Når du hører ordet SEO, eller søkemotoroptimalisering, tenker du gjerne på kampen om å vises på førstesiden av Google for ditt viktigste søkeord. Det gjelder å sikre seg denne posisjonen. Punktum. Nå vil jeg utfordre deg litt på den tanken.
Som SEO-spesialist opplever jeg at mange er opptatt av hvordan de rangerer for de mest innlysende søkeordene. Dette er forståelig ettersom 90% av de som søker på Google ender opp med å klikke på en av linkene på førstesiden. Dersom du, mot formodning, skulle ha klikket deg videre til side to eller tre, er dette ofte et tegn på ren desperasjon.
For enkelte bransjer er annonsører villige til å betale flere hundre kroner per klikk for å kjøpe garanterte førstesideplasseringer via Google AdWords. Selv med en så høy klikkpris kan en positiv Return on Investment (ROI) fremdeles være mulig.
» Les mer: Slik sikrer du en lønnsom strategi for salg via AdWords
Når det gjelder organisk «gratistrafikk», kan en førstesiderangering for et profitabelt søkeord med høyt søkevolum generere betydelige inntekter for bedriften.
Jeg vil likevel råde deg til å ha et bredere perspektiv enn dette ene søkeordet, fordi:
- Google er blitt smartere
- Folks søkevaner er endret
- Konkurransen hardner til
- Det finnes andre metoder som raskere vil gi et større besøksvolum enn det ene søkeordet
Google er blitt smartere
En kveld tusler du rundt på byen med din kjære. Du drar opp mobilen og søker på «restaurant med god norsk husmannskost». I og med at dere for øyeblikket befinner dere i Oslo, er det restauranter i Oslo du vil ha forslag om. Ikke i Hammerfest. Du er heller ikke særlig interessert i indisk mat i dag. Google forstår alt dette og hjelper deg godt på vei med å velge et passende sted å spise.
Google kan i dag tolke både synonymer, entall/flertall, lokasjoner og kontekst for våre søk. Attpåtil på utallige språk, verden rundt.
Tidligere kunne de aller fleste med litt teknisk innsikt klare å komme på førstesiden av Google for et søkeord uten å fortjene det. I dag er Google smart nok til å forstå at dersom du søker på «Slips», så er det sannsynligvis en nettbutikk du vil se. Ikke en wiki-side om hva slips er, eller en artikkel om slipsets historiske utvikling.
Folks søkevaner er endret
På 90-tallet var det forholdsvis få konkurrerende nettsteder for de ulike søkeordene. En kunne skrive en generell tematisk term (f.eks. bad) og regne med å få opp sider av interesse.
I dag bruker både du og jeg flere såkalte long-tail-søkeord. Altså søkefraser bestående av flere ord. Vi spisser søket for å sile vekk alt grumset som ikke inneholder akkurat det vi er ute etter. Google vil, med sin avanserte algoritme, sikre at vi blir fornøyde med både relevans og kvalitet på nettsidene som presenteres.
Som kjøpeklar slipskunde vet du akkurat hva du vil ha. Du skriver inn «rosa slips med gule prikker». Google viser deg først og fremst de få nettbutikkene som kan oppfylle ønsket ditt.
En stund senere skal du i et mer formelt selskap. Du har glemt hvordan man knyter en lekker Windsor-knute. Et klart spesifisert Google-søk gir deg topptreff på en nettbutikk som også har bloggartikler skrevet av skreddere, med enkle fremgangsmåter for ulike slipsknuter.
Denne nettbutikken vil automatisk oppnå høyere kredibilitet hos både deg og Google. De har tatt seg bryet med å gå i dybden i sin nisje. Hvor «banalt» informasjon om slipsknuter enn kan virke; dette innholdet vil generere løpende inntekter for slipsbutikken i hele nettstedets levetid.
Forstå målgruppen din
En førstesiderangering for søkeordet «slips» var tidligere gull verdt for skreddere på nett. I dag anses dette som et såpass bredt og generelt ord at det ikke sier stort om hva brukeren egentlig er ute etter. Er det en kvinne som vurderer julegave til sin mann? En kjøpeklar slips-frik? Kanskje en nervøs jobbsøker som trenger hjelp med slipsknuten? Umulig å si.
Derfor er SEO-strategien din nødt til å gå i dybden av kjernevirksomheten din. Alt for mange fokuserer på søkeordene som kjøpsklare kunder antas å benytte. Hvordan skal du nå de resterende 96% av webtrafikken, de som ennå ikke har erkjent sitt behov?
Råd: Tilrettelegg innholdet slik at både målgruppen og Google anser hver av dine sider som det mest verdifulle søkeresutatet. Behovet her og nå er ikke det samme som det var klokken fjorten femogførr på søndag. Her må du være detektiv og analysere målgruppens søkevaner.
Husk at fagfolkene dine ordlegger seg annerledes i søk enn det kundene gjør. Kanskje søkefrasen indikerer at brukeren bør se en demonstrasjonsvideo av produktet fremfor en tekstartikkel? Sett deg i sluttbrukerens posisjon, og vurder hva slags innhold som vil være optimalt å presentere for de ulike søkefrasene.
Et annet eksempel som kanskje er nærmere din virkelighet:
En potensiell kunde som er i akutt behov for bistand til å fjerne malware fra webserveren, vil ha liten nytte av en generell artikkel om IT-sikkerhet. Vedkommende vil sannsynligvis gjøre flere, lengre og mer spissede søk av typen «hvordan bli kvitt malware fra wordpress nettside» eller «bistand hurtig fjerning av virus på firmaside».
Førstnevnte søkefrase bør peke til en ikke-selgende fagartikkel for å oppleves verdifull for brukeren.
Sistnevnte frase gir derimot en indikasjon på at brukeren er villig til å betale for hjelp snarest. En brennhet potensiell kunde som bør føres direkte til en bestillingsside.
Bygg opp din digitale markedskapital
Alt innholdet bedriften publiserer på nett bør ha et klart, strategisk formål. Her bør du ha både søkeord, kontekst og, ikke minst, målgruppens kjøpsprosess i bakhodet.
Det hele kan virke litt kaotisk, men slik går du frem:
- Gjør en søkeordanalyse for å avgjøre hvilke søkeord du bør satse på.
Her sorteres søkeordene inn i grupper av mer spissede undertemaer.
Les: Hva er en søkeordanalyse og hvorfor trenger du en? - Planlegg kontekstuelt innhold som skal publiseres, f.eks i en årlig bloggkalender.
Sikre at alle viktige grupper av søkeord er representert med eget innhold.
Les: Hvordan skrive 104 gode bloggartikler på ett år? - Sikre at de utvalgte søkeordene brukes på riktig sted i kundens kjøpsprosess.
Hvilke søkeord det gjelder avklares gjerne allerede i trinn 1, altså under søkeordanalysen.
Les: 96% av de som besøker hjemmesiden din er ikke klare til å kjøpe. Hva gjør du med det?
Hva bør vi gjøre nå?
Enkeltvise søkeord er ikke lenger gullet innen SEO. Skal du holde bedriften din konkurransedyktig på søkemotorenes visningssider fremover, må du fjerne skylappene som har holdt blikket ditt på det ene, store søkeordet. Det som ikke lenger glimrer som gull.
Den største verdien for virksomheten ligger i mengden unikt kvalitetsinnhold dere publiserer. Dette innholdet må formidle dybdekunskap om det dere tilbyr målgruppen. La fageksperterne deres dele sin spisskompetanse, slik at de som besøker hjemmesidene forstår at dere har konkrete løsninger for dette fagområdet. Det vil både Google og målgruppen verdsette.
Det er allerede en flokk av gullgravere ute i samme ærend som deg. Hva med å heller sikre deg et solid fotfeste på feltet der mange mindre gullklumper ligger spredd? Det må jobbes og graves, også her, men disse vil til sammen veie mer enn den ene, store, som alle de andre sloss om.
Våg å være pioneren. Den som trår i urørt terreng. De andre er raskt nok i gang med gravingen på ditt planlagte felt dersom du ikke setter i gang arbeidet nå.