Hvordan bygge en smart markedsstrategi for fremtiden

Verden er stadig i utvikling og de siste årene har det vært store endringer i måten man selger, kommuniserer, handler og markedsfører seg på. I denne rapporten har HubSpot samlet data fra over 1600 B2B- og B2C-markedsførere over hele verden og på tvers av bransjer for å finne ut:

  • Hvilke kanaler markedsførere bruker
  • De mest effektive markedsføringsstrategiene
  • Markedsføringstrender
  • Hvordan få kontakt med publikum 

Hvis du syns dette høres interessant ut, men ikke har lyst til å lese hele rapporten selv er dette blogginnlegget midt i blinken for deg. Her kommer nemlig en aldri så liten recap av de viktigste punktene du må huske på for å bygge en smart markedsstrategi for fremtiden.

Last ned gratis e-bok: Influencer marketing - vinn markedsandeler i sosiale  medier

De største funnene i rapporten

 

  • Korte videoer som Tik Toks og Instagram Reels er den mest effektive typen sosialt medieinnhold.
  • Video troner på toppen som det beste medieformatet for innholdsmarkedsføring for tredje året på rad.
  • Sosiale medier er den største markedsføringskanalen i 2022.
  • Instagram, YouTube og Facebook er topp 3 sosiale medier-plattformer brukt av markedsførere.
  • 83% av markedsførere mener det er mer effektivt å lage innhold av høy kvalitet, og heller publisere sjeldnere.
  • Facebook har den beste Return On Investment for sosiale medier-annonser.

Les også: Hvordan brukte nordmenn sosiale medier i Q4?

Nye trender innen markedsføring

Markedsføring på sosiale medier ser ikke ut til å bli mindre populært med det første. Klarer du å være innovativ og kreativ nok til å gå viralt eller skape en trend, har du virkelig skutt gullfuglen. Sosiale medier er som i fjor fortsatt den største markedsføringskanalen. Den største trenden i 2022 er influencer-markedsføring.

 

 

I 2021 var Clubhouse den store snakkisen, men det ble aldri det helt store. Rapporten viser at markedsførere nå er mer interessert i å investere i Twitter Spaces, YouTube Shorts og Instagram Live Rooms.

Les også: Blir Clubhouse det neste store sosiale mediet?

 

 

Video er kåret som den mest effektive mediekanalen for tredje året på rad. Spesifikt korte videoer som Tik Toks og Instagram Reels. Selv om det er viktig å lage innhold som passer din merkevareidentitet og målgruppe, viser rapporten at de mest effektive videoene er morsomme og interaktive.

Les også: Hvordan brukte korte videoer i markedsføringen din

Rapporten kan også fortelle oss at markedsførere investerer mer og mer penger i interaktivt innhold som quiz, interaktive e-bøker og spørreundersøkelser. På denne måten skaffer de seg dyrebar informasjon fra publikum. Det har også blitt mer vanlig å dele «behind the scenes»-bilder og personlige historier på bedrifters sosiale medier-kanaler som folk kan kjenne seg igjen i. Selv om det kan være en fordel å henge med på trendene vil de alltid komme og gå. Når du har lanserer noe nytt som for eksempel en kampanjene eller et webinar er det viktigste å teste og oppdatere basert på hvordan publikummet ditt reagerer.

Les også: 4 enkle tips fra psykologien for en forbedret Instagram-konto

Du må dekke hele kundereisen

Det blir viktigere og viktigere å skape en tilstedeværelse på nett som dekker hele kundereisen. Ikke bare for å øke bevisstheten og skape positive assosiasjoner til merket ditt, men for å skaffe førstepartsdata. Tredjepartcookies er så godt som utryddet og det er viktigere enn noen gang og få på plass en førsteparts-datastrategi hvis du skal lykkes med markedsføringen din i 2023 og fremtiden. Den beste, og kanskje eneste, måten å sikre denne fremtidssikre markedsførings-strategien på er ved å ha innhold som er en fryd for øyet, er vellstrukturert og bevarer personvernet.

Les også: Google introduserer Topics API som sin neste Cookies-erstatning 

Hvis markedsstrategien din ikke innebærer eide kanaler med godt innhold, er dette første steg. Å ha en egen blogg, podcast eller nyhetsbrev er ikke lenger valgfritt hvis du ønsker å dekke hele kundereisen. Det alle markedsførere burde tenke på for fremtiden er: hvordan kan jeg skape et publikum jeg kan snakke med når jeg vil, uten å være avhengig av kanaler jeg ikke har kontroll over? En person som aktivt velger å følge med på innholdet ditt er verdt uendelig mye mer enn noen som søker deg opp på Google og aldri kommer tilbake. Dette betyr selvfølgelig ikke at du skal slutte å investere i SEO, sosiale medier eller PPC, men du må skape en kundereise som gjør at de som besøker siden din en gang, ønsker å komme tilbake igjen og igjen. Og selvfølgelig abonnere på alt du gjør.

Les også: Slik forbedrer du dine kundereiser 

For å oppsummere..

Influencer-markedsføring vil fortsette å vokse, du burde investere i korte videoer og du må sørge for at innholdet ditt skinner mer enn noen gang. Se på markedsstrategien din helhetlig, test ofte og vær klar til å snu når som helst. Publikum på jakt etter merker som er autentiske, transparente og innovative. Å være kreativ og ta sjanser vil lønne seg i fremtiden.

 

CTA_influencer_marketing_ebok 

 

 

 

Helene Nissen Woie's photo

Av: Helene Nissen Woie

Helene er digital innholdsspesialist i Markedspartner. Helene kommer fra en rolle som Innholdsprodusent og freelance tekstforfatter. Hun har en spennende faglig bakgrunn med studier både ved Norges Kreative Høyskole (tekstforfatter) og en bachelor i Interaktivt design fra Høyskolen Kristiania. I bagasjen har hun har også med seg studier i norsk grammatikk.