Hva krever en inbound marketing-satsing av din virksomhet?

Hva_krever_en_inbound_marketing_satsning-212196-edited.jpg

 

Inbound marketing - hvor vanskelig kan det være? Hvis du er blant dem som tenker at virksomhetens etablerte markedsteam kan håndtere en satsing på inbound marketing, så bør du lese dette innlegget. Det kan forhindre at du kaster bort tid og penger.

Når du har bestemt deg for at inbound marketing er den mest effektive måten å nå bedriftens forretningsmål på, må du ta en kikk på hvilke ressurser dere besitter internt. En vellykket inbound marketing strategi krever nemlig mange ulike ferdigheter, og de fleste vil oppleve at de mangler flere av disse i virksomheten.

Mange virksomheter som er nye på inbound håper at de kan håndtere noen, om ikke alle, oppgavene internt. Dog er det få virksomheter i dag som har medarbeidere fullt utrustet for inbound. Du vil se at du mangler noe når du ser på ditt teams evner og ferdigheter. Noen av disse manglene er sannsynligvis også signifikante.

Du kan være fristet til å legge dette nye ansvaret på det allerede veletablerte markedsteamet - folk som helt sikkert er i stand til å gjøre research og lære seg det du ber dem om, men som har liten eller ingen hands-on erfaring eller konkret kunnskap om det de skal gjøre. Her bør du være litt forsiktig med å legge for mye ansvar på uerfarne medarbeidere. Sjansen for en vellykket inbound gjennomføring øker hvis teamet har inbound kompetanse og erfaring. Du kan alternativt velge å leie inn et byrå som har spesialisert seg på inbound.

Dette blogginnlegget ble opprinnelig publisert av Weidert Group, et Wisconsin basert inbound byrå.  

Først: Hva er målene dine?

Før du bestemmer hvem som skal ha de ulike ansvarsområdene forbundet med inbound, bør du ta et skritt tilbake og sette målene du vil nå. Målene bør være spesifikke helt ned til hvor mange unike besøkende du vil tiltrekke til websidene, hvilken prosentandel av denne trafikken du ønsker å konvertere til markeds- og salgskvalifiserte leads, samt hvor mange av disse leadsene du håper å konvertere til kunder. 

Deretter: Hvilken kompetanse trenger du?

Så snart du har spesifikke mål foran deg, gir det mening å undersøke hvilke ferdigheter som vil være nøkler til å realisere disse. Dette er de nødvendige kompetanseområdene for å implementere en suksessfull inbound strategi:

  1. Strategisk markedsfører. Du trenger noen på teamet ditt som skal ”eie” markedsføringsstrategien, og som er i stand til å se inbound som en integrert del av det større bildet. Evnen til å bevege seg smidig og komfortabelt fra 12 000 meter til bakkenivå er nøkkelen.

  2. Kreative skribenter. Siden innhold kan sies å være inbounds "valuta", trenger du medarbeidere med både evne og kapasitet til å lage store mengder kvalitetsinnhold: overtalende, energiske og informative blogger, sosiale media-innlegg, innhold til websider og landingssider, og avansert innhold i forskjellige formater som video, webinarer, e-bøker, guider med mer. Du trenger en person som gjør god research, er en racer til å skrive, og som er eksepsjonelt god i grammatikk. Du trenger et nysgjerrig hode (spesielt innenfor din industri, dine prospekter og dine kunder) med evnen til å gjøre gode intervjuer med alle typer mennesker, for å få tak i det beste innholdet. Dessuten må han eller hun være i stand til å lede idémyldringssesjoner.

  3. Sosiale medier-spesialist. Sosiale medier er hvor du distribuerer og promoterer ditt innhold. Det er dessuten den beste kanalen, utenfor dine hjemmesider, til å engasjere prospekter. Du trenger minst én person som har ferdighetene til å skape og styre sosiale medier-planer samtidig som han eller hun er oppdatert på siste nytt innen verktøy, plattformer, brukeradferd og trender.

  4. SEO-spesialist. For å øke synligheten av dine markedsføringstiltak på nett, bør du inkludere en i teamet som forstår utfordringene og mulighetene ved effektiv SEO (definere søkeord, metadata, link-byggingsstrategier med mer ). Han eller hun vil også ha behov for å holde seg oppdatert på de kontinuerlige endringene i søkemotorenes algoritmer. 

  5. Web/grafisk designer. Effektiv inbound marketing betyr at din webside, dine sosiale medier-profiler og alt ditt distribuerte og promoterte innhold blir dramatisk mer synlig på nett, for et voksende antall prospekter. Talenter innen web og grafisk design er essensielt for inbound-laget ditt, for å sikre at dere alltid viser dere fra deres beste side, i hver eneste offentlige dimensjon av virksomheten. Dessuten, med den eksplosjonen av innholdsdeling som nå skjer innen content marketing, er en designer et must for å skape visuelt innhold som skiller seg ut.

  6. Inbound marketing software spesialist. Gode verktøy er mer mektige i hendene på dedikerte personer som har det som sin hovedoppgave å bruke det. Inbound software krever dedikerte brukere for å oppnå optimal bruk og maksimal effekt. Et slikt verktøy - når dere har en person som vet nøyaktig hvordan dere skal bruke de data og analyser som blir tilgjengelige - lar dere finjustere strategiene deres helt ut til fingerspissene, hvilket vil gi dere betydelige konkurransefortrinn.

Dersom din plan er å samle et internt inbound-team i virksomheten, bør du se med kritisk blikk både på kapasitet og tilgjengelige ressurser. De fleste små og mellomstore bedrifter har ikke de nødvendige ressursene som skal til for å utøve inbound effektivt, og det finnes heller ingen enkel og billig måte å rekruttere alle de nødvendige ferdighetene som trengs i en "pakkeansettelse". Hvis dette er gjenkjennelig for situasjonen du befinner deg i, bør du overveie å inngå en samarbeidsavtale med et inbound marketing-byrå.

Hvorfor det gir mening å engasjere et inbound marketing-byrå

For mange virksomheter er det mest effektivt, spesielt når man er i starten av sin inbound-reise, å dra nytte av ekspertisen til et inbound marketing-byrå. Her er noen grunner til dette:

  • Hastighet. Et inbound marketing-byrå kan sette dere kjapt i gang, ved bruk av beste praksis og spesialiserte ressurser. Bevegelse mot de målene dere har satt dere begynner så og si umiddelbart. Dette betyr i praksis: 1) Dere vil oppnå resultater raskere og 2) dere vil med større sannsynlighet nå målene deres før konkurrentene når sine.

  • Unngå høye, faste kostnader. Dere slipper risikoen ved å ansette folk før dere er helt overbevist om verdien av inbound. Dermed låses dere ikke til faste kostnader. 

  • Overføring av ferdigheter. Overføring av markedsføringsferdigheter fra inbound-byrået til dine ansatte vil hjelpe deg å dyrke fram intern kompetanse - i din egen hastighet - og fremtidige behov for ressurser kan vurderes og allokeres i takt med utviklingen.

Din viktigste ansettelse: Inbound marketing-spesialisten

Enten du avgjør at noen, mange eller alle dine inbound-aktiviteter skal utføres av et inbound byrå, trenger du uansett en sterk ressursperson på din side som bidrar til et effektivt og smidig samarbeid mellom byrået og dine egne folk. Denne personen bør innfri et sett av kriterier – ikke kun inneha et potensial, men være i stand til å demonstrere følgende egenskaper:

  • En dyptgående forståelse av inbound marketing og relatert software. Faktisk, hvis denne personen ikke er sertifisert i inbound marketing, bør du ikke kaste bort tiden på å intervjue han eller henne til jobben i det hele tatt. Det er en veldig stor sjanse for at han eller hun vil ta 100% av utdanningen sin i inbound-metoden og tekniske aspekter ved inbound på din regning - og dette uten garanti for at vedkommende vil forstå inbound, eller vil være i stand til å utøve strategien godt.

  • Evnen til å holde flere baller i luften samtidig. Inbound involverer SEO, innholdsproduksjon, promotering i sosiale medier, etablering av landingssider, utforming av e-poster, utvikling av effektive workflows, lead nurturing-taktikker og analyser. Til å håndtere alt dette kreves en person som ikke blir så lett stresset, og som kan organisere tankene og aktivitetene for å "holde motoren i gang". Se etter evnen til å prioritere oppgaver for å få den viktigste jobben gjort når den må gjøres.

  • Evnen til å utfordre teamet. Inbound marketing-spesialisten kommer til å jobbe med ditt markedsteam og andre personer i virksomheten, og må være i stand til å pushe, overtale, oppmuntre og inspirere andre. Personen du ser etter bør ha bein i nesa og være direkte nok til å håndtere sterke interne personligheter. Han eller hun må å holde folk ansvarlig for frister, og trenger både karisma og troverdighet for å motivere team-medlemmer og stimulere til idéskapning.

  • Fremragende skriveferdigheter. Din spesialist må kunne redigere og forbedre blogginnlegg skrevet av andre, og han eller hun bør også se over eller lage landingssider, e-poster og avansert innhold. Hvis denne personen har mangelfulle evner når det kommer til skriving, vil dette være tydelig for ditt publikum (nåværende og potensielle kunder) og kan sette virksomheten i dårlig lys.

  • En markedsfører. Ja, inbound marketing er ganske forskjellig fra tradisjonell markedsføring, men det betyr ikke at mange av de generelle prinsippene ikke gjelder. Din spesialist bør ha en tilnærming til markedsføring med en klar forståelse av dine målgrupper, deres smertepunkter og behov, hvordan din virksomhet kan hjelpe dem og hvordan overtale dem til handling.

  • Et analytisk hode. Denne personen bør foreta undersøkelser, analysere industri-trender, evaluere prospekter, kunder og konkurrenter, samt overvåke og måle effekten av markedsføringsinnsatsene. Derfor trenger du en som har erfaring med analyse og effektmåling, og som baserer sine neste steg på hva han eller hun lærer av resultatene som måles.

  • Evnen til å utvikle og utøve strategier for innhold og sosiale medier. Din inbound marketing-spesialist trenger både kritisk tankegang og intuisjon for å avgjøre hvilke strategier som har potensiale til å skape handling og levere resultater. 

  • Godt kjent med sosiale nettverk og beste praksis på LinkedIn, Twitter, Google+, Facebook og Youtube. Han eller hun må ha evnen til å kommunisere effektivt og konsistent på sosiale plattformer, i tråd med virksomhetens merkevare, til ulike publikumsgrupper.

Foreløpig finnes det ingen grad i inbound marketing (såvidt oss bekjent i MarkedsPartner), så din inbound marketing-spesialist kan være en av dine vanskeligste ansettelser. Du har lite å sammenligne med når du skal evaluere og velge riktig kandidat til jobben. Husk at hvert minutt du bruker på letingen, er tid vel brukt, og vil hjelpe deg å sikre at din inbound-satsning blir en suksess.

Ikke underestimer jobben som skal gjøres

Den største feilen en virksomhet kan gjøre når man dukker ned i inbound marketing-verdenen, er å underestimere hvor mye arbeid som kreves og viktigheten av kvaliteten på jobben som gjøres. Å overlate kritiske ansvarsområder til noen som ikke er rustet for det - for eksempel å skape, publisere og promotere kvalitetsinnhold, etablere smarte workflows og prosesser for å holde prospektene engasjert - er ingen god løsning. Det er nesten som å be om å mislykkes - inkludert bortkastet tid og penger. 

Tips: For mange bedrifter vil det være naturlig å ansette en intern inbound-spesialist på sikt, etter at man har oppnådd tilfredsstillende resultater. I startfasen vil det koste omtrent det samme som et årsverk å leie inn et inbound marketing-byrå, men da har du tilgang til et helt team, med all den nødvendige kompetansen vi har listet opp i dette innlegget. Når du en gang velger å ansette bør du kreve at søkeren er inbound-sertifisert. Det sparer deg verdifull tid ved nyansettelsen, samtidig som det sikrer at du får søkere som allerede har forstått grunnpillarene ved inbound marketing. HubSpot tilbyr gratis inbound sertifisering

Last ned gratis e-bok:  Skap resultater med inbound marketing

Hanne Sofie Hammer's photo

Av: Hanne Sofie Hammer

Hanne Sofie har en Master i økonomisk markedsføring fra Copenhagen Business School og en Bachelor i økonomi og administrasjon fra Handelshøyskolen BI. Hun jobbet tidligere som inbound marketing-konsulent i MarkedsPartner, og i dag arbeider hun som eCommerce Manager i Viking Outdoor Footwear.