien. Både i år og i årene som kommer!