4 enkle tips fra psykologien for en forbedret Instagram-konto

 

Måten vi kommuniserer og jobber på har blitt drastisk endret av effektiviteten og bekvemmeligheten på sosiale medier. Sosiale medier er nå en arena hvor vi utvikler nye konsepter, fenomener, produkter, kollektiv bevissthet og ideer, og kan derfor være et av de mest effektive markedsføringsverktøyene for bedrifter. Nå kan vi kommunisere med kunder i andre deler av verden med funksjonaliteten av sosiale plattformer. I dette innlegget går jeg gjennom noen enkle tips sett fra et grunnleggende psykologisk perspektiv, for å få bedriften din til å skinne på Instagram. 

Instagram som markedsføringsverktøy

Nå har vi til enhver tid mulighet til å utføre arbeidet vårt både målbart og systematisk. Tidligere møtte bedrifter utfordringer med å få umiddelbar respons på markedsføringsaktivitetene sine. Nå, uten for mye nøling, kan vi raskt finne ut hvilke strategier som appellerer og hvilke som ikke gjør det – takket være analytiske verktøy. 

Ettersom disse verktøyene er tilgjengelige til enhver tid, innenfor bekvemmeligheten av brukervennlig teknologi, er det naturlig å sette et spørsmålstegn til hvorfor noen bedrifter fortsatt velger å ikke utnytte disse. For man vil jo at bedriften alltid skal nå sitt fulle potensiale – ikke sant? Kanskje er det rett og slett fordi man ikke helt vet hvor man skal starte? 

Last ned gratis e-bok: Influencer marketing - vinn markedsandeler i sosiale  medier

Engasjer riktig målgruppe 

Med sin smarttelefonvennlige teknologi har Instagram steget til å bli en av de mest brukte applikasjonene som er tilgjengelige. Det er i utgangspunktet en helt visuell plattform, men den lar deg imidlertid skrive en liten bildetekst under hvert bilde.

Instagram-markedsføringens økning innebærer sterkere konkurranse for de bedriftene som ønsker å skille seg ut og fange publikums oppmerksomhet. Konkurrerende bedrifter har som mål å tiltrekke seg samme målgrupper. Derfor er det avgjørende å lage den riktige typen innhold, som vil engasjere den spesifikke målgruppen nok til å trykke på følg-knappen. For en bedrift som er ny på Instagram kan det virke overveldende å lese om alle tipsene og triksene på det store internett. Søker man etter hjelp på Google kan søkefrasene under raskt gi deg 11,3 millioner løsningsforslag: 

 

Hvordan-få-hoyere-engasjement-pa-instagram4-tips-til-hvordan-du-kan-optimalisere-instagram-kontoen-din

 

Komme i gang med Instagram – noen grunnprinsipper

Det er likevel ikke en «one size fits all»-trylleformel for bedrifter på Instagram. Det florerer ikke akkurat av faktabaserte tips som kan garantere en økning i enten likerklikk, kommentarer eller følgere. Det vi dog kan stole på er det som grunnleggende psykologi har lært oss i alle år, nemlig psykologien om følelsesladet handling og fargelære.

1. Følelsesladet innhold

Forskning viser at innhold som fremkaller sterke følelser fra betrakteren kan få dem til å iverksette tiltak – det vil si dele, kommentere eller like innlegget. Videre viser forskningen at det er det positivt ladet innholdet som oftest resulterer i disse handlingene.

2. Varme farger

Fargepsykologi spiller en viktig rolle for å finne ut hvorfor vi handler på bestemte måter. Enkelte farger og toner får bedre gjenkjenning og tiltrekker seg derfor mer oppmerksomhet. Noen farger konnoterer positive følelser, mens noen fremprovoserer negative følelser. Hvordan vi føler oss vil alltid påvirke hvordan vi handler, og derfor er fargelære en viktig faktor å ta hensyn til på visuelle plattformer. For eksempel er varme farger som rødt og gult, kjent for å fremkalle ekstatiske følelser som lykke og munterhet.

3. Legg til bildetekst

Når det ikke er mulig å implementere nevnte tips i det visuelle, vil det være lurt å oppfordre til kommentarer, eller skape et engasjement som vil gjøre at følgerene likevel velger å engasjere seg. Slik kan også de følgerene som vanligvis bare etterlater et likerklikk, bli fristet til å legge igjen en kommentar hvis bildeteksten er tiltalende og/eller oppfordrende.

Sist, men ikke minst ...

4. Legg ut innhold fra «behind the scenes»

Instagram lanserte i 2016 en ny funksjon kalt «Instagram Stories» som gir kreatørene en mulighet til å dele bilder eller videosnutter av dagen sin uten at det blir liggende på profilen. Instagram Stories er kun synlig i 24 timer, og det er bare avsenderen som ser reaksjonene på innholdet. Dette har satt baren for å være mer personlig og mindre filtrert. Etter den enorme suksessen kan det virke som at folk reagerer mer positivt på det som er mer autentisk og mindre glansfullt. Mennesker liker det som er relaterbart og ekte. Tradisjonelle studiobilder, også referert til som Shutterstock-bilder, er på vei ut og den autentiske estetikken er på vei inn. Å vise ansiktene bak bedriften kan være med på å styrke din merkevare.

Så, uten å forvirre noe mer enn nødvendig ...

Med implementering av mer følelsesfylt innhold som fremkaller positive tanker, litt bilder bak kulissene og utnytting av bildeteksten, vil bedriften din ha en god base for å appellere bedre til målgruppen din på Instagram. Og husk! Det er de varme fargene som fremprovoserer de positive tankene. Finn din balanse og lek deg med de ulike verktøyene Instagram tilbyr.

Gratis ebok:  Influencer marketing Markedsdirektøren som ble en av Norges største influencere

 

Vilde Utter Nilsen's photo

Av: Vilde Utter Nilsen

Vilde jobbet tidligere som performance-konsulent i Markedspartner. Hun jobbet med resultatbasert markedsføring i flere markeder og kanaler, med mål om å øke våre kunders digitale synlighet og generere kvalifiserte leads.