Har bedriften din CRM og Marketing Automation på to ulike plattformer? Da går du glipp av en rekke fordeler, og bør vurdere å integrere systemene. Eller ha de på en og samme plattform.
Både CRM-systemet ditt og marketing automation-systemet ditt inneholder data som er viktig for bedriften. Hvis de ikke er sammenkoblet risikerer du at begge systemene og avdelingene som bruker dem går glipp av relevant informasjon. Det er helt konkrete fordeler med å koble systemene sammen, men la oss raskt definere CRM og marketing auomation før vi ser nærmere på fordelene.
Marketing automation
Marketing automation er teknologi som brukes til å utføre oppgaver automatisk for markedsavdelingen. Ofte handler det om rutineoppgaver som krever tid, men ikke er så avanserte. Det kan for eksempel være å sende ut e-poster med tilbud, publisere innlegg på Facebook eller sende månedlige rapporter til markedssjefen.
I tillegg vil et marketing automation software fange opp data fra digital kanaler og gi deg innsikt i hvor mange som åpner e-postene dine, hvor mange som leste ditt siste blogginnlegg og hvilke innholdstilbud som konverterer flest besøkende til leads, og leads og til salgskvalifisert leads.
Det finnes en rekke marketing automation-løsninger på markedet, som for eksempel HubSpot, Marketo og ActiveCampaign.
CRM
CRM står for Customer Relationship Management, så et CRM-system kan defineres som et system for å håndtere kunderelasjoner. Her bør du finne kontaktinformasjon på kundene dine, se inngåtte avtaler og kjøp, sist gang dere møttes – ja, egentlig alt som dreier seg om kundeforholdet.
Når det kommer til CRM finnes det enda mer å velge i på markedet, men de mest kjente her i Norge er nok Salesforce, HubSpot og SuperOffice.
Les også: Slik fungerer HubSpot integrert med Salesforce
Så, tilbake til poenget – hvorfor bør disse systemene kobles sammen? Her er noen helt konkrete fordeler:
1. Data fanges opp tidlig og deles mellom avdelinger
Relasjonen mellom bedrift og kunde starter lenge før dere inngår en avtale om kjøp. Jeg vil faktisk si at relasjonen begynner allerede når den kommende kunden begynner å agere på markedsføringen din.
Marketing automation softwaret ditt vil kunne fange opp adferd som dette tidlig. For eksempel kan en Facebook-annonse tiltrekke en person i målgruppen inn på nettsiden din for å lese en bloggartikkel. Her kan den besøkende så få tilbud om å laste ned nyttig innhold fra nettsiden din, i bytte mot litt kontaktinformasjon. Da går plutselig personen i målgruppen fra besøkende – til et lead.
Har du marketing automation software integrert med CRM vil et kundekort opprettes automatisk i det et leadet laster ned innholdet, og den digitale adferden logges der. Dataen vil også være tilgjengelig for de som skal jobbe videre med leadet senere.
Les også: Marketing automation basert på atferdsdata og transaksjonsdata
Eksempel på er kundekort i HubSpot med informasjon fra markedsaktiviteter kontakten har agert på.
2. Digital adferd logges og dataene i CRM berikes automatisk
Med et marketing automation software vil du automatisk kunne sette i gang markedsføringsaktiviteter basert på den informasjonen du allerede har om leadet ditt. Etterhvert som leadet agerer på aktivitetene vil dataene du har i CRM berikes.
3. Leadet overleveres automatisk til salg
Med marketing automation kan overleveringen av et lead skje automatisk når visse adferdskriterier er oppfylt. Eksempler på kriterier kan være "personer som har lastet ned et innholdstilbud + besøkt nettsiden mer enn 1 gang + sett på en produktside".
Dette kan altså generere et e-postvarsel til salgsavdelingen om at vi her har en person det er aktuelt å ta kontakt med. Her kommer fordelen med å ha sammenkoblingen på plass: et kontaktkort er allerede opprettet med kontaktinformasjonen salgsavdelingen trenger. Både tid og energi spart!
4. Salgsprosessen effektiviseres
Som du nå er klar over er det ikke bare kontaktinformasjon som ligger lagret på kontaktkortet til leadet. Her finnes det også data som viser hvilke annonser, sider og e-poster personen har agert på. Dette gir selgeren god innsikt i hva akkurat dette leadet trenger hjelp med, slik at den som tar kontakt kan tilpasse tilnærmingen sin i tråd med dette.
Les også: Støtter CRM-systemet ditt salgsstrategien? [Syv avslørende spørsmål]
5. Du bygger bedre kundereiser
Marketing automation-systemet vil få beskjed så fort et lead har fått status som kunde i CRM-systemet ditt. Da kan for eksempel leadet fjernes automatisk fra annonsemålgrupper på Facebook. Bedriften din bruker altså ikke mer penger på irrelevant annonsering ovenfor eksisterende kunder, og de eksisterende kundene dine trenger ikke se en annonse for et produkt de allerede har kjøpt.
Du kan også bruke informasjonen til å automatisk varsle selgeren om at kontrakten med kunden snart utløper. Og du kan sende en e-post med et gavekort når det er ett år siden personen ble kunde. Mulighetene er mange!
Les også: Gode metoder for å jobbe med kundereiser
Oppsummering
I det store og hele handler det å koble sammen marketing automation og CRM om å samle, tilgjengeliggjøre og bruke data på tvers av avdelinger i din bedrift. Uten en sammenkobling risikerer du at dataen hverken oppdateres eller deles, og det vil i alle fall ikke skje i sanntid.
Vil du lære mer om CRM, Marketing Automation og HubSpot? Vi har en egen blogg dedikert til HubSpot!
Ofte stilte spørsmål
Marketing automation refererer til teknologi og programvare som automatiserer markedsføringsaktiviteter. Vanlige funksjoner inkluderer automatisering av e-postutsendelser, posting til sosiale medier og håndtering av leads, noe som effektiviserer og forbedrer markedsføringsprosessen. HubSpot er et eksempel på en programvare som inneholder marketing automation.
Koblingen mellom CRM og marketing automation-systemer muliggjør en sømløs deling av data og informasjon på tvers av avdelinger. Dette øker effektiviteten ved å automatisere datainnsamling og leadshåndtering og gir en mer enhetlig og personlig kundeopplevelse.
Integrering av disse systemene forbedrer datakvaliteten, gir en bedre oversikt over kundeadferd og optimaliserer markedsførings- og salgsaktiviteter. Dette kan bidra til mer målrettede kampanjer, høyere salgsrater og styrket kundelojalitet.
CRM kan brukes til å segmentere kundebaser, optimalisere kommunikasjon og målrette markedsføringskampanjer. Det støtter også salgsstrategier ved å gi detaljert innsikt i kundenes behov og preferanser, som igjen kan lede til mer effektive salgstiltak.