Ved hjelp av kunstig intelligens kan store mengder innhold på blogg og nettsider analyseres på helt nye måter.
Kunstig intelligens, som OpenAI og deres GPT-løsninger, har gitt noen muligheter som var vanskelig å se for seg for bare et halvt år siden. Vi i Markedspartner har de siste månedene eksperimentert mye med hvordan den nye teknologien kan støtte oss og kundene våre på ulike områder.
Analyse av store mengder tekst som tidligere ville krevd gjennomlesning av et menneske, er en av disse nye mulighetene.
Ved å sende innholdet gjennom kunstig intelligens, kan du raskt finne ut hvor mye du skriver mot de mest relevante personaene for dere, hvilke nettsider og bloggposter som bruker et tungt og komplisert språk, hvor SEO-vennlig ulike sider er skrevet, hvilke deler av kjøpstrakten du treffer best med ulikt innhold, om det er mye skrivefeil i tekstene dine, for nå nevne noe.
Les også: Innholdsstrategi: Slik lager du personas til markedsføring og salg
Kunne du tenke deg å teste ut verdien av å analysere tekstene dine på denne måten? Fyll ut skjemaet på denne siden, så vil du motta en gratis analyse av sentiment og lesbarhet på 10 valgfrie nettsider/bloggposter, basert på kunstig intelligens. Vi kan også gjøre større analyser ved behov.
Her er eksempler på noen områder hvor analyse fra kunstig intelligens kan være nyttig:
1. Sentimentanalyse: Analyser av den generelle følelsen i innholdet, om den er positiv, negativ eller nøytral. Sett opp mot trafikkdata og konverteringsdata kan du analysere hva som fungerer best for å drive trafikk og konvertere, og om du har overvekt av innhold med et bestemt sentiment.
2. Språk, og stil og lesbarhet: Analyse av skrivestil og forslag til forbedringer som kan gjøre teksten mer engasjerende, klar og effektiv. Det er mulig å få en vurdering av hver enkelt tekst med tanke på hvor lett den er å lese.
3. Temaidentifikasjon: Analyser av hvilke hovedtemaer og emner som brukes i innholdet. Det kan gi en bedre forståelse av hvilke emner du har skrevet mye om, og hvor det er huller i innholdet ditt. Sett sammen med konverteringsanalyser kan dette gi innsikt i hvilke temaer du bør skrive mer om.
4. SEO-analyse: Analyser av hvor godt innholdet er skrevet med tanke på rangering i søkemotorer som Google og Bing. Sett sammen med andre analyser, kan det gi nyttig informasjon for å avgjøre hvor godt du lykkes med å gjøre innholdet synlig.
5. Målgruppeanalyse: Kunstig intelligens kan hjelpe deg med å analysere hvor godt du treffer viktige målgrupper og personas, slik at du kan nå ut til et riktigere publikum og bedre møte deres behov og interesser. Skriver du mot de personaene du tror?
6. Trendanalyse: Ved å analysere innholdet over tid, kan du identifisere trender og mønstre i innholdet du publiserer. Sett sammen med andre data, kan dette gi verdifull innsikt.
7. Tekstoppsummering: Kunstig intelligens kan lage korte og konsise sammendrag av lange artikler og blogginnlegg. Dette kan hjelpe deg med å identifisere hovedpoengene og raskt få en oversikt over innholdet.
8. Generering av innholdsideer: Basert på analysen av innholdet ditt, kan tjenester som ChatGPT komme med forslag til nye emner og ideer for fremtidige blogginnlegg og artikler.
Kunne du tenke deg å teste ut verdien av å analysere tekstene dine på denne måten?