Får du ikke klarsignal fra din CEO til å investere i innholdsmarkedsføring? Usikker på hvordan du skal kommunisere fordelene? Forsøk å sette deg i hans posisjon, og du vil forstå hvorfor han ikke bryr seg om innholdsmarkedsføring - ennå.
Det finnes noen vanlige misforståelser når det kommer til faktiske fordeler av innholdsmarkedsføring, også kalt content marketing. Hvis du kan avkrefte disse misforståelsene i din presentasjon, kan det føre deg nærmere midlene du trenger. Innlegget er utformet med utgangspunkt i en artikkel om content marketing fra Marketing Land .
Tror ikke innholdsmarkedsføring bidrar til lønnsomhet
Sjefen din er ansvarlig for at virksomheten drives lønnsomt. Derfor må du kunne vise ham at en investering i innholdsmarkedsføring vil gi positiv og tilfredsstillende avkastning (positiv ROI).
Ikke overselg - innholdsmarkedsføring er ikke magisk. Det er ikke slik at hver eneste person som konsumerer innholdet du tilbyr, blir kunde. Derimot vil jevnlig publisering av kvalitetsinnhold som engasjerer målgruppa, trekke besøkende til websiden din. Når de opplever innholdet du deler som interessant og verdifullt, gir du dem en grunn til å komme tilbake og lese mer.
En gjennomtenkt strategi for innholdsproduksjon, publisering og promotering øker antall flergangs-besøkende til dine eide kanaler på nett. Økt trafikk gir deg flere sjanser til å utdanne målgruppa med overbevisende innhold og trekke dem tettere til virksomheten. Når disse potensielle kundene blir bedre kjent med dere, har du bedre sjanse til å bevege dem inn i salgstrakten.
Content-strategen Adria Saracino har publisert en artikkel om content marketing på Moz.com, med eksempler på hvilke nøkkelberegninger du bør foreta og overvåke over tid.
"Innhold bør handle om vår merkevare"
Som markedsføringssjef må du forklare hvordan innhold som ikke handler om virksomheten, også kan være effektivt. Dersom innholdet du skaper utelukkende handler om merkevaren din, vil du miste mange forretningsmuligheter. Ikke alle potensielle kunder har identifisert et konkret behov, eller er i en fase hvor de søker etter bestemte alternativer (som produktene dine). Derfor må innholdet passe de ulike fasene i kjøpsprosessen.
Innhold rundt målgruppens interesser vil posisjonere deg som en troverdig autoritet innen din nisje - og ideelt sett en tankeleder.
Tror ikke innholdsmarkedsføring konverterer
Skap verdi for målgruppen din i form av ulike gratis innholdstilbud - alt fra blogginnlegg, til e-bøker og webinarer som interesserer dem. I bytte kan du be om deres kontaktinformasjon, og litt etter litt "varmer du leadet opp". En CEO vil forstå at et varmt lead alltid er bedre enn et kaldt lead. Når du på et senere tidspunkt kommer med et tilbud, vil den potensielle kunden være mer mottakelig for salgsbudskapet ditt.
Les også: 7 typer content marketing som konverterer »
Underestimerer hvordan content marketing presterer sammenlignet med tradisjonell markedsføring
Det innholdet du skaper i egne kanaler er mer økonomisk enn tradisjonell reklame. Ved tradisjonelle reklametyper betaler du hver gang du sprer ditt budskap. Innholdsmarkedsføring er en engangsinvestering, men skaper verdi for leserne dine og virksomheten i mange år framover. Faktisk er et av våre mest leste blogginnlegg hittil i år fra tidlig i 2013. Vi snakker langsiktig verdi.
Sørg for at du ikke skaper forventinger om resultater over natten etter at et innlegg er publisert. Innholdsmarkedsføring bør anses som en langsiktig forpliktelse.
Godt innhold kan skape bedre resultater enn noen annen form for bannerannonse eller pressende salgspitch. Når et innholdstilbud blir mer populært og ses av flere mennesker, skaper det ikke bare flere kontaktpunkter (linker til ditt innhold fra sosiale medier og andre nettsteder), men det øker også sannsynligheten for at det rangeres høyere i søk.
Forstår ikke SEO-fordelene
Folk flest har verken tid til eller ønske om å motta "cold calls" fra selgere. I stedet søker de aktivt etter informasjon og foretar kjøpsbeslutninger basert på den informasjonen som er tilgjengelig. Når du publiserer verdifullt innhold som hjelper dine potensielle kunder å ta den aktuelle kjøpsbeslutningen, skaper du verdi for kunden.
Du øker også virksomhetens verdi på nett ettersom flere og flere verdifulle nøkkelord peker til din virksomhet. Jo flere sider du har, desto mer innhold vil søkemotorene "crawle". Jo flere folk som leser og deler ditt innhold - desto større fordel for virksomhetens rangering på førstesiden i Google. Ergo: ved å skape innhold som målgruppen din finner nyttig og engasjerer seg i, sendes de riktige signalene til søkemotorene.
Min kollega, Elin Strømseng, har tidligere skrevet om dette:
"Google synes å ta stadig større hensyn til kvalitetssider med høy popularitet innenfor sine bransjer og nisjer."
Les hele hennes innlegg om moderne søkemotoroptimalisering her.
Tror ikke det lar seg gjøre
Hvem skal produsere innholdet? Hvordan organiserer vi disse prosessene på tvers av avdelinger? Hvem skal være ansvarlig?
Dette er spørsmål du må svare på. Vær ærlig med sjefen din: En investering i innholdsmarkedsføring krever innsats og eierskap på tvers av virksomheten - men fordelene kan også komme hele virksomheten til gode.
- Salg får varme leads, det vil si potensielle kunder som faktisk er modne for å bli kontaktet.
- Kundeservice kan gi innspill rundt løsninger på vanlige kundeproblemer.
- Produktutvikling får muligheten til å utdanne kunder om produktene deres.
- HR-avdelingen vil, ved hjelp av attraktive eide kanaler på nett, gjøre rekrutteringsarbeidet enklere og mer effektivt.
Kort oppsummert: Ta tak i disse misforståelsene og vær forberedt på å forklare hvorfor de er nettop det; misforståelser. Pek på hvordan innholdsmarkedsføring passer med virksomhetens forretningsmål, så er du et langt steg på veien til å få CEO'en med på laget. Lykke til!
Fortell meg gjerne om dine utfordringer med å få gjennomslag for innholdsmarkedsføring eller inbound marketing i din virksomhet!