Hvilke krav bør du stille til ditt nyhetsbrevprogram?

Av Per Raknes 6. juli 2017

Hvilke krav bør du stille til ditt nyhetsbrevprogram-746156-edited.jpg

Det finnes mye programvare for utsendelse av nyhetsbrev på e-post. I dette blogginnlegget gir jeg deg noen tips om hvilke krav du må stille til en slik programvare.

Skal du kun sende ut nyhetsbrev, er lista over krav kortere enn om utsendelsen av nyhetsbrevene dine bare er en del av din digitale markedsføring. Under har jeg satt opp hvilke punkter jeg mener du bør stille til enhver programvare som skal brukes til utsendelse av nyhetsbrev på e-post.

Kontaktlister

Programvaren bør ha en database for abonnentene dine. En fleksibel kontaktdatabase er et av de viktigste kravene du bør stille, og det bør som et absolutt minimum være felt for e-postadresse, navn og telefonnummer. Det er en fordel om du selv kan legge til andre felt som du mener er viktige å ha med. Dette kan da senere brukes til å segmentere kontaktene dine (se lenger ned i innlegget).

Import/eksport av kontakter

Kanskje har du annen programvare i selskapet (fakturaprogram, CRM eller annet) som inneholder informasjon om kontakter som kan brukes i nyhetsbrev-utsendelsesprogrammet ditt. Det er vanlig at man må gå veien om for eksempel Excel-lister. Etter min mening er det et absolutt krav at det må være mulig å importere kontakter via slike lister.

Segmentering av kontaktlister

Skal det være mulig å segmentere kontaktlisten din, trenger du muligheten for flere felt enn e-post, navn og telefonnummer. Har du mulighet til å segmentere, kan du skreddersy nyhetsbrevene til målgruppen.

Eksempler på hva du kan segmentere etter:

  • Alder
  • Kjønn
  • Geografi
  • Omsetning på kunden siste år
  • Interesser
  • Personas
  • Produkter kontaktene tidligere har kjøpt av deg

Analyser

Muligheten til å analysere hva som skjer med nyhetsbrevet etter at det er sendt ut er viktig. For å vite hva som fungerer best, er det avgjørende at du vet om mottakerne har åpnet nyhetsbrevet ditt og hvilke linker de har klikket på.

En god programvare gir deg svar på følgende spørsmål:

  • Hvilke e-poster har kommet frem til mottakerens innboks, og hvilke er stoppet før de kom så langt? (Bounce rate)
  • En indikasjon på hvorfor e-posten ikke har kommet frem (bounced). Eksisterer ikke e-postadressen lenger, eller er mottakerens innboks full?
  • Hvem har slettet e-posten uten å ha lest den?
  • Hvilke linker har de ulike kontaktene klikket på?

Avmelding

Avmelding er en meget viktig funksjon. Du må alltid gi kontaktene dine muligheten til å melde seg av nyhetsbrevene dine. Programmet må ha automatisk funksjonalitet for dette. Det skal være umulig å sende nyhetsbrev til personer som tidligere har klikket på linken «meld meg av framtidige nyhetsbrev».

Personalisering

Et personlig nyhetsbrev har en positiv effekt. Et godt program lar deg sette inn verdier for feltene i kontaktdatabasen din hvor du vil i nyhetsbrevet.

Det gir deg muligheten til å skrive «Hei Ole, nå kan vi levere skiboks til din Ford Mondeo». Det er langt bedre enn å skrive «Hei kunde, nå kan vi levere skiboks til din bil».

Responsivt design

Over 50 % av alle e-poster blir åpnet på mobil, og andelen stiger hvert år. Dette må du ta hensyn til hvis du skal få full effekt av nyhetsbrevene dine. Hvis ikke e-posten tilpasser seg ulike skjermbredder, og vises like godt på PC som på nettbrett og mobil, vil jeg anbefale deg å styre unna dette programmet.

E-postlesere

Det finnes mange forskjellige e-postlesere. Det er viktig at nyhetsbrevet ditt ser bra ut i de fleste av dem. Det er et stort pluss hvis programmet kan simulere ulike e-postlesere og vise deg hvordan e-posten vil se ut der.

A/B-testing

Dette er en fin funksjon som en del av programmene har innebygget. Med A/B-testing kan du sende to ulike versjoner av nyhetsbrevet ditt til ulike deler av kontaktdatabasen din. (Som regel er det programvaren som deler kontaktene i to grupper automatisk). Du kan bytte bilde(r), linker eller andre elementer, og kan teste hvilken versjon av nyhetsbrevet som fungerer best.

Maler

Noen programmer kommer med maler som du kan basere nyhetsbrevet ditt på. Noen lar deg også lage dine egne maler, for eksempel basert på et nyhetsbrev du har funnet ut fungerer bra. Dette gjør det mindre tidkrevende å sette opp nye nyhetsbrev. Du slipper å tenke så mye på designet, og kan konsentrere deg om innholdet.

Automatisk posting på FB og Twitter

Bruker du Facebook og/eller Twitter aktivt, er det fint om nyhetsbrevprogrammet automatisk kan poste deletekster og linker. Da skaper du større rekkevidde og engasjement rundt nyhetsbrevene dine.

Spam testing

Det er liten vits i å bruke mye tid og krefter på å lage et flott nyhetsbrev hvis det havner i spam-filteret til en stor del av mottakerne. En del nyhetsbrevprogrammer kan teste om det er stor (eller liten) sannsynlighet for at utsendelsen vil havne i spamfilteret. Programmet vil også fortelle deg hva du bør endre på for å minske sannsynligheten.

Tekstbasert versjon

En del programmer gir deg muligheten til å legge inn en ren tekstbasert versjon av nyhetsbrevet. Dette er bra i de tilfellene der e-postleser eller mottaker har slått av HTML-visning av eposter.

Tidsinnstiling

Kanskje ikke et av de viktigste kravene, men skal du på ferie er det fint å kunne sette opp at nyhetsbrevet du akkurat har laget ikke skal sendes ut før torsdag om to uker. Da slipper du å forlate stranda for å sende ut nyhetsbrevet ditt.

Support

Sist, men absolutt ikke minst, vil jeg nevne support. Gir leverandøren av programmet deg god support? Dette er det mulig å få en pekepinn på før du velger programvare. Test leverandøren på forhånd. Spør om su kan prøve en testversjon av programvaren. Kontakt leverandøren med spørsmål, og vurder om du får gode svar innen rimelig tid.

Annen funksjonalitet

Jeg har dekket det meste av det du bør tenke på ved valg av program for utsendelser av nyhetsbrev i punktene over. Er nyhetsbrev bare en liten del av din digitale markedsføring, bør du stille helt andre krav til programvaren. Her kan du lese om hva du bør tenke på hvis du vil innføre «Marketing Automation» i din bedrift. 

Last ned Gratis e-bok Skap resulter med inbound marketing

Temaer: epost, nyhetsbrev


Per Raknes's photo

Av: Per Raknes

Per jobber som prosjektleder og testansvarlig i MarkedsPartner. Han sørger for at prosjekter blir gjennomført iht. den planen som er avtalt med våre kunder.

Følg på LinkedIn

Epost

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

Last ned gratis: En guide til kjøpere av CRM-system

Siste innlegg

Temaer

Se alle