Hvordan søkemotoroptimaliserer du etter Googles retningslinjer?

Av Geir Andreas Vigre Kirkeberg 17. januar 2017

shutterstock_351584537-812767-edited.jpeg

I takt med at Google har blitt en viktigere del av vår hverdag, er det gjennomført en rekke endringer og oppdateringer for å forbedre brukeropplevelsen. Disse har i stor grad bidratt til å påvirke hvordan digitale markedsførere må tenke for å rangere høyt i søkeresultatene.

Så, hvordan har søkemotoroptimalisering (SEO) utviklet seg de siste årene? Det er ikke alltid like lett å henge med på Googles stadige endringer av regler og algoritmer, og hvilken betydning dette har for bedriften din. I dette blogginnlegget utforsker jeg noen av de mest betydningsfulle endringene i Googles algoritmer, slik at du kan få en bedre forståelse av hvordan dette påvirker virksomhetens synlighet i søkeresultatene.

Publiser innhold av høy kvalitet

I søkermotoroptimaliseringens spede begynnelse krevdes kun simple tiltak for å rangere høyt i søkeresultatene. Et bakeri kunne tidligere klemme inn ordet «skolebrød» så mange ganger som mulig på sine nettsider, og bli belønnet med god plassering hos Google. Slike SEO-triks kan i dag gjøre nettsidene dine mindre synlige, til fordel for nettsteder med innhold av høy kvalitet.

Algoritmen Google Panda, som ble lansert i 2011, hindrer nettsider med lav kvalitet (som har mye reklame eller duplikatinnhold) i å rangere bra i søkeresultatene. Sørg derfor for at innholdet ditt er

  • persona-fokusert
  • tilpasset kjøpsprosessen
  • redaksjonelt
  • optimalisert
  • strategisk fundert

Unngå lavkvalitets-linker

Google slår hardt ned på nettsteder som forsøker å manipulere seg til en høyere rangering i søkemotorene. Benytter du deg av black-hat SEO-teknikker som kjøp og salg av linker, risikerer du å bli straffet av Google.  

Siden lanseringen av algoritmen Google Penguin i 2012, fanges nettsider som benytter kunstig linkbygging enkelt opp. Hvis du heller skaffer linker fra anerkjente nettsteder innen din bransje, og unngår linker fra nettsteder med mye spam eller lånt innhold, er du imidlertid trygg.

Optimaliser for søkerens intensjoner

Google blir bare smartere og smartere. Algoritmen Google Hummingbird, lansert i 2013, tillater søkemotoren å tolke intensjonen bak og konteksten til ordene som blir skrevet inn i søkefeltet. Ordene «New» og «York» får dermed en helt annen mening om de slås sammen, enn om de brukes hver for seg. 

Dette konseptet kalles semantiske søk. Kort fortalt må du som markedsfører tenke over hvorfor noen søker etter noe, fremfor hva de søker etter. Nøkkelord er fortsatt viktige, men innhold optimalisert for semantiske søk bør svare til søkerens behov, ikke bare fakta. Derfor bør du inkludere relevante søkeord og synonymer som hjelper Google til å forstå konteksten av innholdet på nettsiden din.

Optimaliser nettsiden din for lokale søk

Jobber du innen B2C bør du vurdere å optimalisere nettsiden din for lokale søk. Da Google rullet ut algoritmen Google Pigeon i 2014, ble lokaliserte søketermer (som «pub i Oslo») møtt med mer nøyaktige resultater. Algoritmen forsyner søkeren med resultater basert på hvor søkeren befinner seg, og hvilke sider som er registrert på lokale katalogsider.

Konsekvensene av manglende optimalisering for lokale søk er mindre enn om du bryter retningslinjene for Google Panda og Google Penguin. Likevel er det forholdsvis enkelt å dra fordeler av denne algoritmen: 

  • Er firmaadressen din godt synlig på dine nettsider?
  • Bruker du lokalspesifikke nøkkelord?
  • Har du registrert din virksomhet i de største katalogsidene på nett?
  • Utnytter du eventuelle omtaler i sosiale nettverk som Google+?

Optimaliser for mobilvennlighet

Smarttelefoner er i dag en helt sentral del av vårt daglige liv. I 2015 overgikk internettrafikk fra mobile enheter for første gang trafikken fra desktop-enheter. Google forutså dette og lanserte samme år den såkalte Mobilegeddon. Denne algoritmen tillater Google å prioritere nettsteder med et responsivt design fremfor konkurrenter uten mobiltilpasset grensesnitt.

Kort fortalt er et responsivt nettsted en web som dynamisk tilpasses størrelsen på skjermen besøkeren bruker – enten det er mobiltelefon, PC, en TV-skjerm eller et armbåndsur. Har du ikke en mobilvennlig web er risikoen stor for at du mister gode plasseringer i søkeresultatene.

Dette bør du huske på når du søkemotoroptimaliserer web’en din

  • Publiser kvalitetsinnhold
  • Inkluder linker av høy kvalitet
  • Svar på spørsmål dine søkere måtte ha
  • Sørg for å ha inngående kvalitetslinker for å øke din sides autoritet
  • Optimaliser for lokale søketreff, særlig om du er en lokal bedrift
  • Tilpass nettsiden din mobile enheter

Google endrer sine algoritmer kontinuerlig, men er du tilpasningsdyktig og lydhør for endringer vil du kunne rangere høyt i Googles søkeresultater. Både nå og i fremtiden.

Last ned Gratis e-bok Skap resulter med inbound marketing 

Temaer: SEO, søkemotoroptimalisering, Google


Geir Andreas Vigre Kirkeberg's photo

Av: Geir Andreas Vigre Kirkeberg

Andreas jobber som inbound marketing-konsulent i MarkedsPartner. Han har bachelor i internasjonal markedsføring fra BI og Leeds Metropolitan University, og en master of management med fordypning i markedsføring fra Queensland University of Technology.

Følg på LinkedIn

Epost

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

17 SEO-myter du bør legge fra deg i 2017

Siste innlegg

Temaer

Se alle