De mest leste blogginnleggene på Digitalleder i 2023

De mest leste blogginnleggene på Digitalleder i 2023

På tirsdag tok jeg et tilbakeblikk på de mest leste blogginnleggene på Inboundbloggen og Digitalleder kan jo ikke være noe dårligere. Hvilke blogginnlegg var mest populære, og hvilke temaer engasjerte mest? Jeg har samlet opp de 10 innleggene som hadde flest lesere på Digitalleder i 2023. Er det noen du har gått glipp av? Et du likte spesielt godt og vil lese på nytt igjen kanskje?  

Meld deg på gratis digital konferanse: Kundereisedagen 2024

1.Praktisk bruk av AI i markedsføringen

AI var et tema som engasjerte mye i 2023 – også her på Digitalleder. AI-tjenester sprer seg som ild i tørt gress og det kan være vanskelig å holde oversikt. I denne artikkelen deler markedssjefen vår, Knut Arild Vold, noen av verktøyene og metodene han bruker i jobben sin, og det ble innlegget som fikk fleste lesere i fjor. Les for å lære hvordan disse verktøyene kan hjelpe deg å bli bedre og mer effektiv i jobben din. Knut Arild holdt også et foredrag om dette temaet på Inbound-dagen 2023. Det kan du se her, hvis du skulle ønske det 

2. Fem tips som vil gjøre din bedrift bedre rustet for 2023

I starten av januar i fjor delte Markedspartner sin grunnlegger, Stig Hammer, sine beste tips til hvordan bedrifter kunne være best mulig rustet for det kommende året. Han meldte om nye utfordrere og ny teknologi, tøffe tider og mye endringer – og det hadde han jo helt rett i. Ny teknologi har utfordret måten vi jobbet på i 2023 og fokuset på bærekraft, verdier og etikk har økt. Samtidig blir kundene stadig mindre lojale og mindre tolerante for dårlige kundeopplevelser. Hvis du ikke har gjort det anbefaler jeg å lese tipsene hans (de er aktuelle i 2024 også!)

3. Har dere retningslinjer for bruk av kunstig intelligens i jobben?

AI bringer uendelige muligheter på banen, men også noen utfordringer. Derfor er det viktig å få på plass retningslinjer for bruk av kunstig intelligens i jobben. Vi er ikke negative til kunstig intelligens og mulighetene det gir, snarere tvert imot. Vi tror det kommer til å revolusjonere måten vi jobber på og derfor bør alle ansatte oppfordres til å lære og teste ut mulighetene som nå åpner seg. Samtidig er det viktig å lage retningslinjer, så ingen gjør noe lite gjennomtenkt som får store konsekvenser for bedriften. I denne artikkelen deler vår CTO, Ken Leren, 6 punkter han mener du bør tenke på når du lager retningslinjer for ansattes bruk av generativ AI i jobben.

4. Slik vil selgerrollen endre seg i årene som kommer

I denne artikkelen snakker leder for digitalavdelingen, Anders Hoff, om hvordan data er nøkkelen til gode kundereiser. Bare gjennom bedre bruk av data er du i stand til å gi kundene dine en bedre opplevelse gjennom hele kundereisen. Anders deler tanker og erfaringer om hvordan selgere kan jobbe datadrevet, og hvordan selgerrollen vil endre seg i årene som kommer. Hvis du vil lære mer om dette temaet hadde vi også et foredrag på Kundereisedagen i fjor som het: Er datadrevne selgere nødvendig for å lykkes med kundereiser? Det kan du se her.

 

5. Kunstig intelligens gir helt nye muligheter for innholdsanalyse

Igjen er vår CTO Ken på banen og skriver om kunstig intelligens. Denne gangen om hvordan du ved hjelp av kunstig intelligens kan analysere store mengder innhold på blogg og nettsider på helt nye måter. Ved å sende innholdet gjennom kunstig intelligens, kan du raskt finne ut hvor mye du skriver mot de mest relevante personaene for dere, hvilke nettsider og bloggposter som bruker et tungt og komplisert språk, hvor SEO-vennlig ulike sider er skrevet, hvilke deler av kjøpstrakten du treffer best med ulikt innhold og om det er mye skrivefeil i tekstene dine, for nå nevne noe. I artikkelen kommer Ken med 6 grunner til at det kan være nyttig å få utført en slik analyse. Han tilbyr også leserne våre og teste en slik innholdsanalyse, helt gratis.

6. Slik ser digitalisering av salgsprosessen ut i praksis

I denne artikkelen tar salgssjef, Lars Hansen, for seg hvordan digitaliseringen av salgsprosessen ser ut i praksis. I september 2020 fikk han en henvendelse fra et godt kvalifisert lead som ønsket et møte om våre tjenester. Selv om det er en liten stund siden, er det et perfekt eksempel på hvordan den digitale salgsprosessen fungerer i praksis. Idette innlegget viser Lars steg for steg akkurat hva som skjedde. Han avslutter med sine 5 viktigste punkter for digitalisering av salg. En must read!

7. Slik jobber du smartere med salg i 2024

Det er salg og AI som kniver om tittelen «mest populære tema» på denne topplista. Jobber selgerne dine fortsatt etter egenutviklede metoder bare de selv kjenner til? Hva skjennetegner moderne selskapsstyrte salgsprosesser, som hjelper selgerne til å lykkes og selskapet til å oppnå resultater? Det og mer til svarer salgssjef Lars Hansen på i denne artikkelen. Han kommer også med sine beste tips til hvordan du kan forenkle salgsprosessene dine og utnytte data på best mulig måte. Dette er et tema Lars er lidenskapelig opptatt av, og han snakket også om hvordan du kan jobbe smartere med salg på Inbound-dagen 2023. Du kan se opptaket av foredraget her.

8. Disse rapportene og dashboardvisningene burde du bygge i ditt CRM-system

Nytt tema på banen! Også et tema vi er veldig opptatt av her i Markedspartner, nemlig rapporter og CRM. I denne artikkelen dykker forretningsrådgiver Thomas Gustavson ned i hvilke rapporter og dashboardvisninger du burde bygge i ditt CRM. Ofte finnes det tilsvarende antall rapporter/dashboards i et selskap som det finnes avdelinger, men de burde ideelt sett vært tilgjengelig i én plattform som samler all relevant data – tettest opp mot der aktivitetene og kundekontakten finner sted. Rapporter og dashboards bygget, gjennomført og brukt riktig vil øke felles forståelse og samhandling på kryss og tvers av organisasjonen og spare dere for masse tid!  

 Okei da, vi har et webinar om smart rapportering med CRM-data også. Det kan du se her. 

9. Vil AI ødelegge inbound marketing?

Inbound marketing handler om at kunden finner deg når de har en utfordring du kan løse. De siste 25 årene har synlighet i Google vært viktig for å lykkes med det. Så hva skjer når stadig mer av problemløsningen flytter seg til AI-chatter?

Svaret på det avhenger av hvem du spør, og markedssjefen vår Knut Arild har spurt mange. Blant annet spurte han flere av foredragsholderne på Inbound-konferansen i Boston i fjor, hva de tenker om fremtiden for søk og inbound marketing. I blogginnlegget kan du se og høre hva to av dem svarte, og lese både Knut Arild og Google sine tanker om saken.

10. 6 tips for å lykkes med AI i din bedrift

AI for the win! Halvparten av de mest leste blogginnleggene I 2023 handlet om kunstig intelligens. Det er ikke så rart, et veldig spennende tema som virkelig eksploderte i fjor. Vi i Markedspartner skal fortsette og følge med og skrive om aktuelle temaer og oppdateringer innen AI også i 2024. Det er nok en gang vår CTO Ken som deler om AI, og denne gangen ser han nærmere på hvor viktig det er å gi ChatGPT kontekst. Han gir også 6 konkrete tips han tror blir viktig på AI-veien videre. 

Det var alt for denne gang. Dere engasjerte dere mest for salg og AI i fjor (notert). I 2024 kan vi love mer om AI, men også andre spennende temaer som innholdsstrategi, kundereiser, CRM, data og mye mer!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Her finnes det også et webinar :) [KV1]

Helene Nissen Woie's photo

Av: Helene Nissen Woie

Helene er digital innholdsspesialist i Markedspartner. Hun kommer fra en rolle som innholdsprodusent og tekstforfatter. Hun har en spennende faglig bakgrunn med studier både ved Norges Kreative Høyskole (tekstforfatter) og en bachelor i Interaktivt design fra Høyskolen Kristiania. I bagasjen har hun har også med seg studier i norsk grammatikk.