Mange bedrifter, kanskje spesielt i B2C-markedet, har et uutnyttet potensial i egen e-postmarkedsføring. Jeg er overbevist om at de som tar utgangspunkt i triggerbaserte hendelser når de skal sende ut e-post, i stedet for å bare pøse ut tilfeldig innhold, øker sjansen for mersalg, både blant nye og eksisterende kunder.
Oppfølgings-e-posten som aldri kom
Min erfaring er at de fleste B2C-bedrifter er gode på triggerbaserte hendelser via e-poster i kjøpsreisen. Likevel er det få, om noen, som er gode på det i hele kundereisen, spesielt etter at et kjøp er gjennomført. Jeg har fortsatt til gode å få oppfølgings-e-poster fra for eksempel Elkjøp, Power, eller XXL som er knyttet til det jeg har kjøpt tidligere. (Bruk gjerne kommentarfeltet nederst i artikkelen og del egne erfaringer. Kanskje har du et godt eksempel på det motsatte?)
Les også: Har du et ende-til-ende-fokus på kundereiser?
Og det er her jeg tenker at det finnes et potensial som kan benyttes i utsendelse av e-poster. Informasjon som ligger lagret i diverse løsninger, og bare venter på å bli brukt. Som kan gjøre kunder enda mer fornøyde og gi dem følelsen av å bli sett. Og som kan gi mersalg, ikke minst!
For eksempel:
Nylig kjøpte jeg en ny kaffemaskin. Hvis butikken som solgte meg denne hadde sendt meg en e-post med tilbud om å få tilsendt rensemiddel med faste intervall, hadde jeg trolig benyttet meg av tilbudet. Men siden e-posten aldri kom, og jeg ikke føler spesiell lojalitet overfor butikken, kjøper jeg i stedet rensemiddel der det måtte være enklest når behovet oppstår.
Svigerforeldrene mine vurderer å kjøpe seg en robotstøvsuger. De som får gleden av å selge dem den, burde kjenne sin besøkelsestid og sende dem en hyggelig e-post med en introduksjonsvideo som viser hvordan støvsugeren skal brukes. Det vil svigers garantert sette pris på. Deretter vil de sannsynligvis også snakke godt om både produktet og servicen til andre. I tillegg blir sønnen deres glad, fordi han slipper å bruke tid på å sette seg inn i hvordan støvsugeren fungerer. Vinn-vinn for flere, med andre ord.
Å sende de rette e-postene
Dette har du sikkert hørt til det kjedsommelige, men du må bruke dataene og faktaene du har tilgjengelig, for å forstå kundene dine, og ikke minst, for å kunne sende dem innhold de opplever som relevant. Og det er her de triggerbaserte hendelsene kommer inn, slik som ved typen kjøp jeg nevnte i eksemplene ovenfor. Sånne hendelser finnes det utallige av.
Hva er triggerbaserte hendelser?
Å trigge, betyr å få noe til å skje, eller å utløse noe. I B2C-verden (og B2B) kan det for eksempel være:
- Besøk på websider eller blogg
- Nedlasting av en guide
- En omtale eller resultat på en spørreundersøkelse
- En forlatt handlekurv i en nettbutikk
- Et kjøp (enten fysisk eller på nett)
- Chat med kundeservice
Triggerbaserte, automatiserte e-poster kan brukes i alle ledd av kundereisen
Hendelser som disse kan brukes til å sende automatiserte e-poster i alle ledd av kundereisen, enten det handler om markedsføring, salg, leveranse, bruk, kundeservice eller kundeoppfølging. Du må bare legge til rette for det. Og glem for all del ikke siste ledd; kundeoppfølgingen. At det er mer kostbart å skaffe nye kunder enn å selge mer til eksisterende, er noe de fleste vet. Så hvorfor ikke legge inn ørlite grann mer anstrengelse for å holde på dem?
Les også: 5 ideer til e-poster i kundeoppfølgingsprosessen
Tenk som en programmerer når du skal lage workflows og triggerbaserte e-poster
De som jobber med programmering er godt kjent med «if» og «then»; hvis en spesiell hendelse inntreffer, så skal følgende skje. Sånn må du tenke når du skal lage workflows med gode e-poster som treffer kundene dine også.
Hvis kunden eller den besøkende fyller ut skjema «a», så skal e-post «b» sendes. Hvis vedkommende laster ned e-bok «c», skal e-post «d» sendes. Hvis Tone kjøper en kaffemaskin, skal hun få en e-post med tilbud om rensemiddel og kalktabletter.
Hvis hun på et senere tidspunkt er inne på webben og leser om feil og mulige løsningsforslag, skal hun få en e-post hvor hun blir spurt om hun er fornøyd med maskinen. (Gjerne en med en personlig avsender fra kundeservice som henviser til besøket på webben).
E-post-systemet du bruker må kunne hente inn data fra øvrige prosesser
Et viktig poeng, som også gjør det enkelt for deg å sende ut automatiserte e-poster basert på triggerhendelser, er at e-post-løsningen må være i stand til å hente inn data fra forskjellige prosesser i kundereisen.
Les også: Slik lager du en e-postmal som reduserer kostnaden per konvertering
I MarkedsPartner bruker vi HubSpot hvor e-post-utsendelser er et av mange integrerte verktøy. All informasjon om hver enkelt kontakt blir lagret på ett sted. Det kan være informasjon om hvilke bloggartikler en kontakt har lest, samtaler med salg og chat med kundeservice.
Basert på denne informasjonen er det enkelt å lage workflows som sender e-poster tilpasset kunden og det stedet i kundereisen hvor vedkommende befinner seg til enhver tid.